Wat is er nieuw

Welke sponzen dienen vervangen te worden bij Juwel Bio-Flow filter.

Herbstnebel

Well-known member
Lid geworden
26 januari 2015
Ik weet hier in de buurt 3 LFSs zijn en allemaal komen ze met verhalen af waarbij velen hier hun haren zouden ten berge rijzen.

Nu ��n verhaaltje gaat als volgt en mss klopt het wel maar ik laat het aan jullie om dit te beamen.

Bij de Juwel Bio-Flow filter (6.0) zouden na 3 maand enkel de zwarte en de groene sponzen moeten vervangen worden. De andere mogen blijven zitten tot ze uiteen vallen bij manier van spreken.
De reden is, dat de zwarte en groene sponzen na een tijd verzadigd raken en niet meer werken. Dus moeten ze vervangen worden.

Klopt dit ?

Je kan de groene en de zwarte ook laten zitten hoor. Als ze zijn uitgewerkt dan hebben ze dezelfde werking als een blauwe spons.
Dan kun je gewoon als het nodig is deze lichtjes uitspoelen als je onderhoud pleegt en het nodig is.
Wel klopt het dat de groene en zwarte uitgewerkt raken. Maar dat is een kool en nitraatspons en die heb je helemaal niet nodig verder, dus ik zou daar zeker geen nieuwe voor gaan kopen.
Zelf heb ik destijds een filtermat gekocht en daar sponzen uitgesneden. dat is nog veel goedkoper dus.

OK, ze heeft dus een halve waarheid vertelt. Het blijven toch commercanten h�.

Nouja als je de werking van die sponzen wil hebben is het een hele waarheid 😉

Ja als je wilt dat ze werken dan klopt het verhaal wel ja.
De lfs hoopt natuurlijk wel dat je nieuwe komt kopen 😀.

En een setje extra kan nooit geen kwaad,hoor.
Zit je nooit zonder.vooral in het weekeind.

In plaats van zwart en groen ,kan je ook bakje siporax onderin zetten.

Het gaat er vooral om dat er een goede bacteriecultuur ontstaat in je filtermateriaal.

Blauwe sponzen, siporax, bio ballen, pijpjes en zo zijn neutraal maar houden veel bacteri�n vast door hun grote oppervlak en/of poreuze werking. Ik gebruik altijd gewoon de sponzen en bolletjes die bij het filter worden geleverd, en die vervang ik eigenlijk nooit. Ik spoel ze heel af en toe (elk half jaar of zo) een beetje uit. Met de sponzen in mijn Juwel (Bio Flo ?) filter heb ik 9 jaar gedaan, tot ik de bak weg deed. Ze gaan ook niet kapot of zo. Iedere drie maanden vervangen is echt flauwekul, omdat in de nieuwe spons weer helemaal opnieuw bacteri�n moeten groeien. Je moet ze iig n��it allemaal in een keer vervangen !

Speciale filtermaterialen (zwarte koolstofspons, nitraatspons, turf etc.) heb je alleen nodig bij specifieke problemen (medicijnen in het water gebruikt, te veel nitraat, te hoge pH). Speciaal filtermateriaal raakt ook vaak uitgewerkt na een tijdje, en wordt dan idd 'gewoon' filtermateriaal. Om de werking ervan terug te krijgen als je dat zou willen moet je ze vervangen. Dat is vooral bij turf belangrijk.

Het enige dat ik iedere maand of zo vervang (als de uitstroom van een filter merkbaar vermindert) is een dunne laag witte filterwatten bij de instroom om het grofste vuil er uit te filteren. Die watten slibben door die grove troep dicht, dus ze doen precies wat ze moeten doen.

Ben het helemaal met CC eens.
In feite hoef je de sponzen haast nooit te vervangen en als je dat al doet of wil dan is een filtermat aanschaffen denk ik het goedkoopste.

Dat is weer goed nieuws h�, hoe minder dat ik moet prutsen aan die filter hoe beter 🙂

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan