Wat is er nieuw

Welke site heeft de beste informatie?

Jaxxon

Member
Lid geworden
7 juni 2024
Leeftijd
47
Hoi, ik ben aan het rondkijken naar wat vissoorten en raak wat verdwaald in de verschillende sites. Vooral dat ze niet allemaal dezelfde waterwaardes als pH en temperatuur voor een soort aangeven. Ook het formaat wat een vis kan worden verschild nog al eens. Weten jullie van een site waar de informatie meestal wel klopt? Met andere woorden wat is DE database waar jullie kijken?

Ik denk dat je het verste komt op aquainfo.nl, aangevuld met vragen hier 🙂

AquaInfo heeft de meest recente info en we helpen allemaal mee als er eens een foutje inzit, om dat er weer uit te halen. Voor cichliden (voor zover niet op AquaInfo) kijk je het best bij https://www.cichlidenkwekers.nl/.
En als je dan wat info bij elkaar gezocht heb, post je dat hier en dan kunnen wij (meestal) wel aanvullen/ corrigeren.

Ik zou niet een site weten die als DE informatieplek kan worden aangeduid. Er zijn hele bekende sites met een hoop info, maar de kwaliteit van de info blijft daarbij vaak achter.

Als je wilt weten hoe groot een soort wordt, hoe je de ene soort van de andere onderscheidt en dat soort dingen, dan zijn seriouslyfish.com, fishbase.se en planetcatfish.com wel okee. De eerstgenoemde site overstelpt je wel met reclame tegenwoordig.

Voor algemene info over waterwaarden en de werking van dingen (biologisch, chemisch) vind ik zelf aquariumscience.org altijd fijn.

En voor waterwaarden die soortspecifiek worden aangegeven... ik denk dat seriouslyfish.com dat enigszins netjes doet. Het wordt nergens echt voor alle soorten goed gedaan. Weet in ieder geval (zo lees je ook op aquariumscience) dat er vaak meer mogelijk is dan artikelschrijvers je vertellen. 🙂 Vissen zijn vrij flexibele wezens.

Aquavisie wordt al jaren niet meer bijgewerkt ivm het overlijden van de eigenaar (Jan Bukkems). Ik heb de meeste artikelen (met toestemming) overgevoerd naar AquaInfo.
SeriouslyFish is een goede website. Ook daar wordt sinds +/- 2017 geen nieuwe informatie meer geplaatst.

AquaInfo is aktief en de artikelen worden bijgewerkt met aanwijzingen van de liefhebbers hier. Soms met wat hulp van anderen voor informatie maar het onderzoeken, schrijven en bijhouden van de website doe ik in mijn vrije tijd. Af en toe ook wel mensen gehad die hebben geholpen met schrijven maar de laatst paar jaar voornamelijk weer alleen bezig. De artikelen van AquariumScience ben ik ook aan het toevoegen (met toestemming). Een deel daarvan is ook al vertaald naar het Nederlands.

Wat betreft de waterwaardes zoals @Gino88 aangeeft kunnen veel vissen meer hebben dan de waterwaardes vaak aangeven. De genoemde waterwaardes op AquaInfo zijn meer de waterwaardes die voorkomen binnen hun natuurlijk leefgebied of waar ze optimaal op functioneren. In de regel kunnen de meeste volwassen vissen prima tegen harder water dan aangegeven. Zuurder water is dan weer lastiger. En uiteraard zijn er uitzonderingen op deze regel.....

Ik merk dat aquainfo veel focust op kweek omstandigheden. Wat mij ook interesseert is het gedrag van de vissen. Zijn het rustige vissen die meestal alleen wat rondhangen, of zij het actieve zwemmers? Laten ze elkaar met rust of jagen ze elkaar achterna? Hoe gaan ze om met medebewoners? In welke waterslagen komen ze graag?
Dat soort gegevens vind je bijna nergens.

Ook temperatuurbereik en pH worden vaak niet genoemd. Voor dat soort gegevens kijk ik vaak bij websites van leveranciers. Vaak naar meerdere, want ze zijn het er nogal eens niet over eens. Ik kijk dan naar de meest gelezen waardes.

Bij AquaInfo zijn karakter, temperatuurbereik, pH, hardheid, formaat vrijwel altijd onder het 2e tabje te vinden. (Extra informatie)

Dank @Lysia

Zoals gezegd hebben alle vissen meer informatie onder het kopje Extra informatie. Daar staat meer dan alleen waterwaardes vermeld, onder andere synoniemen, herkomst, landen, ecosystemen voor zover die er zijn of bekend is. Bij een aantal van die kenmerken kun je ook doorklikken, bijvoorbeeld ecosysteem. Als je benieuwd bent naar welke soorten er nog meer voorkomen in dat ecosysteem 😉

Beschrijving.jpg

Klik op Extra informatie en je krijgt wat details zoals hieronder.

extra info.jpg

Klik je op Rio Meta, dan opent deze pagina met info en de vissoorten die in de database staan en waarvan wij weten dat die ook in deze rivier voorkomt: https://aquainfo.nl/ecosysteem/rio-meta/

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan