Wat is er nieuw

Welke soort Pleco?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Rolien
  • Startdatum Startdatum
R

Rolien

Guest
Een kennis doekte zijn aquarium op en vroeg of ik een algeneter wilde overnemen. Ik dacht een Otocinclus maar toen hij kwam was het deze vis. Via Google heb ik ontdekt dat het een Pleco is. Ik schrok nogal, want Google zegt dat ze 50 cm lang kunnen worden. De kennis zegt dat hem is verteld dat hij max. 10 cm wordt. Hij is nu ca. 8 cm, en een half jaar oud.

Weet iemand wat dit voor Pleco is en hoe groot hij kan worden?

Ik heb een 60cm aquarium met Platy's, Kardinaaltetra's, Corydoras, Bijlzalmpjes en vuurgarnalen. Dus al best wel vol. Kan de Pleco hierbij?

IMG_20190623_210214.jpg
IMG_20190623_211107.jpg
IMG_20190623_213126.jpg

Inderdaad een Ancistrus cf. cirrhosus, een leuke vis en ook nuttig omdat hij aardig wat algen wegvreet.

Ancistrus cf. cirrhosus betekent: een Ancistrus die lijkt op de soort die is beschreven als Ancistrus cirrhosus (borstelmeerval).
Het gaat om meerdere ondersoorten en mogelijk ook verschillende soorten die tot op heden niet wetenschappelijk te onderscheiden zijn.

De uiteindelijke lengte kan dus per (onder)soort verschillen, maar 50 cm halen ze zeker niet. Tussen 8 en 15 cm.
Verder zijn het geen erg actieve zwemmers, die dus relatief weinig ruimte nodig hebben. Wel zijn het behoorlijke vervuilers (een weinig efficiënte stofwisseling klinkt beter), maar je vuurgarnalen zullen dat waarschijnlijk wel voor je oplossen. En mocht je tòch veel troep op je bodem vinden, dan kun je er altijd nog slakken bij zetten.

Ik heb een 60cm aquarium met Platy's, Kardinaaltetra's, Corydoras, Bijlzalmpjes en vuurgarnalen. Dus al best wel vol. Kan de Pleco hierbij?
Maar om de vraag van TS te beantwoorden, kan deze Ancistrus in haar 60 cm erbij?
Ik denk zelf van niet, houd voor een Ancistrus zelf 80 cm aan en het bakje is best al vol zo te lezen. Jammer dat er geen aantallen bij staan.

Ook weer zo,n Verschrikkelijke bodem.

Snap niet dat ze die hebben verkocht.
Echt Rolien. is bacteriologisch van 0 waarde, en voor de vissen ook niks.

Is dit caviar op de bodem?

Ook weer zo,n Verschrikkelijke bodem.
Wat is er mis met die bodem dan? zo te zien zijn het allemaal korrels van eenzelfde grote, en de korrelgrootte lijkt me ook prima.

Nou, als je dat niet weet, laat ,maar.
is al eens aangekaart , dat het en slechte bodem is.

Nou, als je dat niet weet, laat ,maar.
is al eens aangekaart , dat het en slechte bodem is.
Even niet paraat, welke waarde steeg er ook al weer van? de KH en GH toch?

Meer dat het vuil weg zakt. en de kleur ook niet helemaal visvriendelijk is.

Even niet paraat, welke waarde steeg er ook al weer van? de KH en GH toch?

Vooral in bakken met co2 toevoeging is dat een issue.
De bodem geeft dan zeer veel kalk af doordat hij als het ware 'oplost' oiv het koolzuurgas.
In bakken zonder co2 valt de kalkafgifte mee (dacht ik).

Vooral in bakken met co2 toevoeging is dat een issue.
Omdat het water zuurder wordt?
Dan is de pH van het water mede bepalend? Of is dat zo niet te stellen?
Wat als de bak van "nature" door het kraantjes water al een hoge GH en KH heeft?

Omdat het water zuurder wordt?
Dan is de pH van het water mede bepalend? Of is dat zo niet te stellen?

Door het toegevoegde zuur (de co2 dus) dacht ik inderdaad. Hetzelfde gebeurt met seiryu stenen (of andere kalkhoudende stenen) in bakken met co2.
Dus ik veronderstel dat in bakken met een lage ph (door bvb turf) de invloed op dergelijke bodem (of stenen) ook iets groter is dan in bakken met neutrale zuurtegraad.

Wat als de bak van "nature" door het kraantjes water al een hoge GH en KH heeft?

Dan zal het effect minder uitgesproken zijn denk ik. De KH zal misschien ook wat oplopen maar veel minder snel dan in een 'zure' bak.
In Tanganyika bakken wordt er bewust kalkhoudend steen gebruikt en loopt de KH ook wel wat op maar niet zo hevig doordat er (doorgaans) geen co2 toegevoegd wordt.

In mijn plantenbak heb ik seiryu stenen gebruikt en voeg ik co2 toe.
Ik gebruik 100% osmose water in combinatie met GH+ maar ik voeg geen KH+ toe. Concreet heb ik dus nog nooit water met meetbare KH gebruikt in de bak.
Mijn KH is echter nooit nul door de invloed van de stenen. En door wekelijks 50% te verversen (met 0KH water) zorg ik ervoor dat de KH niet oploopt.

Maar om de vraag van TS te beantwoorden, kan deze Ancistrus in haar 60 cm erbij?
Ik denk zelf van niet, houd voor een Ancistrus zelf 80 cm aan en het bakje is best al vol zo te lezen. Jammer dat er geen aantallen bij staan.
het zijn: 7 tetra's, 4 corydoras, ca. 10 platy's en 1 bijlzalmpje. Ik weet dat bijlzalmpjes eigenlijk in groepjes moeten, maar er zijn er een paar doodgegaan. En ik twijfel of ik er nog bij moet zetten omdat ik met de Platy's al een populatieprobleem heb. Maar dat is misschien meer iets voor een ander topic.

Heel erg bedankt allemaal voor de uitgebreide reacties. Goed om te weten welke soort het is. Ik denk dat ik hem toch beter kan weggeven aan iemand met een groter aquarium, ik ga eens kijken of ik een nieuw baasje kan vinden.

Wat betreft de informatIe over de bodem: dat ga ik nog eens rustig doorlezen. Ik weet niet of het caviar is, dat zou best kunnen maar ik kan de verpakking niet meer vinden.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan