Welke slak?


Melkie

Well-known member
Lid geworden
5 april 2022
Berichten
189
Leeftijd
42
Al een tijd aan het stoeien met mijn aquarium en de slakken die maar niet weggaan. Ik dacht eerst dat het een posthoorn was, gedraaid huisje, komt boven het water, rood bloed.
Alleen: ze planten zich voor als een dolle, worden niet groter dan een halve cm, ze blijven zo klein dat het huisje niet eens rechtop staat. Toch benieuwd, posthoorn of niet?
Grote vraag is: hoe kom ik eraf?

Nano aquarium, wegzuigen lukt bijna niet daar ik eerder het aquarum leeg heb dan de slakken eruit, komkommer oid werkt niet, flubenol oid kan niet ivm een zebra slak die erin zit, pletten ben ik na bijna 2 maanden beu :S
 

Bijlagen

  • DSC_1516.JPG
    DSC_1516.JPG
    534.3 KB · Weergaven: 66
Had ik er even bij moeten zetten, ik voer helemaal niks :) Zit alleen een zebraslak in een geen vissen/garnalen enz. Enige dat er is zijn de planten, die dus als voer dienen.
Schijfslak? Even gekeken maar de plaatjes die ik vind, lijken er niet op. Tijdens het zoeken zie ik wel ineens: Platte schijfhoren, daar lijkt die enorm op.
 
Had ik er even bij moeten zetten, ik voer helemaal niks :) Zit alleen een zebraslak in een geen vissen/garnalen enz. Enige dat er is zijn de planten, die dus als voer dienen.
Schijfslak? Even gekeken maar de plaatjes die ik vind, lijken er niet op. Tijdens het zoeken zie ik wel ineens: Platte schijfhoren, daar lijkt die enorm op.
En als je bv een algentablet erin zou gooien? Misschien komen ze daar op af en dan vangen
 
Er zijn heel veel soorten en hier kun je er een aantal vinden:


 
En als je bv een algentablet erin zou gooien? Misschien komen ze daar op af en dan vangen
Trekken zich niks aan van een algentablet. Denk dat ik toch maar moet gaan voor wachten tot het andere aquarium ingedraaid is, zebraslak overzetten en de nano helemaal leegkiepen. Zat te denken aan een helena maar als het al zou werken, zit ik weer met een helena :D
 
Er zijn heel veel soorten en hier kun je er een aantal vinden:


Die had ik ook gevonden maar niks wat erop lijkt. Zou best kunnen dat het toch een soort van posthoorn is maar krijg ze maar de bak niet uit. Als ik nu alle zichtbare eitjes/larve weghaal zitten er over een paar uur weer tig op de ramen en planten.
Zodra de (voel)sprietjes zichtbaar zijn duiken ze al op elkaar, wat volgens jij qua geslachtsrijpheid ook niet past bij een posthoorn.
 
Een planorbidae, soort is zonder binoculair niet te zomaar te bepalen. Kunnen geen kwaad in je aquarium, helpen de boel stabiel te houden.
 

Terug
Bovenaan