Wat is er nieuw

Welke sterkte stromingspomp voor mijn 120 cm bak?

Masterman

Member
Lid geworden
13 mei 2016
Voor mijn Zuid Amerikaanse Cichliden wil ik graag wat extra stroming genereren in mijn aquarium. Het is een 120x50x60 (lxbxh) bak (zeg eens 300 liter) met een JBL 1501 filter erop. Veel stenen, hout en weinig planten. Met een zandbodem.

Nu is het zo dat ik veel stromingspompen vind op internet (van 900 tot 6000 liter per uur), maar dat ik geen benul heb hoe sterk hij moet/mag zijn. Ik wil er dan eentje met een korfje voor de in- en uitstroom (dus geen opvoerpomp).
De stromingspomp wil ik op gezette tijden aan en uit zetten, dus niet de gehele dag aan hebben staan.

Hoeveel liter per uur is volgens jullie genoeg voor een lekkere stroming?

Misschien kun je de stroming een beetje inschatten als je het vergelijkt met de uitstroom van je externe filter. Ik heb ook een JBL filter die 1500 liter per uur zou moeten pompen, na aftrek van verlies door viezigheid en de vulling schat ik dat het filter nog ongeveer 800/1000 liter per uur behaalt. Ik denk dat je dan wel een stromingspomp nodig hebt welke minimaal 2000/3000 liter per uur kan verplaatsen wil je een beetje stroming hebben.

Weet je zeker dat jouw vissen de stroming kunnen waarderen? Er zijn ook vissen welke van nature in water leven waar erg weinig stroming is.

persoonlijk dacht ik dat de meeste zuid amerikaanse cichliden in gebieden met geen tot weinig stroming voorkomen. niet dat ze zometeen allemaal tegen de wand gedrukt worden zegmaar.

Met een stromingspomp van 2000l/u heb je best al een flinke stroming.
Planten gaan daarmee al plat liggen.
Op een stromingspomp zit geen verlies. Dus daar kan je niet vergelijken met een filter.

Maar ik zou me af vragen of ik het wel nodig heb. Ik weet niet welke soorten je hebt, maar de meeste zuid amerikaanse vissen hebben niet zo veel stroming nodig.

Bedankt voor jullie reacties. De vissen die ik momenteel heb zijn: Vuurkelen, Acara's, Jack Dempsey, Geophagus Winemilleri, Hero's Severum. De stroming wil ik voornamelijk gebruiken voor het 'schoonmaken' van vuiligheid tussen de stenen en het hout. Het filter zal na verloop van tijd, naarmate het filter verzadigder raakt, niet genoeg kracht hebben om het vuil tussen de stenen etc weg te krijgen. Maar ook voor de vissen is tijdelijk wat meer stroming wel goed. Naar mijn weten kunnen ze daar prima tegen.

Het enige is dat ik dus geen stromingspomp hoef die de planten eruit trekt en mijn vissen uit de bak blaast. Maar ook niet te slap dat er amper stroming word gegeven. Ik las in een reactie al dat er inderdaad geen verlies optreedt bij deze pompen, dus echt vergelijken met een filter kun je het ook niet... lastig lastig

jebao RW series zijn regelbaar, als je echt stroming wilt kun je een RW8 nemen.

maar zou je niet gewoon beter preventief je filter vaker schoon kunnen maken? lijkt me een beter idee dan een stromingpomp omdat je filter smerig word

Het filter word niet per ce smerig, maar hij verliest natuurlijk stromingscapaciteit doordat er een bacteriecultuur word opgebouwd. Dat wil ik niet te vaak afbreken. Het voorfilter is wel mogelijk natuurlijk, maar de rest laat ik het liefst zitten. Vandaar dat ik uit kwam op een stromingspomp.

Ik wilde zelf een stromingspomp van pak en beet 3000 liter per uur. Maar na een aantal reacties hier denk ik dat dat wat te veel van het goede is.

moet je me toch uitleggen hoe iets dat microscopisch is een filter kan verstoppen..
is gewoon vissenstront wat uiteindelijk overal komt dat je stroming verminderd, en daarmee ook je biologisch filter materiaal verstopt waardoor het minder goed gaat werken.

Je filter zal het nooit aan kunnen met zo'n bestand op zo'n kleine bak. Sorry om het zo direct te zeggen maar buiten die Jack dempseys en vuurkelen (niet samen) kunnen de rest misschien je acara (afhankelijk welke) niet eens in je bak.

Dus dan kan jij er een mega filter opzetten zul je altijd een viezen bak blijven hebben en nooit de goede waterwaarden (nitriet en nitraat). Zou eerst daar eens beginnen. normaal zeggen ze de filter moet 4-5 de bak rond pompen dat is voldoenden. Stromings pomp is eigenlijk puur voor vissen die het verlangen die jij noemt buiten die Geophagus hebben er geen baat bij maar die Geo's worden veel en veel te groot voor je bak en is nog eens een groepsvis (6+ vissen).

Klopt als een bus. Ben geen beginner met aquaria. Maar je begrijpt dat ik niet iedere week mijn filter ga schoonmaken en dat er na verloop van tijd een mindere uitstroom ontstaat. Door een stromingspomp te plaatsen wil ik enerzijds een goede doorstroom genereren (ivm vuil) en anderzijds een extra stroming voor de vissen cre�ren.
Vandaar nogmaals mijn vraag, hoeveel stromingscapaciteit heb ik ongeveer nodig voor mijn aquarium?

Als je geen beginner bent, dan weet je ook dat je bestand voor geen meter past?. Midden amerikaanse met Zuid amerikaanse en veel te grootte vissen in de kleine aquariums. Zelfs al was het 1 stuk per soort dan nog maar ga erva nuit dat je meerdere hebt van elke soort.

Dikke bioloog heb je nodig en liter of 3-400 extra aquarium ruimte om die vissen te houden.

Wil je enorm graag verder helpen, maar je bestand is de grootste fout hier.

Ik heb liever de waarheid dan een leugen, dus daar ben ik dan ook niet van op mijn tenen getrapt. Het enige is dat het geen volwassen volgroeide vissen betreft, maar kleinere, tussen de 4 - 9 cm. De volwassen exemplaren passen er niet in en zijn voor mij gewoon te duur. Evenals een groter aquarium. Hoe graag ik ook groter zou willen. Maar deze vissen wilde ik altijd al houden, vandaar dat ik deze concessie heb gedaan. Ik ben een aquariaan in hart en nieren, vandaar dat ik mijn bestand vaker zal moeten wisselen ivm het te groot worden van de vissen.
Voor nu (1 jaar) draait mijn bak dan ook goed. Goede waterwaardes, geen problemen (nog) tussen de vissen. Dus tot op heden gaat het goed. Het enige is dat mijn topic vraag nog blijft staan. Zal toch nog weer is proberen een foto te plaatsen, wilt niet erg lukken.

Als je een baby neemt (omdat ze zo schattg zijn) doe je die dan ook weg als die begint te puberen?
En neem je dan steeds een nieuwe?

Denk dat het met vissen niet anders is.

Ik zou graag een puppy willen, maar die komt er niet. Want zo'n grote hond wil ik niet.

Dus ik vind wel dat je dan over je bestand eens mag nadenken.

Edit

Als je naar de bouw van de vissen kijkt, zijn dit vissen die niet veel stroming verlangen.
Vissen die veel stroming verlangen zijn torpedo vormig.
Dus extra pomp niet nodig.

Bij mij werkt dat toch anders. Een vis vind ik niet te vergelijken met een baby. Het plezier krijg ik ook uit de wisseling van mijn vissenbestand. Elk jaar weer andere vissen houdt voor mij de hobby juist levendiger.

Maar om weer on-topic te gaan; beter dus voor deze vissen geen extra stromingspomp aangezien zij dat niet zullen waarderen. Het zijn nogal woelers in het zand, dus wellicht dat ze zelf het vuil, ook tussen de stenen, genoeg laten opwaaien zodat het daar niet blijft liggen.

af en toe even wapperen tussen de stenen en planten met een afzuigslang paraat is genoeg. beetje vuil op de grond is ook geen ramp hoor.

Masterman zei:
Bij mij werkt dat toch anders. Een vis vind ik niet te vergelijken met een baby. Het plezier krijg ik ook uit de wisseling van mijn vissenbestand. Elk jaar weer andere vissen houdt voor mij de hobby juist levendiger.

Maar om weer on-topic te gaan; beter dus voor deze vissen geen extra stromingspomp aangezien zij dat niet zullen waarderen. Het zijn nogal woelers in het zand, dus wellicht dat ze zelf het vuil, ook tussen de stenen, genoeg laten opwaaien zodat het daar niet blijft liggen.

Mag ik vragen waar je die vissen na een jaar laat?? :S

naar mijn mening neem je een dier om er de rest van zijn/haar leven zo goed mogelijk voor te zorgen.

hond ruil je ook niet elk jaar in tegen een ander ras omdat je wat anders wilt.

kan me voorstellen dat je kwa vissen af en toe wel is wat anders wilt maar... ooit aan gedacht nog een paar bakken extra te nemen? 😛

biljoenblik zei:
Mag ik vragen waar je die vissen na een jaar laat?? :S

Meestal verkoop of ruil ik ze via mijn aquarium vereniging. Of ik zet ze op marktplaats. Dat werkt perfect.

In reactie op Richard: ik ben van mening dat je goed voor je vissen moet zorgen. Dat staat op plaats 1. En omdat ik geen 2 meter aquarium kan plaatsen betekent het dat ik zo af en toe moet wisselen met mijn visbestand.
Daarnaast heb ik nog een extra 80 cm aquarium als back up, voor bijv ziekte of als ik bepaalde vissen verkoop.

je zou ook kunnen overwegen om er een tweede filter er bij te zetten.
dit om dat je nog al een bestand hebt die behoorlijk vervuilt.
daarnaast ook de inname vergroten door zoiets http://www.aquariaveldhuis.nl/index.php ... x_page=116 en de uitstroom van de tweede filter over de bodem laten lopen.

groet

jaap

RichD1011 zei:
persoonlijk dacht ik dat de meeste zuid amerikaanse cichliden in gebieden met geen tot weinig stroming voorkomen.
niet dat ze zometeen allemaal tegen de wand gedrukt worden zegmaar.

Als je het aan mij zou vragen, zou ik het ook een beetje rustiger aanpakken.. :thumbs:

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan