Wat is er nieuw

welke slak?

Mattijs

Well-known member
Lid geworden
1 november 2015
Goeie morgen allemaal,
sinds vorige week vrijdag heb ik mijn eerste aquarium opgestart. Nou zag ik van de week een aantal slakjes hierin rondkruipen, op zich was ik blij met mijn eerste bewoners maar ik weet niet of dit een plaag gaat worden of dat dat wel meevalt? eveneens zag ik een heleboel kleine witte "wormpjes" en bewegende minuscule witte stipjes. zouden jullie me hierbij kunnen helpen?

Alvast bedankt!
553772_0_82_20151110_193113.jpg

Dat ziet eruit als een poelslak!

Deze komen vaak mee met plantjes uit de winkel. Slakken leggen de eitjes in de planten en zo komen ze dus bij jou terecht ook al spoel je nieuwe planten goed uit. De bewegende witte puntjes zouden 'baby' slakken kunnen zijn.

Dit kan inderdaad wel een plaag worden, maar dit is wel te controleren als je er op tijd bij bent. Als je er voor zorgt dat je een hoeveelheid slakken eruit haalt als het er teveel worden dan zal de plaag wel meevallen. Mocht je nou echt van deze slakken afwillen (persoonlijk zou ik ze laten zitten want het zijn super opruimers) dan kun je er een aantal anatome helena bijzetten, of proberen ze handmatig eruit te vissen.

Wat de witte slieren zijn durf ik niet te zeggen. Heb je daar een foto van?

Poelslakjes zijn niet erg, ze houden de bodem luchtig en ruimen afval van visjes op. Mocht het echt een plaag worden kan je denken aan bijvoorbeeld de Asolene spixi in je bak te nemen.

Dit is een kleinblijvende appelslak die de eitjes van ander slakken opeet als hij ze tegenkomt zodat de poelslakjes in toom gehouden worden maar niet het evenwicht verstoord wordt in je bak. Heb er zelf eentje sinds kort en ze zijn erg leuk, zijn alleen wel nachtslakjes vaak en zijn niet erg actief overdag...

Die witte slierten kan echter wel een probleem zijn. Ik heb geen idee wat het zijn maar er zijn vast meer ervaren mensen hier die je kunnen helpen.

bedankt voor de reacties, ik had gelezen dat je de slakken kan vangen middels een stukje komkommer, zal eens kijken of dat werkt. Die kleine wormpjes en witte stipjes zijn zo klein, zal straks proberen een foto te maken maar of dat lukt weet ik nog niet 🙂

363843_0_82_wit.jpg

hier een foto, veel meer kan ik er niet van maken, een microscoop stond niet op mn lijstje, achteraf wel handig 😉

ow ook viel dit me op, een beetje bruinig "stof" op mn plantjes, ook weer lastig om een foto te maken en mss een beetje off topic 🙂ik dacht zelf "opstart"alg?

152534_0_82_20151111_191228_resized.jpg

Dat bruine lijkt inderdaad op opstart alg. Niks geks en gaat vanzelf weg!

De witte puntjes durf ik niks over te zeggen, wellicht kan iemand anders je daarmee helpen.

okay heel erg bedankt voor de reacties, dan laat ik het allemaal lekker gaan zo 🙂

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan