Wat is er nieuw

Welke siliconenslang voor filterpomp

Wolf1976

Well-known member
Lid geworden
10 april 2021
Leeftijd
50
Hallo Allemaal,

Gisteren was ik bezig om de trillingen en het geluid van mijn filterpomp een JBL 1501E te verminderen.

Ik heb zelf een nieuwe Eheim groene pvc slang ingezet van ca 1,5meter voor zowel in als outlet enkel lees dat ik beter een siliconenslang had kunnen nemen gezien deze niet resoneert met de trillingen van de pomp.

Wie heeft hier ervaring mee en welke zou hiervoor geschikt zijn (16/22mm) Kan deze ook op de JBL snelkoppelingen gezet worden of dichten deze niet af op deze slangsoort.

Heb voor de zekerheid ook maar een nieuw setje JBL Outlet met straalbuis en een JBL inlet gekocht om alles netjes en zonder lucht aan te sluiten gezien de huidige in/outlet erg veel ruimte overheeft inter en dus veel lucht meeneemt

Tevens nog een kleine aanvullende vraag, is het noodzakelijk de hele pvc slang om te zetten naar siliconen of enkel een deel van de pomp naar de pvc slang als trillingsdemper

Wederom bedankt voor jullie hulp:r

Laatst bewerkt:
Ik heb ongeveer 20cm silicone tussen m’n pompen en pvcbuizen en dat lijkt voldoende

Ik heb ongeveer 20cm silicone tussen m’n pompen en pvcbuizen en dat lijkt voldoende
bedankt en mag ik vragen welke slang je gebruikt en waar je deze vandaan hebt?

Heb je deze gemonteerd aan de pvc slang met een bepaalde slangkoppeling?

Was een stukje wat over was op m’n werk dus daar kan ik je niet bij helpen.

maar ik heb het op slangpilaren gemonteerd die iets te groot waren

https://zeeaquarium-winkel.nl/siliconenslangenMaat hangt af van leidingwerk meestal iets kleiner kopen als de maat van de aansluiting waar het op moet
Voorbeeld bij 25 mm pvc slangmaat 23,5 x 4mm.

https://zeeaquarium-winkel.nl/siliconenslangenMaat hangt af van leidingwerk meestal iets kleiner kopen als de maat van de aansluiting waar het op moet
Voorbeeld bij 25 mm pvc slangmaat 23,5 x 4mm.
bedankt mijn maatvoering is 16/22mm dus denk dat ik dan de 14,5x3 of de 18,5x3mm moet nemen

16 is de binnen maat slang dus 14,5x3
succes

Hallo Allemaal,

Gisteren was ik bezig om de trillingen en het geluid van mijn filterpomp een JBL 1501E te verminderen.

Ik heb zelf een nieuwe Eheim groene pvc slang ingezet van ca 1,5meter voor zowel in als outlet enkel lees dat ik beter een siliconenslang had kunnen nemen gezien deze niet resoneert met de trillingen van de pomp.

Wie heeft hier ervaring mee en welke zou hiervoor geschikt zijn (16/22mm) Kan deze ook op de JBL snelkoppelingen gezet worden of dichten deze niet af op deze slangsoort.

Heb voor de zekerheid ook maar een nieuw setje JBL Outlet met straalbuis en een JBL inlet gekocht om alles netjes en zonder lucht aan te sluiten gezien de huidige in/outlet erg veel ruimte overheeft inter en dus veel lucht meeneemt

Tevens nog een kleine aanvullende vraag, is het noodzakelijk de hele pvc slang om te zetten naar siliconen of enkel een deel van de pomp naar de pvc slang als trillingsdemper

Wederom bedankt voor jullie hulp:r

Ik heb zelfs een nieuwe JBL 1902 verkocht omdat hij te veel zoemde en dacht dat alles onder de 1502 acceptabel stil zijn echter heb ik nu nog een 401 en 902 draaien.

Je kan proberen de as in te smeren met vaseline. Als hij hierdoor stiller wordt zou het kunnen zijn dat je as wat dunner is geworden en zou je die op vooraad kunnen leggen.
Smeren is geen permanente oplossing.

Je slangen zijn op zich goed maar merk zelf dat je ze niet te kort moet maken (mogen best erg slap hangen) en beter niets raken. De lengte zorgt ervoor dat de slang flexibeler is tov een korte strakke aansluiting.

Ook kan je dempen door de pot op een schuimplaat zetten maar is beetje experimenteren. trillingen hoeven niet perse door de slangen doorgegeven te worden.
Wasmachine dempers kan ook helpen die heb ik eerst onder de 1902 gehad en nu onder de Fluval fx6.

Voor potfilters zou een siliconenslang geen must zijn. Deze zijn ook wellicht te slap om door aan te kunnen zuigen en alleen aan de perszijde kunnen komen.

mvg, Erik

op het filter een oase biomaster gewoom met de orginele schroefbevestiging en op de lily pipe met een kabetbinder

op het filter een oase biomaster gewoom met de orginele schroefbevestiging en op de lily pipe met een kabetbinder
Ah ok bedankt , je hebt de hele slang vervangen hierdoor, ik dacht aan een klein stuk op de pomp welke overgaat naar de PVC slang namelijk

tevens nog een aanvullende vraag wanneer ik de pvc slang zou uitwisselen voor de siliconen, aan en afvoerslang zijn ca 1,5 meter. zou de siliconenslang te slap zijn en dus nit geschikt zijn voor de aanzuigkant? of heb jij ook ca deze lengte slang

ik heb er ongeveer 1,30 meter tussen en nergens geen probleem mee

Heb je zowel de aanvoer als afvoer slang van siliconen?

Nooit geweten dit.
Ook nooit gemerkt.🙂
Ging altijd gewoon naar de aquariumboer: "Mag ik een meter (aanvoer/afvoer) slang van u?"
Dat mocht altijd en dan kocht ik die.
En die sloot ik dan aan
En dan startte ik de pomp weer.

Heb me werkelijk nooit afgevraagd wat voor materiaal dat ding van gemaakt was en wat dat deed met het geluidsniveau.😃

Nooit geweten dit.
Ook nooit gemerkt.🙂
Ging altijd gewoon naar de aquariumboer: "Mag ik een meter (aanvoer/afvoer) slang van u?"
Dat mocht altijd en dan kocht ik die.
En die sloot ik dan aan
En dan startte ik de pomp weer.

Heb me werkelijk nooit afgevraagd wat voor materiaal dat ding van gemaakt was en wat dat deed met het geluidsniveau.😃
De filters tot zeg 1000 liter per uur bruto. Daar merk je ook niets.

Maar voor de grotere filters, daar voel je uitgaande slang echt wat trillen.

Ik kwam daar laatst achter toen ik de filter en toebehoren uit het kastje had. Maar ze liepen nog wel.
En er kwam nog steeds een brom uit het kastje.
Dat bleek via de slang te komen.

Dus ik ga op zijn minst de uitgaande slang eens vervangen door een siliconen slang.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan