Welke slak(ken) is/ zijn dit?


Visvisje

New member
Lid geworden
14 maart 2023
Berichten
3
Leeftijd
45
EA071FEC-4845-4562-BC9B-4CFAB1668D7B.jpeg
 
Sinds paar weken een plaag van deze slakken. Eerst 1, 2, 3….eitjes te laat herkend als eitjes (slijmkwak met stipjes) en nu kan ik er dagelijks zo’n 30 weghalen. Gelukkig niet allemaal zo groot. Ik hoop dat ik ze nu op tijd weghaal voordat ze eitjes kunnen leggen. Zijn waarschijnlijk met laatste aankoop Corydora’s meegekomen. Verkoper moest erg jagen om ze te vangen waardoor heel het aquarium in een soort storm kwam en er veel vuil bij zat.
 
Poelslakjes en posthoornslakken. Zorg ervoor dat er geen voer blijft liggen, geen dode plantendelen en dan zal de voortplanting bij gebrek aan voedsel wel wat afremmen, hoewel ze nooit helemaal weg zullen zijn.
Andere optie is een slakkenrover inzetten: Helenaslakken kleine botia's (als dat in je bak past). Ik heb 1 botia Horae (restbestand) en Botia striatae, en haal regelmatig uit mijn 2m bak zónder botia's een slakkenoverschot, dat ik dan in de Juwel doe mét de botia's. Ik zie hoogstzelden slakken in de Juwel....
Je kunt ze ook proberen te vangen: mijn slakken zijn helemaal gek van gekookte sperziebonen of courgette. Laat ze erop aanvallen en haal de groente voorzichtig boven. Er zijn ook meer officiële slakkenvallen, maar echt helemaal weg krijgen, gaat je niet lukken.

Overigens heb ik geen bezwaar tegen mijn slakken: ze ruimen alle resten voer en dood plantaardig materiaal op. Ik vind dat wel handig, eerlijk gezegd...
 
Mijn poelslakken en Posthoorn slakken werden veel minder toen de groep Sulawesi slakken groter werd. Niet dat het uitmaakt. Uiteindelijk heb ik nog steeds een bak vol slakken 🤪. Maar ik vind het wel gezellig zo. En ze woelen de bodem voor me om. Scheelt mij weer werk.
 
Mocht je teveel krijgen dan zou ik een stuk sperzieboon erin leggen en daar komen ze wel op af en ze dan eruit zuigen.
 
Ik had er ook 1 zeer klein in het begin, ondertussen al redelijk groot, ondertussen zie ik weer een baby slakje rond dwalen in de bak, dus ik zit ook met voortplanting van, maar voorlopig nog niet te erg
 
Slakken zijn best nuttig hoor en zolang het geen plaag is dan zou ik me er niet druk om maken.
 
Niet te veel voeren, het evenwicht herstelt zich vanzelf weer. Om de zoveel tijd kan je handmatig wat weghalen als er teveel kleintjes zijn. Verder zijn ze bijzonder nuttig :).
 
De Puntige blaashoren wordt max 2cm.
Het huis van de poelslak kan wel 6cm worden.

Ook is het huis van de poelslak lichtgrijs tot lichtbruin.
Ik dacht dat er verschil is tussen de poelslak en de puntige blaashoorn en daar doelde ik dan op.
Zover ik weet heeft de poelslak geen punt en is die ook voorzien van "stippen".
 
Ik doel dan op de slak in onderstaand topic:

Ook dit is een puntige blaashoren.

De poelslak lijkt voor een leek wel op de blaashoren, maar als je ze naast elkaar houdt zijn ze eigenlijk niet met elkaar te verwarren.

Ik denk dat de grondslag van de verwarring het onthouden van de naam van de Puntige Blaashoren is. "Poelslak" is veel makkelijker te onthouden.
 
Ik vond daar een post waarin men aangeeft dat het licht aan welke kant het huisje opdraait zeg maar en dat je daar het verschil aan kan zien.


 
Ik vond daar een post waarin men aangeeft dat het licht aan welke kant het huisje opdraait zeg maar en dat je daar het verschil aan kan zien.


Dat is correct. Maar iemand die beide slakken in den lijve heeft gezien zal vrijwel nooit naar de spiraal hoeven te kijken om de soorten te kunnen onderscheiden.
 
Nu je er de aandacht op brengt...de spiraal draait wel de verkeerde kant op voor de puntige blaashoren...maar de vorm van de wenteling is totaal niet karakteristiek voor de poelslak. Die is van die soort vrijwel vlak.
Misschien toch een derde soort die mij onbekend is. Of de afbeelding is gespiegeld, of de spiraalwending is een genetische afwijking(komt wel eens voor...)
Ik blijf er wel bij dat het geen poelslak is, maar over de puntige blaashoren ben ik nu niet meer zo zeker... :S
 

Terug
Bovenaan