Wat is er nieuw

welke soort bodem?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Christiaan80
  • Startdatum Startdatum
C

Christiaan80

Guest
Ik wil graag zwart zand op de bodem. Ik gebruik een voedingsbodem.

Ik heb deze:

Aquarium zand zwart

Onder hitte gesteriliseerd zwart kwartszand. Fijnkorrelig wat het tevens ideaal maakt voor dieren in bijvoorbeeld een terrarium. Heeft geen invloed op de waterwaardes.

Specificaties:

Inhoud: 5kg
Diameter grind: 0,2 tot 0,6 mm
Prijs: � 4,13

Dus ongelijke korrels met risico op dichtslibben toch?

En deze:
Zwart zand 5kg bodemsubstraat
Zwart zand voor bodembedekking.
Ideaal mooi als ondergrond te gebruiken, in zwart zand komen de kleuren van uw dieren mooi uit.

1 zak bevat 5kg zand
korrel grootte 1,6mm
Prijs: � 8,08

• Wat is wijsheid?
  • Hoeveel heb ik ongeveer nodig voor een meterbak? Juwel Rio180.

Ik heb 2 schooltjes Corydoras rondzwemmen; andere optie dan zand is er dus niet.

die tweede is wel wat grof vind ik. Persoonlijk heb ik zwart zand (in mijn garnalenbak)van de Hornbach en dat bevalt zeer goed!

Dat eerste heb ik eens mee in m'n handen gestaan maar is net stof en vond het zelf totaal niks.
Bij de Hornbach hebben ze zwart zand vergelijkbaar met filterzand en lees je veel goede berichten van dus misschien is dat een optie voor je.

Dan hebben we het allemaal over hetzelfde van de Hornbach dus. Dat heb ik ook voor de Cory s en dat is heel mooi spul. De korrelgrootte weet ik zo niet uit mn hoofd.
Is in bruin en zwart te verkrijgen en ik dacht nu ook in licht maar dat weet ik niet zeker.

Ik zou zelf geen voedingsbodem gebruiken maar is ieder voor zich natuurlijk maar met een voedingsbodem heb je aanzienlijk minder zand nodig dan zonder voedingsbodem.
Neem je door heel de bak een laag van ongeveer 4 cm heb je een kg of 16 nodig.

Ik zou idd ook als je toch de bodem veranderd, de voedingsbodem eruit halen. Heeft maar een beperkte levensduur en kan dan gaan rotten. Vaak zijn wat kleibollen bij de wortels en vloeibare plantenvoeding voldoende. (afhankelijk van de planten).

Voor iemand in Zwolle is Hornbach Groningen het dichst bij.... zucht.

Zie net dat ik via die link het voor � 4,95 thuis kan laten bezorgen. Ik denk dat ik 20 kg bestel. Zou dat genoeg zijn (zonder voedingsbodem eronder; ik twijfel er sterk over)

Grrrr... Alleen binnen Duitsland.

snap ook niet waarom de nederlandse hornbach niet een bestelsite heeft, staan hier alleen projecten op.....
Heb je niet toevallig een kennis/familie die weleens naar groningen gaat??

Goed; contact gehad met Hornbach Nieuwegein (die was open) en bezorgen binnen NL doen ze niet. Of het moet in de buurt zijn als je tuinschermen koopt enzo. Bestellen en afhalen wel. Maar om nu voor 20 kilo zand van � 30,- op en neer naar groningen (260km) te rijden gaat mij wat ver. Dus blijft over; het 'stoffige' of het grovere zand....

dan zou ik voor het grovere gaan, echter alleen als het niet scherp is.

Deze ook nog gevonden:

JBL Sansibar Zwart 10 KG.

Net zo sprookjesachtig als het eiland Zanzibar.
JBL Sansibar bodemgronden behoeven niet omslachtig te worden gewassen, maar kunnen direct in het aquarium of aqua-terrarium worden geplaatst en geven geen giftige of de hardheid verhogende stoffen af aan het water!.
JBL Sansibar is de naam van drie soorten natuurlijke bodemgrond, het is dus GEEN grind dat van een laagje kunstof is voorzien.
Alle drie soorten zijn geschikt voor in de grond woelende vissen, bijvoorbeeld pantsermeervallen.
Minder geschikt voor aanbrenging van een bodemverwarmingskabel.

� 19,07 per 10 kg.

volgens mij heb ik tijdens mijn zoektocht naar zwart zand veel gelezen dat sansibar te fijn is... zou ik dus niet voor kiezen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan