welke soort goudvissen en man of vrouw


Henry en annette

Well-known member
Lid geworden
4 februari 2012
Berichten
323
Locatie
Sittard
Hallo ik heb gisteren twee vissen overgenomen omdat deze veel te klein zaten . de leeuwenkop zit veel op de grond te eten en hij zwemt zelden .Is dit normaal en kunt u ook zien of dit een man of een vrouw is .
De sluierstaart heeft wat beschadigende staartvinnen met rode vlekken ,hersteld dit nog en kunt u ook hier zien of het een man of een vrouw is .
Zou u ook de juiste benamingen van de vis kunnen geven en verder is elk advies welkom? Vriendelijke groet Henry
 

Bijlagen

  • 20230720_110830.jpg
    20230720_110830.jpg
    2.7 MB · Weergaven: 68
  • 20230719_200248.jpg
    20230719_200248.jpg
    1.5 MB · Weergaven: 55
Welkom Henry en Anette!

Om te beginnen hartstikke goed dat je je over ze ontfermt!
Nu ben ik geen kenner op het gebied van sluierstaarten, maar ik ga beginnen met een aantal vragen, waarvan ik weet dat ze tóch komen: (en dan kunnen de kenners meteen antwoord geven)
Hoe groot is de bak waar ze nu in zitten?
Wat voor bodem heb je?
Wat voor filter heb je? ( En hoe maak je het schoon en hoe vaak)
Hoe hoog staat je temperatuur?
Heb je planten?
Wat geef je ze te eten?
Hoe vaak doe je waterwissels?

Kenners: als ik nog iets vergeten ben.....
 
Van de site LICG.nl:

Het onderscheid tussen mannetje en vrouwtje kunt u pas zien als de vissen geslachtsrijp zijn, meestal op een leeftijd tussen één en drie jaar oud. Als het tijd is om te paren, heeft het vrouwtje een vollere buik, de mannetjes vertonen 'paaiuitslag': witte stipjes op de kieuwdeksels en soms op de borstvinnen
 
Ik heb ze pas sinds gisteren .
Hoe groot is de bak waar ze nu in zitten? 200x60 x70
Wat voor bodem heb je? filterzand
Wat voor filter heb je? ( En hoe maak je het schoon en hoe vaak) 2x JBL e1502
Hoe hoog staat je temperatuur? kamertemperatuur nu 23 graden
Heb je planten? ja diversen
Wat geef je ze te eten? Goldfisch van tetra (heb ik erbij gekregen, en diepvries muggenlarven
Hoe vaak doe je waterwissels? elke week 30 %
 
Hallo ik heb gisteren twee vissen overgenomen omdat deze veel te klein zaten . de leeuwenkop zit veel op de grond te eten en hij zwemt zelden .Is dit normaal en kunt u ook zien of dit een man of een vrouw is .
De sluierstaart heeft wat beschadigende staartvinnen met rode vlekken ,hersteld dit nog en kunt u ook hier zien of het een man of een vrouw is .
Zou u ook de juiste benamingen van de vis kunnen geven en verder is elk advies welkom? Vriendelijke groet Henry

Leuke visjes! Met 200cm heb je een mooie bak voor ze. Had je ook al sluiers of heb je ze gecombineerd met iets anders? De oranje vis heeft wat witte pukkels achteraan z'n koppie, niet heel duidelijk op de foto's maar dat zouden paaipukkels kunnen zijn en duiden op een mannetje. De oranda ziet er niet zo gelukkig uit, hangende staart en rugvin zijn daar indicatoren voor, evenals rode vlekken in de staart, duidt op stress. Ik zou ze een paar dagen laten, zorgen voor goede kwaliteit water is het voornaamste dat je voor ze kunt doen op dit moment. Heb je misschien ook een foto van je totale aquarium? Qua inrichting moet je wel met een aantal zaken rekening houden met sluiers namelijk, ze kunnen nogal lomp en onhandig zijn soms.
 
IK had hiervoor geen Sluierstaarten maar een tropische bak ,Ik wilde naar een koudwater bak dus had ik tijdelijk enkele goudvissen uit de vijver in mijn bak gezet
De Oranja zit veel op de bodem ,dus even afwachten .Ik heb voor de zekerheid gisteren wel een uitstrijkje laten maken maar niet gevonden .
 

Bijlagen

  • 20230720_162656.jpg
    20230720_162656.jpg
    4 MB · Weergaven: 46
Mooi bak zo! Ik zou alleen uitkijken met dat hout, ze zijn nogal onhandig en zouden zich klem kunnen zwemmen. Symptomen die je ziet zouden van de verhuizing kunnen komen, als ze niet op hun gemak zijn zullen ze inderdaad minder vrij zwemmen en zich meer in hoekjes of op de bodem bevinden. Als op afstrijkje niks te zien is en je waterwaardes goed zijn zou ik het even aankijken, misschien scheutje voogle voor wat extra weerstand, maar in hoeverre dat echt helpt weet ik niet.
 
Hij zat al niet lekker bij de vorige eigenaar,inderdaad maar even afwachten .kun jij zien of het een man of een vrouw is zodat ik er een bij kan kopen als het hopelijk weer goed gaat.
Kan ik hem nog iets speciaals voeren en misschien een paar keer per dag ?
 
Hij zat al niet lekker bij de vorige eigenaar,inderdaad maar even afwachten .kun jij zien of het een man of een vrouw is zodat ik er een bij kan kopen als het hopelijk weer goed gaat.
Kan ik hem nog iets speciaals voeren en misschien een paar keer per dag ?

Zou t geslacht niet durven te zeggen, zie geen paaipukkels maar dat kan individueel zijn, aan de leeftijd of aan het seizoen liggen. In principe kun je in jouw bak er best wel wat huisvesten en het zijn
groepsdieren, zou zeker zorgen voor wat gezelschap en dan kom je vast wel uit op een gemengd bestand. Qua voer zou je erwtjes kunnen proberen, een minuutje in kokend water, afkoelen en dan de
huls er vanaf halen. Wel secuur doen, ze kunnen stikken in de huls. Schijnt een positief effect te hebben op het spijsverteringsysteem en de onze waren er dol op. Maar best kans dat ze een tijdje minder
enthousiast eet, of eet ze wel meteen als je voert?
 
Zou t geslacht niet durven te zeggen, zie geen paaipukkels maar dat kan individueel zijn, aan de leeftijd of aan het seizoen liggen. In principe kun je in jouw bak er best wel wat huisvesten en het zijn
groepsdieren, zou zeker zorgen voor wat gezelschap en dan kom je vast wel uit op een gemengd bestand. Qua voer zou je erwtjes kunnen proberen, een minuutje in kokend water, afkoelen en dan de
huls er vanaf halen. Wel secuur doen, ze kunnen stikken in de huls. Schijnt een positief effect te hebben op het spijsverteringsysteem en de onze waren er dol op. Maar best kans dat ze een tijdje minder
enthousiast eet, of eet ze wel meteen als je voert?
Ze eet wel meteen maar gaat dan weer liggen .. ik had je site doorgelezen en zag dat je gestopt was met deze soort vissen ,heb je al iets anders?
 
ik had je site doorgelezen en zag dat je gestopt was met deze soort vissen ,heb je al iets anders?
 

haha thanks! 😁
 
Ze eet wel meteen maar gaat dan weer liggen .. ik had je site doorgelezen en zag dat je gestopt was met deze soort vissen ,heb je al iets anders?

Dat ze eet is wel een goed teken, als ze verder niet zijwaarts zwemt, scheef of op de kop hangt, lijkt het me stress gerelateerd. Je zou de vorige eigenaar nog kunnen vragen of ze het gedrag herkennen, wij hebben ook wel sluiers gehad die veel meer op de bodem lagen dan anderen, het kan ook gewoon een heel rustig visje zijn.
 

Terug
Bovenaan