Welke stellingkast voor meerdere aquaria is aan te raden?


G

Guppy1997.

Guest
Goedemiddag leden.

Ik wil meerdere aquariums houden, omdat ik wil gaan kweken. Daarbij is de keuze voor een goede stellingkast belangrijk.

Ik ben druk aan het zoeken naar een stellingkast die ik op de bovenverdieping kan zetten met +/- 6 aquariums van +/- 60 Liter (60 cm lengte). Wat is jullie aanraden? Een stelling kast waarbij de planken 175 kg kunnen dragen per plank of een stelling kast waarbij de planken +/- 350 kg kan dragen per plank die is dan wel als die vol zit 1400 kg in totaal, is dat wel slim op een bovenverdieping? (Ik heb een eengeiznswoning uit 1989)

Ik hoop dat ik geholpen kan worden🙏🏻
 
Die meuk van de bouwmarkt kun je beter links laten liggen, de draagkracht geld namelijk alleen voor de liggers maar de planken is spaanplaat, zakt je aquarium in notime doorheen

Er staat een stelling te koop om mp die gaan per meter
 
https://www.blue-lagoon.nl/doe-het-zelf/stellingbouw ik heb zelf dit met aluminium buis vierkant die kan je gewoon op maat laat zagen is iets moeilijker dan een stelling kopen maar veel steviger en mooier
Ik ben enkel zo een typische vrouw die echt niet technish is al zou ik het willen😢

Zijn er ook sites waar je een stellingkast kan laten maken dan?
 
Die meuk van de bouwmarkt kun je beter links laten liggen, de draagkracht geld namelijk alleen voor de liggers maar de planken is spaanplaat, zakt je aquarium in notime doorheen

Er staat een stelling te koop om mp die gaan per meter
Die legborden althans de kast die ik op het oog hebt heeft MDF platen. Kunnen die wel?

Ik zie heel veel stellingkasten op mp alleen die hebben of teveel bakken of je moet ze ophalen. Ik heb geen auto of kennissen die me daarin helpen kunnen.

Zijn er ook sites waar je een eigen kweekstelling kan laten ontwerpen?
 
Mss eens raad vragen aan Dennis van Aqua amazon?
 
Die legborden althans de kast die ik op het oog hebt heeft MDF platen. Kunnen die wel?

Ik zie heel veel stellingkasten op mp alleen die hebben of teveel bakken of je moet ze ophalen. Ik heb geen auto of kennissen die me daarin helpen kunnen.

Zijn er ook sites waar je een eigen kweekstelling kan laten ontwerpen?
Mdf zakken je bakken ook doorheen want het is niet te voorkomen met zoiets dat je water morst, en water maakt hout week en dan zakken je bakken erdoorheen.

Stelling laten maken kost best veel geld, beter kun je dan even op mp een vervoerder zoeken (bieden zich ook massaal aan die voor jouw een stelling ophaalt bij een winkel/kweker die stopt
 
Mdf zakken je bakken ook doorheen want het is niet te voorkomen met zoiets dat je water morst, en water maakt hout week en dan zakken je bakken erdoorheen.

Stelling laten maken kost best veel geld, beter kun je dan even op mp een vervoerder zoeken (bieden zich ook massaal aan die voor jouw een stelling ophaalt bij een winkel/kweker die stopt
Oh nee dat moet ik niet hebben ánders gaan en me aquariums eraan en heb ik een waterballet boven in de kamer🙈 flinke waterschade moet ik niet hebben🙈

Oh ja dat zou ik wel kunnen proberen. Heb wel mooie stellingen op mp gezien wellicht moet ik inderdaad daarheen. Allemaal aquariums naast elkaar zetten lijkt me ook niks en ruimte nemend heb ook nog een cattery (fokken in katten)
 
maar hou rekening met een stevig prijskaartej, kan je beter een vervoerder op mp zoeken die voor jou wil rijden, zijn legio mensen die zich daarvoor aanbieden op mp
Is dit niet een idee? Als ik geen kweekbakken kan vinden die nog beschikbaar zijn.

Of kan dit ook niet?
 

Bijlagen

  • 20210712_163119.jpg
    20210712_163119.jpg
    217 KB · Weergaven: 136
Is dit niet een idee? Als ik geen kweekbakken kan vinden die nog beschikbaar zijn.

Of kan dit ook niet?
zou het niet doen. je hebt ook mensen die stelling van hout maken op markpaats dan heb je echt iets stevigs
 
Mdf zakken je bakken ook doorheen want het is niet te voorkomen met zoiets dat je water morst, en water maakt hout week en dan zakken je bakken erdoorheen.
Is dat niet simpel te voorkomen met plakfolie of vuilniszak?
 
Is dit niet een idee? Als ik geen kweekbakken kan vinden die nog beschikbaar zijn.

Of kan dit ook niet?
Ja als die draagplanken van metaal zijn, zou het volgens de gegevens kunnen, zelf ben ik geen fan van ditsoort stellingen, zijn niet gemaakt om aquaria vol met water continu 24/7 te dragen
 
Ja als die draagplanken van metaal zijn, zou het volgens de gegevens kunnen, zelf ben ik geen fan van ditsoort stellingen, zijn niet gemaakt om aquaria vol met water continu 24/7 te dragen

Dus als ik het goed begrijp Is de kans aanwezig dat er dan ook een waterballet komt en me bakken stuk zijn?
 
Voor 6x 60L zou ik geloof ik ook maar gewoon naar een "echte" stelling kijken. Zelf hebben wij ook een gelaste metalen kweekstelling van marktplaats gehaald voor de grotere bakken. In ons geval dan 3 bakken van 140, die ik dan eventueel nog kan opdelen natuurlijk.

Daar tegenover heb ik wel nog een "standaard" stelling staan, namelijk onderstaande via de LIDL shop. De planken waar aquaria op staan heb ik vervangen door betonplex (via een bedrijf op maat laten zagen).

Hier heb ik echter op 1 plank 3x 20 liter staan en op 1 plank 2x 45 liter (en 2x 2 liter artemia blender).
Dat ziet er dan ongeveer zo uit (hier nog zonder het derde 20L bakje, maar deze foto heb ik even bij de hand.).
WhatsApp Image 2021-05-04 at 08.26.50.jpeg




Edit; overigens staat er ook nog een simpele bouwmarktstelling in diezelfde ruimte. Daar heb ik de bakjes met parameciumkweek in staan. Uit mij hoofd 12x 3 liter per plank. Ik heb hier wel de meegeleverde planken voor gebruikt en deze afgewerkt met plakplastic. Ondanks dat ik best voorzichtig werk, hangen deze planken nu al aardig door. Voor die drie liter kunststof bakjes niet zo'n punt. Maar als er een aquarium op had gestaan zou deze zeker (op enig moment) zijn gebarsten.
 
Voor 6x 60L zou ik geloof ik ook maar gewoon naar een "echte" stelling kijken. Zelf hebben wij ook een gelaste metalen kweekstelling van marktplaats gehaald voor de grotere bakken. In ons geval dan 3 bakken van 140, die ik dan eventueel nog kan opdelen natuurlijk.

Daar tegenover heb ik wel nog een "standaard" stelling staan, namelijk onderstaande via de LIDL shop. De planken waar aquaria op staan heb ik vervangen door betonplex (via een bedrijf op maat laten zagen).

Hier heb ik echter op 1 plank 3x 20 liter staan en op 1 plank 2x 45 liter (en 2x 2 liter artemia blender).
Dat ziet er dan ongeveer zo uit (hier nog zonder het derde 20L bakje, maar deze foto heb ik even bij de hand.).
Bekijk bijlage 328277



Edit; overigens staat er ook nog een simpele bouwmarktstelling in diezelfde ruimte. Daar heb ik de bakjes met parameciumkweek in staan. Uit mij hoofd 12x 3 liter per plank. Ik heb hier wel de meegeleverde planken voor gebruikt en deze afgewerkt met plakplastic. Ondanks dat ik best voorzichtig werk, hangen deze planken nu al aardig door. Voor die drie liter kunststof bakjes niet zo'n punt. Maar als er een aquarium op had gestaan zou deze zeker (op enig moment) zijn gebarsten.

En die betonplex kunnen die wel per plank een 60 L dragen? Ik begrijp hieruit dat MDF platen gewoon gaan barsten als er per plank een 60 L op komt te staan. Ik ga geen 6x 60 L gebruiken, maar 2 60 L en wellicht 2 20 L. Of 3x 60 L en 2x 20 L bakken. Ik houdt rekening met het water inhoud en de eventuele stenen die ik erin plaats incl enkele planten.
 
als het goedkoop moet haal dan een houten bij ikea
mocht de stijfheid van de planken dan wat tegenvallen kan je die makkelijk versterken door er een paar latten tegenaan te lijmen


 
als het goedkoop moet haal dan een houten bij ikea
mocht de stijfheid van de planken dan wat tegenvallen kan je die makkelijk versterken door er een paar latten tegenaan te lijmen


Als je garantie wil op een waterballet: doen, deze dunne planken kunnen echt geen gewichten van wat de ts wil neerzetten, dragen
 
stellingkast van de bouwmarkt kan prima mits je de planken vervangt voor 18 mm (of dikker) liefst watervast multiplex (oukume bijv.) en de stelling vastzet aan de muur.
bij veel bouwmarkten kun je multiplex op maat laten zagen.
 
Massief hout is sterker dan mdf en spaanplaat.
Multiplex/betonplex/okoumé is al beter.
Je kan bij een bouwmarkt ook vuren plaatmateriaal halen. Dat heb ik gebruikt voor mijn kastje. Heb alleen mdf voor het deurtje gebruikt.
 
Als je garantie wil op een waterballet: doen, deze dunne planken kunnen echt geen gewichten van wat de ts wil neerzetten, dragen
Die planken zijn 16mm dik en kunnen heel wat meer dragen dan jij denkt.
Dat kastje van ikea zit in zijn geheel zit een stuk beter in elkaar dan dat bouwmarktblik waarvan de staander niet eens uit 1 stuk zijn maar halverwege gekoppeld..
er kan zonder problemen een 60 liter bakje op elke laag staan
Die planken hebben hier uiteindelijk dienst gedaan als springschans.

Het zwakste punt van die blikken stellingen zijn overigens de pootten
ten eerste zijn ze niet uit 1 stuk
en ten tweede zijn ze gemaakt van ca, 1mm dik staal. als je daar per ongeluk met je klomp/schoen tegenaan komt en het ding staat op een gladden vloer
is hij krom en komt je stelling van de wand af.
.
 

Terug
Bovenaan