Welke t8 lamp van philips moet ik hebben voor plantenaquarium?


B

bart12345

Guest
Hoi,

ik ben recent overgestapt naar een inrichting met wat meer planten in mijn RIo240. Ik heb zelf een extra t8 buis gemonteerd in de kap omdat ik las dat de standaard 2 tl buizen vaak onvoldoende zijn voor ene plantenbak.

Nu zijn de lampen die erin zitten ook al een jaar of 2 oud, dus ik wil er 3 nieuwe boven hebben. Ik kocht altijd de dure van een aquarium merk, maar begrijp dat die van philips van de bouwmarkt net zo goed zijn. Nu zie ik veel nummers voorbij komen "830, 865, 840" en begrijp dat dit te maken heeft met de kleur intensiteit.

Nu vroeg ik me af welke soort ik het best kan nemen, en of ik misschien 3 verschillende erin kan doen en zo ja welke dan?

Alvast bedankt!
 
840 is neutraal, 865 is koel wit en 830 warm wit.

Ter vergelijking:
830 = Dennerle special plant, 3000 kelvin
840 = JBL tropic, 4000 kelvin
865 = ongeveer dennerle amazon day, 6500 kelvin

In theorie is 840 de beste keuze voor planten. Maar het verschil is klein. Kies vooral wat je mooi vindt.

Verwacht wel geen groot verschil met uw oude lampen. Na twee jaar verliezen ze niet zoveel licht meer. Doorgaans 10% op 20000 branduren.
 
Bedankt voor je reactie.

Perfect, dan ga ik 3x de 840 ff voor 7 euro t stuk bij de praxis halen. Beter dan de 25 piek per stuk die je voor die van JBL betaalt!
 
Verdorie, ik heb de 38w 1047mm nodig. Die zie ik zo 1,2,3 niet bij de bouwmarkt. Online bestellen dan maar!
 
Ik gebruik ook de 830 en de 840 maar zoals Jurgen al zegt is het verschil minimaal.
 
Goede tip @Bertus

Helaas gebruik ik 105cm buizen, daar die van 120cm net niet passen op mijn bak. Die led buizen zijn helaas niet beschikbaar in de 105cm versie. Ongelofelijk eigenlijk dat ze de standaardmaat van aquaria niet 130cm maken zodat de standaard tl buizen erin kunnen
 
Dat buizen vaak niet passen is allemaal commercie moet je maar denken. Kijk maar naar de maten bij Juwel:(
 

Terug
Bovenaan