Wat is er nieuw

Welke slak is dit?

Dirkness

Well-known member
Lid geworden
18 september 2025
Leeftijd
44
1000022080.jpg
1000022079.jpg

Blijkbaar ben ik een aantal slakken rijker, zullen met wat plantjes zijn meegelift. Maar ik heb geen idee wat deze, opvallend snelle, slak is. Het is zeker geen poelslak of posthoorn. Maar wat dan wel...

Is inderdaad een puntige blaashoornslak. Zijn bij mij meegelift op een echinodorus plant, samen met een fiks aantal ramshoornslakken. Doe mij deze maar! Planten zich niet snel voort ten opzichte van de ramshoorn en hadden binnen een week veel alg opgegeten.

Ik denk dat jullie gelijk hebben. Bedankt! Heb er nu 1 grote en een aantal kleintjes in zitten, en ze zijn lekker bezig met opruimen. Scheelt weer slakken kopen.

Naja, misschien wat Anatome Helena's als ze te goed gaan in de bak.

Zou de posthoorntjes lekker hun gang laten gaan en de blaashoorn verwijderen, er hoeft maar iets teveel eten in de bak voor ze te zijn en ze vermeerderen explosief.
Posthoornslakken kun je heel makkelijk onder controle houden met een stukje komkommer, blaashoorn is wel een ander verhaal...

Wat voor vissen heb je erin zitten?

Zou de posthoorntjes lekker hun gang laten gaan en de blaashoorn verwijderen, er hoeft maar iets teveel eten in de bak voor ze te zijn en ze vermeerderen explosief.
Posthoornslakken kun je heel makkelijk onder controle houden met een stukje komkommer, blaashoorn is wel een ander verhaal...
Ik haal wel een aantal anatome Helena's in huis voor de zekerheid. Het zijn er nu nog niet heel veel, maar je kan het maar beter voor zijn.

Wat voor vissen heb je erin zitten?
Momenteel zit er 1 Betta Plakkat, 10 corydoras pygmaeus en een groep van een x aantal garnalen in zitten (type vuurgarnaal, alleen dan blauw).

En 5 jonge Afrikaanse waaierhandgarnalen, maar die gaan over een paar weken over in mijn Splendid 80 die nu aan het indraaien is. Net als de Plakkat waarschijnlijk. Denk dat hij toch wat meer ruimte nodig heeft.

Zou persoonlijk bij de helena slakken wegblijven. Wanneer de slakken op zijn stappen ze over op andere prooien (en nee ze worden niet vegetarisch). Garnalen en jongen/kleine visjes zullen dan de sjaak zijn.
Daarnaast plakken ze overal hun eitjes incl. planten, hout, filter etc. Voor je het weet breng je ze over naar een ander aquarium.

Grotere slakken als appelslakken kun je wel goed inzetten. Deze eten overtollig voer en de eitjes van andere slakken waardoor alles binnen de perken blijft, maar die moeten wel wat te eten hebben anders zullen ze aan de zachtere planten beginnen.

Zou persoonlijk bij de helena slakken wegblijven. Wanneer de slakken op zijn stappen ze over op andere prooien (en nee ze worden niet vegetarisch). Garnalen en jongen/kleine visjes zullen dan de sjaak zijn.
Daarnaast plakken ze overal hun eitjes incl. planten, hout, filter etc. Voor je het weet breng je ze over naar een ander aquarium.

Grotere slakken als appelslakken kun je wel goed inzetten. Deze eten overtollig voer en de eitjes van andere slakken waardoor alles binnen de perken blijft, maar die moeten wel wat te eten hebben anders zullen ze aan de zachtere planten beginnen.
In mijn vorige bakken ging het altijd wel goed met de Helena. Als de slakken op zijn, gingen ze meer de bodem in en deden ze zich tegoed aan allerlei afval. Misschien dat ze een ziek/zwak garnaaltje meepakten, maar gezonde dieren zijn veel te snel voor ze. En als ze geen slakken vinden, planten ze zich ook niet voort.

Heb ze ook gehad en weer weggedaan, pakken wel degelijk gezonde dieren en kunnen zelf ook een plaag vormen. Maar daar zijn de meningen over verdeeld. Als ze dat hier niet hadden gedaan waren ze er nog geweest aangezien ze er wel mooi uitzien.
Zou de garnalen en pygmaeus in de gaten houden niet elke jager jaagt op snelheid.

Ook minder goede ervaringen met Helena's.
Van de ene in de andere slakkenplaag.

De meeste slakken kun je goed onder controle houden door ze uit te vangen met bijvoorbeeld komkommer.

SF heeft een prima slakkenval te koop voor puntslakken en helena s.

Wat is het probleem van teveel slakken? Bij mij eten ze geen planten op hoeveel er ook in zitten?

Zodra je zachtere planten in je aquarium hebt en slakken hebben niet voldoende eten beginnen ze daar wel aan. (vooral de plantjes met lichtgroen blad, anubias etc blijven ze over het algemeen wel vanaf).

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan