Welke tester + rare vlokken in het water

B

beginner124

Guest
ik heb twee testers: de JBL proscan en van de teststrips van Sera. Is het normaal dat deze toch wel afwijkende waarden geven van NO2? In de winkel hebben ze ook gewoon de Sera strips gebruikt en daarna een druppeltest, dit gaf ook weer een verschillende waarde :)

Tevens merk ik om de drie dagen een soort vlokken op de bodem. Ik krijg hier wel spijtig genoeg geen foto van gepost. Het heeft de kleur van glaswol, maar dan luchtiger. Ik stofzuig dit er dan uit, vervang het water, maar na enkele dagen is het dan weer terug. Kan dit vervuiling zijn van slechts 3 vissen in een aquarium van 60 liter met echte planten?


Welke raad kunnen jullie mij hierin geven?
 
Teststrips zijn niet nauwkeurig en kunnen dus inderdaad wisselende resultaten geven. Druppeltesten zijn veel nauwkeuriger, kunnen dus andere resultaten geven dan strips. De druppeltest is dan leidend.
 
Wat Peter zegt. Test-strips zijn even betrouwbaar als een dartsbord vol hangen met waterwaardes en gooien met het pijltje maar.

Je kan er niet op vertrouwen, heb het een tijdje geprobeerd, maar het gaat niet. Soms zit ie wel eens de buurt, maar met veel testen geeft ie valse positieven of gaan de alarmbellen af wanneer er niks aan de hand is.

Echt niet meer gebruiken, heeft gewoon geen waarde. Kan je evengoed tarotkaarten leggen.

De vlokken zouden wel eens restanten van de glaswol van de plantjes kunnen zijn. Het komt wel eens voor dat je niet alles weggespoeld krijgt (en sommige mensen laten het er zelfs aan) en dan later zich openbaart op de bodem van je aquarium.
 
Dat van de glaswol was nog niet bij me opgekomen :thumbs:
 
steenwol . John.
Glaswol is uit den boze.
 
beginner124 zei:
Tevens merk ik om de drie dagen een soort vlokken op de bodem. Ik krijg hier wel spijtig genoeg geen foto van gepost. Het heeft de kleur van glaswol, maar dan luchtiger.


Welke raad kunnen jullie mij hierin geven?

die vlokken, is dat niet per ongeluk schimmelend voer dat niet is opgegeten door je vissen? Dat ziet er namelijk ook zo uit als jij beschrijft.
 
beginner124 zei:
Dank je voor de info, ik denk dat het gelukt is voor de foto's:
Ik heb het meeste eruit kunnen stofzuigen en heb ineens wat water ververst. Ik zie, sinds dat ik er een mosbal en een nieuwe plant heb ingezet, wel wat slakken passeren. Heb er al een viertal kunnen uithalen.


http://www.aquaforum.nl/gallery/upload/img_4070.jpg

http://www.aquaforum.nl/gallery/upload/img_4071.jpg

Slakken kan je ook gewoon laten zitten. Is goed voor je grind.

Zolang er geen plaag is, is er geen probleem.

En een slakkenplaag is snel en goed te behandelen.
 
Bertus zei:
steenwol . John.
Glaswol is uit den boze.

O ja dat heb je ook nog he :sorry: ;).

Maar op de foto lijkt me dat toch iets anders te zijn. Wat is de vraag want waar zou dit zo snel vandaan moeten komen??

Hoelang draait de bak nu dan?
 
Nu draait hij een 3 a 4 weken.
 
Terug
Bovenaan