welke soorten corydoras koudwater? (1 Viewer)

Devin

Well-known member
Lid geworden
19 mei 2009
Corydorassen kunnen niet in koudwater. 'T is een tropische vis

A

Anonymous

Guest
er zijn wel subtropische die een tempratuur van 16/22 nodig hebben warmer is niet goed.
dat zijn de paleatus en de aeneus :)

RomboNub

Well-known member
Lid geworden
21 augustus 2007
Subtropisch = Kamertempratuur. Dus die zouden in een onverwarmde bak kunnen ja.

goldfish

Well-known member
Lid geworden
31 januari 2009
wij hebben corydoras paleatus bij de sluiers zitten op 18 graden en dat gaat prima.

Rietje

Well-known member
Lid geworden
25 februari 2008
Ik houd zelf Corydoras duplicareus bij mijn goudvissen... Die doen het heel goed hoor!

Die kunnen ook wat kouder dan de gemiddelde corydorassoort!

Maar de meest geschikte soorten zijn aeneus en paleatus!

Z

ZSjonnie

Guest
Ik heb 1 corydora panda rondzwemmen.
Moet hem ooit nog eens vriendjes geven :p
Als je bepaalde dingen zoals de temperatuur in de gaten houd, kunnen ze ook bij je goudvissen.

Rietje

Well-known member
Lid geworden
25 februari 2008
Ik heb zelf mijn pygmaeus wel gehouden in een aqua 40 die onverwarmt was.. Deze stond wel in een woonkamer waar het nooit echt heel erg koud werd. En het aquarium stond ook niet tegen een buitenmuur of in de buurt van een raam of deur!

--EasY--

Well-known member
Lid geworden
8 juni 2005
Website
www.paluweb.nl
Hm. Het is ook bij mij bekend dat C. aeneus en C. paleatus het goed doen in koud water. Als je kijkt naar het verspredingsgebied, dan klopt dat ook: Uruguay, Argentinie. Vooral C. Aeneus heeft een super ruim verspreidingsgebied, ook in gebieden waar de temperatuur 26-27 graden is.

Als je een andere soort corydoras bekijkt, bijvoorbeeld de genoemde C. duplicareus, zie je dat deze voorkomt in de "upper negro", dus rio negro. Die zie ik dus niet 123 fijn leven in 16 graden...

De C. panda trouwens ook niet (upper amazon basin); deze soort is ECHT tropisch (24-26 graden)...

Rietje

Well-known member
Lid geworden
25 februari 2008
Inderdaad de C. duplicareus houdt niet echt van heel erg koud water. De minimale temperatuur ligt voor hen hoger dan voor de aeneus en de paleatus.

Mijn ervaring leert wel dat deze visjes het goed doen, maar de temperatuur mag niet zo laag komen als bij de andere 2.

de panda zou ik zelf ook niet toepassen in koudwater!

Z

ZSjonnie

Guest
Zover ik weet is de optimale temperatuur van c. panda tussen de 22 en 24 graden.
Op aquavisie staat zelfs tussen de 20 en 24 graden.

Mijn aquarium komt nooit onder de 22 graden..

--EasY--

Well-known member
Lid geworden
8 juni 2005
Website
www.paluweb.nl
Ik kijk meestal naar de leefomgeving... Ik zou C. panda niet snel onder de 24 graden houden gezien waar ze leven.

Dat een vis erin KAN leven doet niet echt ter zake; ze overleven vaak omdat de soort gehard is, niet omdat ze het zo lekker koud vinden...

Z

ZSjonnie

Guest
Dat is waar..
Ik heb nog een 60cm staan, daar is nu een explosie van baby appelslakjes bezig.
Dus zodra dat achter de rug is ga ik het bakje helemaal opnieuw inrichten.

Misschien dat ik hem wel daarin doe..

Ansje

Well-known member
Lid geworden
26 mei 2007
Oorspronkelijk geplaatst door ZSjonnie:
Ik heb 1 corydora panda rondzwemmen.
Moet hem ooit nog eens vriendjes geven :p
Als je bepaalde dingen zoals de temperatuur in de gaten houd, kunnen ze ook bij je goudvissen.
Dat vind ik heel erg zielig, ��n Panda alleen.
Daar moet je er gauw een paar bij doen.

Z

ZSjonnie

Guest
Die bak is warmer.
En er moet inderdaad nog een groep bij.
Heb er nu alleen even de centen niet voor..
Die beesten zijn hier 7eu per stuk..

Ze waren eerst met zijn 2en, maar 1tje ging er al binnen 2 weken dood.
Mijn LFS toendertijd raadde het me aan om er 2 te nemen. Toen wist ik nog niet beter.

Rietje

Well-known member
Lid geworden
25 februari 2008
Oorspronkelijk geplaatst door ZSjonnie:
Zover ik weet is de optimale temperatuur van c. panda tussen de 22 en 24 graden.
Op aquavisie staat zelfs tussen de 20 en 24 graden.

Mijn aquarium komt nooit onder de 22 graden..
Heey ZSjonnie,

Ik reageerde op jouw C. panda omdat de topicstarter vraagt welke soorten Corydorassen in koudwater kunnen!
Ikzelf vind 22 graad niet echt koudwater. Volgens mij heb jij toch ook een verwarmingselement in je bak?

Misschien is de topicstarter op zoek naar een Corydoras die kan overleven in een volledig onverwarmde bak!

Z

ZSjonnie

Guest
Ik heb inderdaad een verwarmingselement in mijn bak hangen.
Daarom zei ik er ook bij dat het eventueel kon, mits je rekening zou houden met bepaalde omstandigheden zoals o.a. het temperatuur.

Topicstarter
S

soufstaartje

Well-known member
Lid geworden
10 januari 2010
ja ik wil zonder verwarming ik had met verwarming maar heb ik weggedaan koudwater vind ik egt leuk ik wee tniet waarom maar aneus kan zij de verkoper wel teegen me nu nogg ff sparen ze zijn 4,50 per stuk maar ik heb op markt plaats gekeken 1euro per stuk ik ga der 5 halen.

goldfish

Well-known member
Lid geworden
31 januari 2009
over een paar weeken heb ik ook jonge aeneus voor , je, ik woon ook in amsterdam, 6 voor 5 euro

David_B

Well-known member
Lid geworden
22 mei 2009
je moet ze in groep van minimum 6houden soufstaartje

goldfish

Well-known member
Lid geworden
31 januari 2009
ik heb ze al maar ze moeten nog even groeien,nog even een maandje gedult.

goudvisfreak^^

Well-known member
Lid geworden
13 maart 2009
okee dus welke soorten kunnen in een onverwarmde bak ? ( bij mij 21/22 graden de lampen verwarmen het water :p )

Botia

Well-known member
Lid geworden
9 maart 2005
Corydoras erhardti kan men ook op sub-tropische wijze houden.

spartelaar

Well-known member
Lid geworden
15 november 2020
Leeftijd
42
Hm. Het is ook bij mij bekend dat C. aeneus en C. paleatus het goed doen in koud water. Als je kijkt naar het verspredingsgebied, dan klopt dat ook: Uruguay, Argentinie. Vooral C. Aeneus heeft een super ruim verspreidingsgebied, ook in gebieden waar de temperatuur 26-27 graden is.

Als je een andere soort corydoras bekijkt, bijvoorbeeld de genoemde C. duplicareus, zie je dat deze voorkomt in de "upper negro", dus rio negro. Die zie ik dus niet 123 fijn leven in 16 graden...

De C. panda trouwens ook niet (upper amazon basin); deze soort is ECHT tropisch (24-26 graden)...
Hoe doe ik dat voor de Corydoras pygmaeus met deze methode? Kunnen die in een kamertemperatuurbak? Het zijn kleine visjes dus wel ideaal voor een niet al te groot aquarium. Maar ik wil ze wel comfortabel hebben, als het niet kan qua natuurlijke leefomgeving dan liever een aeneus of paleatus.

LalaLaraSophie

Well-known member
Lid geworden
22 oktober 2019
Hoe doe ik dat voor de Corydoras pygmaeus met deze methode? Kunnen die in een kamertemperatuurbak? Het zijn kleine visjes dus wel ideaal voor een niet al te groot aquarium. Maar ik wil ze wel comfortabel hebben, als het niet kan qua natuurlijke leefomgeving dan liever een aeneus of paleatus.

Je zit een topic uit 2010 te kicken..
Anyway, grootte van de vis zegt niet veel over benodigde grootte van het aquarium. Pygmeus komt uit het amazonegebied dus te koud is geen goed idee, daarmee dus afhankelijk van hoe koud het in de betreffende kamer wordt. Heb je altijd de kachel op 20 graden, dan misschien net aan. Wordt het er in de winter 16 graden, dan absoluut niet.

spartelaar

Well-known member
Lid geworden
15 november 2020
Leeftijd
42
thx, ik kick het omdat dit het corydoras is. Ik kan er wel weer een nieuwe voor aanmaken volgende keer.

LalaLaraSophie

Well-known member
Lid geworden
22 oktober 2019
thx, ik kick het omdat dit het corydoras is. Ik kan er wel weer een nieuwe voor aanmaken volgende keer.
Nou ja je quote iemand die in 2014 voor het laatst een berichtje heeft geplaatst op dit forum, ik bedoel maar, verwacht geen reactie van diegene.

Users who are viewing this onderwerp

Private conversations
Help Users
    You haven't joined any rooms.
    Chat 0
    Bovenaan