Wat is er nieuw

Welke stromingspomp?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Spruitje
  • Startdatum Startdatum
S

Spruitje

Guest
Goedemiddag,

Ik heb een Juwel Rio 125, met Tanichthys albanubes (Chinese danio's), Aborichthys Elongatus (Roodstaartmodderkruipers), Petruichthys sp. 'Rosy' en Pangio semicincta.
Ik wil meer richting een hillstream gaan, de Pangio's zullen dan ook verhuizen naar mijn aquarium met Enteromius hulstaerti (Vlinderbarbeel).

Ik heb het originele binnenfilter erin zitten (helaas ervaring met lekkende externe filters) en de pomp die hierin zit is een eccoflow 500. Niet heel spannend en de stroming is dan ook wat mat.
Mijn vraag, welke stromingspomp/welk merk is de moeite waard? Ik zag op APO de Hydor Koralia Nano 900, is dat wat?

Externe filters die lekken dat is echt een zeldzaamheid. Daar zou ik dan tot echt liever voor kiezen. Bij de juiste keuze is er dan ook voldoende waterdistributie. Waarom wil je eigenlijk stroming?

Ik ken die originele binnenfilter niet echt maar is het geen optie om in plaats van een extra stromingspomp de huidige pomp te vervangen door een sterke pomp (15 keer bakinhoud bvb)? En daarop een spraybar langs de zijruit. Of past een grotere pomp niet in het pompvak?

Ik heb twee buitenfilters gehad die na verloop van tijd lekten ( een Eheim 2213 en een JBL E902).

Een grotere pomp past helaas niet in het pompvak, ik kan 1 maat groter. Dat is van de 500L/H naar 600L/H. Maar dat is nog geen spannende stroming. Mijn idee is om een extern stromingspompje naast de originele Juwel pomp-uitstroom te plaatsen met zuignapjes. En vandaar mijn vraag, welke er eventueel geschikt voor zijn 🙂

Als je meer richting hillstream wilt kan ik je deze pompjes aanbevelen:
- sicce syncra nano (430 L/h)
- eheim aquaball powerhead 1212 (650 L/h)
- sicce nano voyager (1000 L/h en 2000 L/h)

Ik heb deze alle vier draaien en ze doen het lekker. Weinig geluid. (Bij de voyagers moet je alleen wel zorgen dat het snoer vrij hangt want dat trilt flink mee.)

Welke pompsterkte het beste is hangt er even vanaf in hoeverre je er een golfslagbad van wilt maken. ;-)

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan