Welke slakken kunnen zonder dekplaat


NicoleE

Well-known member
Lid geworden
27 juli 2013
Berichten
10,995
Leeftijd
55
Momenteel heb ik een dekplaat op de Superfish Home 80 zitten maar afgelopen zomer heb ik die niet gebruikt omdat ik dat veel makkelijker vond en om het bakje wat koeler te houden.

Daar komt ook mijn vraag vandaan. Welke slakken kunnen eventueel zonder dekplaat gehuisvest worden? Denk hierbij ook aan de gewone posthoorn of puntslak - maar ik ben ook benieuwd naar bv de Tylomelania.

Edit: bakje voor citroengarnaaltjes met de temperatuur op 22 graden. In de zomer kamertemperatuur.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb op de Tylo bak wel een afdekplaat en merk dat ze soms toch nog boven de waterlijn gaan zitten en dan met name de jongen. Ik heb bij de Posthoorntjes en de Poelslakken wel een afdekplaat maar kleinere kunnen tussen de rand door maar dat heb ik nog nooit meegemaakt.
Ik heb zelf dus niet de indruk dat slakken snel de bak uit zullen gaan.
 
Ik heb op de Tylo bak wel een afdekplaat en merk dat ze soms toch nog boven de waterlijn gaan zitten en dan met name de jongen. Ik heb bij de Posthoorntjes en de Poelslakken wel een afdekplaat maar kleinere kunnen tussen de rand door maar dat heb ik nog nooit meegemaakt.
Ik heb zelf dus niet de indruk dat slakken snel de bak uit zullen gaan.

Ik denk dat appelslakken het wel gaan doen, omdat ze eitjes legden tegen de kap van mijn aqua40. Appels zijn dus denk ik uitgesloten maar met andere slakken heb ik eigenlijk geen ervaring. Tje een poelslakje of zo en die gaan hooguit tot de waterlijn.
 
Dat is een van de slakken die ik juist niet wil :)
Er komen sowieso puntslakjes in de bak, en ik wil niet overal de vervelende eitjes op hebben zitten.

Ai, ik vind de helena's wel mooi. Heb nooit eitjes in het zicht eigenlijk :p
Puntslakjes zijn wel fijn voor de bodem en met de helena's erbij zou je weinig puntslakjes overhouden ja :D
 
Ai, ik vind de helena's wel mooi. Heb nooit eitjes in het zicht eigenlijk :p
Puntslakjes zijn wel fijn voor de bodem en met de helena's erbij zou je weinig puntslakjes overhouden ja :D
Raar maar waar, ik heb nooit puntslakjes gehad. Maar ik heb nu een adresje waar ik eraan kan komen. Vind slakjes eigenlijk heel erg leuk en nuttig.
 
Raar maar waar, ik heb nooit puntslakjes gehad. Maar ik heb nu een adresje waar ik eraan kan komen. Vind slakjes eigenlijk heel erg leuk en nuttig.

Wij hebben/hadden er op het werk ook wel een paar duizend.. als zijn mijn eigen ingebrachte helena's ze nu aan het slopen en lijken aan de winnende hand :D

Maar geen idee, heb buiten helena's, puntslakjes en poelslakjes nooit wat gehad nog :(
 
Wij hebben/hadden er op het werk ook wel een paar duizend.. als zijn mijn eigen ingebrachte helena's ze nu aan het slopen en lijken aan de winnende hand :D

Maar geen idee, heb buiten helena's, puntslakjes en poelslakjes nooit wat gehad nog :(
Barbaren zeg:Dk
 
Ik heb hier ook enorm veel puntslakken in een garnalenbakje en in de vision worden ze wat in toom gehouden door de helena's.
Zie in de vision geen grote puntslakken maar ze krijgen ze ook niet aangevreten hoor ;)
En zie de puntslakken zo goed als nooit tegen het glas kruipen trouwens.
 
Dat natuurlijk ook maar heb het idee dat de helena's nog niet zoveel kunnen met de hele kleine puntslakjes.
 
Ik heb zelf Ivoorslakken, deze klimmen wel maar zie ze ze nooit boven de waterspiegel. Qua uiterlijk en verzorging komen ze overeen met Tylo's, ik heb hier enige tijd terug een topic over geopend.

Neritina slakken raad ik je sowieso af, deze zitten hier geregeld op de glazen afdekruit. 1slak is tot 2x toe uit mijn dennerle (met afdekplaat) ontsnapt. De laatste keer is hij spoorloos verdwenen, waarschijnlijk zal ik hem ooit uitgedroogd terugvinden. :oops:
 
Appels sowieso niet. Die zitten regelmatig onderop de kap. Afgelopen week stuiterde er een over de vloer toen ik in dat aquarium bezig was en de kap open had staan. De slak maakt het goed :)
 

Terug
Bovenaan