Welke thermometer? (ervaringen?)


E

Endl

Guest
Hoihoi,

Voor mijn SUPERFISH START 100 ben ik op zoek naar een betrouwbare thermometer. Er wordt standaard zo'n ''ouderwetse'' thermometer meegeleverd in de vorm van een langwerpig buisje.
Nu ben ik opzoek naar een digitale thermometer. Hieronder heb ik vier voorbeelden, heeft iemand ervaringen met en/of antwoorden op mijn vragen? Ik wil de thermometer graag aan de linker zijkant
op het glas plakken.

Optie 1;

Optie 2;

Optie 3;

Optie 4;

Vragen over de opties..
Optie 1; Plak je de achterkant van deze thermometer op de ruit of de voorkant? Ik moet de temperatuur natuurlijk wel kunnen aflezen. Ik kan niet vinden of de voorkant 1 grote zuignap is of dat er een zuignap op de achterkant zit.

Optie 3; Hoe nauwkeurig is zo'n thermometer nou die je aan de buitenkant op het glas plakt?

Optie 4; Kun je de meetsonde bijv. maximaal 4 cm onder het oppervlakte laten hangen?

Welke van de vier opties heeft jullie voorkeur en waarom?
 
Ik heb optie 4. Tenminste, zo'n soort. Die sonde heb ik gewoon in het water hangen. Als tie maar in het water hangt ergens is dat prima. Als je een goede watercirculatie hebt is het water overal ongeveer even warm.
Ik heb er één van superfish en één van Ali express.

Die dingen die je op de ruit plakt aan de buitenkant heb ik geen goede ervaring mee, teveel afwijking in temperatuur (en nee dat was geen Ali express meter, maar gewoon van een bekend merk :) )
 
Met waar jij naar linkt geen ervaring. Wel wil ik je meegeven dat bijna elke thermometer wat afwijkt. Ik had 2 van onderstaande gekocht, een ervan zat met de temperatuur dicht bij een thermometer die ik vertrouw. De ander week 0,3 graden af.


Deze kost bij AliExpress geen drol maar het kost wel geduld. Exact dezelfde worden ook hier verkocht..Het is maar net wat je er voor wil betalen.
 
Ik denk dat het een stuk eenvoudiger zou kunnen. Superfish heeft een thermostaat verwarming waarbij je digitaal de temperatuur in de bak kunt aflezen. Werkt goed optie 2 werkt, zo heb ik als variant een JBL digitale thermometer. Deze wordt geplaatst met klittenband. https://www.jbl.de/nl/producten/detail/8556/jbl-aquariumthermometer-digiscan-alarm?country=us
1538524202_8715897275791_1_1.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat het een stuk eenvoudiger zou kunnen. Superfish heeft een thermostaat verwarming waarbij je digitaal de temperatuur in de bak kunt aflezen. Werkt goed optie 2 werkt, zo heb ik als variant een JBL digitale thermometer. Deze wordt geplaatst met klittenband. https://www.jbl.de/nl/producten/detail/8556/jbl-aquariumthermometer-digiscan-alarm?country=us
Bekijk bijlage 324295
Toch zou ik een extra controle willen hebben voor het geval die heater afwijkt.

Daarnaast vind ik dat je met deze heaters vrij hoog in de wattage zit (van superfish had ik een 500W nodig en van oase of Eheim was 300 voldoende).
 
I
Ik heb al verschillende digitale thermometers gehad. Maar ben toch weer terug bij een glazen thermometer.
Deze blijven, zeker op lange termijn het meest nauwkeruig.
Bekijk bijlage 324303
Dat is mijn oude, betrouwbare thermometer. Erg makkelijk af te lezen.

Voor de cube kocht ik de Dennerle hangon thermometer. Ook helemaal glas maar je hangt hem over de rand van het bakje dus geen zuignap in beeld. Wat rood is bij die van JBL is bij de Dennerle blauw. Voor de rest ook geen geel. gewoon doorzichtig glas. Of ik het lot uit de loterij had weet ik niet meer geeft de temperatuur erg goed aan.

Knipsel.JPG
 
Ikea vleesthermometer
 

Bijlagen

  • 20210422_080807.jpg
    20210422_080807.jpg
    159.6 KB · Weergaven: 114

Terug
Bovenaan