Wat is er nieuw

Welke stofzuiger is goed?

  • Onderwerp starter Onderwerp starter BertD
  • Startdatum Startdatum
B

BertD

Guest
ik hevel nu af met een slang en een stuk electrapijp, deze zoog meer het grind op de vuil ;-)
Nu heb ik er een stukje fles aan vast gemaakt zodat ik wat kan wapperen en het vuil los komt van de boden..

Ook heb ik al eens een vuil klok geprobeerd maar omdat ik redelijke beplanting heb kom je niet overal bij met een hevelklok.

Hoe kan ik toch goed de bodem reinigen laatste keer duurde het even tot alle stofdelen en dergelijke weer gezonken waren. Na dat ik al enige tijd aan het hevelen was ongeveer 50 liter water.

Nu wil ik na het hevelen of tussen door eens de bodem reinigen ook vanwege de alg die ik nu heb wil ik de bodem ontdoen van alg resten.

Maar om nu 2 a 3 maal per week te gaan hevelen vindt ik iets te veel van het goede.

Wie heeft er goed advies?
 
Een Miele! Er is geen betere.

Even serieus.

Ik weet niet hoe kritisch jij bent, maar een beetje vuil op de bodem is normaal.
Deels is de bodem ook zelfreinigend. Door de bacterien. Deze moet je dan ook niet teveel verstoren.
Deze bacterien zetten veel vuil om in nuttige mineralen voor de planten. Ook heben ze invloed op de opname van sporen elementen door de plantwortels.

Ik hevel mijn bodem ongeveer 2 keer per jaar. Met een hevelklok. Echt grondig, tot diep in de bodem.
Soms wil ik tussen door wel eens een hoekje zuigen, met een electrapijp. Maar dat is een klein beetje, net onder de filterinlaat.

Ik zou zeggen. Laat je bofem een tijd met rust. Dan komt de bodem tot leven, en blijft langer schoon.
 
Ik heb zelf de Miele 2000 Cat&Dog, daar zit een speciale turbo borstel bij waarmee je heel makkelijk haren weg kan zuigen. 😀

Voor in mijn aquarium gebruik ik geen stofzuiger, wel ooit gekocht maar weer weggedaan. Vind het ondingen.

Je kunt een stokje met t rips aan je hevel slang maken en daarmee door de bodem roeren.
 
Whahaha, Marcel, wij hebben dezelfde humor blijkbaar.
Ennnn... hetzelfde merk stofzuiger 😀 😀 😀
 
Omdat de tijdelijke opvang van de vissen hier op de grond staat is de bodem afhevelen geen optie, daarom kocht ik de sera stofzuiger . http://www.aquariumplantenshop.nl/sera-stofzuiger deze doet goed waarvoor hij gemaakt is.
Als je te veel bodemvuil hebt zou ik ook wel eens kijken naar de filtering en stroming in het aquarium, normaal zou het systeem dit toch redelijk op orde moeten kunnen houden.
 
Het gaat mij er om om de bovenste grindlaag zo nu en dan echt van vuil te ontzien.

Zoals ik al aangaf is een hevelklok gewoon te breed, waardoor je alleen de open delen kan doen maar daar zit het vuil niet.

Heb zelf overigens geen miele maar een bosch die hebben langer snoer dus een grotere radius wat weer makkelijker is 😛
 
Er zijn merken waarbij je een kleine "bek" hebt voor de bodem.
 
Nu ik veel last van draag alg wil ik gewoon wat vaker reinigen ook zonder te hevelen waar bij ik ook meteen de toplaag van het grind verschoon
 
Kan ook door te weinig aan co2 komen hoor. Ik zou niet te vaak in de bovenlaag gaan woelen want daar zitten juist ook goede bacteriën en die moet je niet verliezen. Dan kun je beter net als ik doe even met een slang verversen en over de grindbodem wapperen waardoor je het vuil zo meezuigt.
 
Ik heb een Sera stofzuigertje, gehaald toen ik Platys had en daardoor heel veel vervuiling.
Uiteindelijk gebruik ik hem niet vaak, maar het kan soms net even handig zijn als er teveel rommel op de bodem ligt. Inderdaad ook om af en toe een stukje bodembedekking schoon te maken (eens per jaar, in delen), gewoon de stofzuiger in de bodem duwen en dan komt de ergste rommel zo mee naar boven.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan