Welke T5 buis geeft een warm-donker effect?

Z

Zora

Guest
Ik ben opzoek naar een andere T5 tl buis voor in mijn Juwel Rio 180.

Heb met pvc wel schaduwplekken kunnen maken, maar de uitstraling van het licht vind ik eigenlijk in zijn geheel nog te fel.


Voor heb ik een Dennerle Trocal Color lamp ( roze kleur) en achter zit een Juwel Highlite Day ( fel wit).

Nu wil ik dus voor de achterste T5 lamp een andere doen, dus voor de Juwel Highlite Day zoek ik een vervanger.

Nu weet ik dat Dennerle een Special Plant variant heeft.
Deze is geloof ik wat warmer wat licht betreft dan de Juwel Day.

Ik zoek dus eigenlijk een T5 lamp die een warme, donkere uitstraling heeft.

Maar gaan mijn planten daar dan geen "klap" van krijgen omdat er ineens minder fel licht is?

Ik heb geen veeleisende planten erin trouwens,..hoofdzakelijk moerasplanten en drijfplanten.


In de Juwel passen niet alle merken heb ik begrepen,...er passen maar enkele merken in,.. ik weet dat Dennerle past en die van Juwel zelf.
Als ik me niet vergis, moet Arcadia ook passen,...maar zeker weten doe ik dat niet.
 
Of je doet er een kleurenfilter voor ? Bijvoorbeeld donkerblauw...
 
Aquascraper zei:
Of je doet er een kleurenfilter voor ? Bijvoorbeeld donkerblauw...

Wat is dat precies?

Heb net even gezocht en heb wel een kleurhoes gevonden voor om de T5 lamp.
Heb even via Google gezocht.

Maar als je dat om de hele lamp doet,... is dat dan niet veel te warm?
Dan kan de TL5 zijn warmte ook niet meer kwijt.
 
Je hebt kleurenfilters wat ze gebruiken voor par lampen in discotheken en feesten etc... die moet je zien te scoren. Kunnen de hitte ook goed aan
 
De Juwel High-Lite Day heeft een kleurtemperatuur van 9000 K. Dat is erg koud / wit. Tegen het blauwige aan zelfs.
Juwel heeft ook de High-Lite nature. Die heeft een kleurtemperatuur van 4100 K. Dat is al behoorlijk geel. Vergelijkbaar hiermee is de JBL Solar Tropic. De Dennerle Special Plant is met 3000 K nog een tint geler.

Ter vergelijk:

High-Lite Day

ambiente_day(15).jpg


High-Lite Nature

ambiente_nature(12).jpg


In onze Zuid-Amerika bak zit tweemaal Juwel High-Lite Nature.

~ Ivo
 
Bedankt voor de reacties.


@ Macha&Ivo:

JBL Lampen zijn hier dacht ik niet te krijgen,..maar passen die wel in een Juwel aquarium?

De Juwel Nature is een goed idee, had die al voorbij zien komen op de site van Juwel zelf.
Maar twijfelde nog een beetje.
Want ik weet dus niet hoe het in combinatie zal zijn met de Dennerle Trocal ( roze) TL buis.
Dan zal het effect wel weer heel anders zijn.

Maar ik kan zeer waarschijnlijk eerst de lampen wel uitproberen.
Deze dierenwinkel heeft lampen ( gebruikte) die je kan lenen om te testen.

Hopen dat de Juwel Nature er ook tussen zit.
Ze verkopen wel spullen/aquariums van Juwel, dus moet wel lukken denk ik.

En anders kan ik een Dennerle Special Plant proberen.
Die hebben ze zeker weten wel, omdat ik daar ook de Trocal ( roze) TL weg heb en heb die toen zien staan.

Maar stel dat ik bijvoorbeeld twee Special Plant zou doen, of twee Nature,..of van beide ��n,.... krijgen de planten wel genoeg licht dan?
Ik heb jouw foto's ( Zuid-Amerika) bekeken, maar daar lijkt het water zelf ook gelig,... komt dat door turf ofzo?

Kun je voor mij misschien een totaaltje maken van een afstandje, zodat ik een idee heb hoe er tegen aangekeken wordt?
Ik bedoel,.. hoe de bak dan lijkt op een afstandje?

En als ik bijvoorbeeld de Dennerle Trocal ( roze), i.c.m. een Special Plant of Nature doe,.. krijgen de planten dan wel genoeg licht?
Ik heb hoofdzakelijk Moerasplanten en drijfplanten erin staan.
Heb verder geen veeleisende/moeilijke planten in mijn bak staan.
 
Zora zei:
,..maar passen die wel in een Juwel aquarium?
Denk je dat ik die zou noemen als ze niet zouden passen?
En, dat ze passen vind je zelf net zo snel als je de vraag stelt op de JBl website.

Gelige is ook door turf ja.

Van een afstandje foto staat in dat topic ove raquarium van een afstandje. Heb je nota bene zelf gestart dat topic.

~ Ivo
 
Nog niet zo lang geleden had je al een heel topic vol met info over lampen incl passende merken.
 
Zoals al gezegd kun je turf gebruiken maar er zijn ook flesjes te koop om het water bruiner te laten kleuren.
Verder is een kleur van rond de 3000 a 4000K behoorlijk gelig en "donker".
 
Mascha&Ivo zei:
Zora zei:
,..maar passen die wel in een Juwel aquarium?
Denk je dat ik die zou noemen als ze niet zouden passen?
En, dat ze passen vind je zelf net zo snel als je de vraag stelt op de JBl website.

Gelige is ook door turf ja.

Van een afstandje foto staat in dat topic ove raquarium van een afstandje. Heb je nota bene zelf gestart dat topic.

~ Ivo

Ik ga daar meteen eens even kijken, bedankt :)
 
Seabait zei:
Nog niet zo lang geleden had je al een heel topic vol met info over lampen incl passende merken.

Dat is inderdaad zo nu je het zegt,... had ik helemaal niet bij stil gestaan.
 
@ Masha&Ivo,... ik heb even in dat onderwerp gekeken ( aquarium op afstand).

Het 2de aquarium spreekt me heel erg aan qua belichting,.. en dat is dus ook het aquarium die jij bedoelde.

Het 3de aquarium is ongeveer zoals de belichting nu bij mij is,... een stuk feller belicht in elk geval.

Ik zie geen drijfplanten op de foto in het 3de aquarium bij jou.
Maar zelf heb ik dus wel drijfplanten en dan nog is het licht vrij fel.
Ondanks dus de drijfplanten en de pvc buizen.

Wat zou jij aanraden?

Ik wil in elk geval dus een warmer effect hebben.
Maar de planten moeten wel voldoende licht krijgen nog, ondanks dat ik dus vrijwel alleen makkelijke planten heb ( Moeras-planten en drijfplanten).

Ik vind dat jullie aquariums heel mooi ingericht :)

Reden dat ik nog niet gezien had dat er nieuwe reacties bij waren gekomen is, omdat ik niet zo vaak in dat gedeelte kijk.
Ik open het forum en ga gewoon alles bij langs om te lezen.
Maar ik kom minder vaak in bepaalde gedeeltes op het forum.
 
Middelste aquarium heeft tweemaal Juwel High-Lite Nature.
Links en rechts is beide eenmaal 4000 K (heerl vergelijkbaar met High-Litr Nature) en eenmaal Color.
 
Ok, bedankt :)
 
Ik heb sinds vandaag een Dennerle Special Plant i.c.m. een roze TL ( Color).

Er was een TL die stuk was geaan en die viel onder de garantie, dus mocht een nieuwe/andere uitzoeken.
Dat is dus de Special Plant geworden.

Het is nu inderdaad warmer van kleur, maar wel erg gelig,...

Zou het uitmaken als ik i.p.v. de Dennerle Special Plant, de Juwel Nature er in zou doen?
Hebben die twee onderling veel kleur verschil?
 
Seabait zei:
Nee bijna geen verschil Zora.

Ok, bedankt :)

Gisteravond na een paar uurtjes leek het alweer heel anders dan in het begin.

Zal wel even gewoon wennen zijn dan.
 
Ik ken die lampen niet en gebruik zelf dus de Philips buizen, maar ja die passen niet in de Juwel bakken.
Ik heb veelal kleur 830 en 840 dus ook vrij geel.
 
Zo jammer dat die niet passen inderdaad.

Maar ja,.. dit lijkt ook wel mooi hoor.
Het is alleen even wennen in het begin.
 
Terug
Bovenaan