welke tl buis is het beste voor vis en pant

G

guppie100

Guest
hoi welke tl buis is het beste voor vis en plant nu heb ik daglicht maar zag ook dat er andere lampen waren nature tropical color enzovoort :S
 
Welke maat buizen van welk merk wil je? Welk Type? (T8 of T5) Een warme kleur of bijv. cool white?
Kies je voor een merk behorende bij je aquarium ben je duurder uit dan bijvoorbeeld Philips ook in veel maten, types en kleuren verkrijgbaar. Soms (Juwel!) zit je vast aan een eigen merk en maatvoering...


Kortom er is meer informatie nodig.


Groet,
Ben.
 
Rond de 4000K is prima voor de planten. Ik gebruik zelf de Philips kleur 840 vaak in de bakken of de iets "wittere" kleur 830.
 
ik heb nu osram merk dag licht voor mijn aquaruim
 
Philips 18 watt kleur 830 3000 kelvin (warm-wit)
Kleur 840 4000 kelvin (koel-wit)
kleur 865 6500 kelvin (koel daglicht)

Vaak gebruikte kleuren.


Groet,
Ben.
 
jessicapilon zei:
Rond de 4000K is prima voor de planten. Ik gebruik zelf de Philips kleur 840 vaak in de bakken of de iets "wittere" kleur 830.


Sorry, John maar kleur 830 is iets geler dan 840...


Groet,
Ben.
 
Nou? is goed toch?

Voor een kreeftenbak.
 
benvo zei:
jessicapilon zei:
Rond de 4000K is prima voor de planten. Ik gebruik zelf de Philips kleur 840 vaak in de bakken of de iets "wittere" kleur 830.


Sorry, John maar kleur 830 is iets geler dan 840...


Groet,
Ben.

Dat dacht ik ook ja, maar in een ander topic werd ik erop gewezen dat het anders wordt genoemd. Ik noem het ook altijd geler tot voor kort dus.
 
830 is wel degelijk geel, ongeacht wat ze zeggen John.

De 8 staat voor het CRI avn 80+ oftewel minimum 80% van het spectrum van de zon
De 30 staat voor de kleurtemperatuur.

Hoe lager, des te meer rood aandeel en warmer. Hoe hoger, des te meer blauw aandeel en koeler.

Je mag degene die u dat heeft wijs gemaakt met mijn complimenten zeggen dat hij er niets van kent :)
 
2700k - 4000k is warm wit.
4000k is neutraal wit
4000k - 10000k is koel wit
 
Daar is de 860 voor. heb ik in mijn bakken.
 
Dat klopt John, zie ook mijn eerdere mail hierboven, men noemt het warm-wit maar dat is daadwerkelijk dus geler licht.
Zie daarvoor bijvoorbeeld de Kelvin temperatuurkaart. Je ziet dan dat 840 koel-wit ook in het witte vakje staat. 830 warm-wit dus staat in het gele vakje. Ik vond het belangrijk om even te zeggen omdat er anders gemakkelijk misverstanden kunnen ontstaan.


http://www.led-evolution.com/images/Kel ... _Chart.jpg


Groet,
Ben.
 
Ja ik denk dat diegene ook alleen bedoelde dat het warm WIT wordt genoemd. De kleur is gelig dus maar men noemt het warm WIT. Dus warm WIT is gelig :D ;)
 
benvo zei:
Dat klopt John, zie ook mijn eerdere mail hierboven, men noemt het warm-wit maar dat is daadwerkelijk dus geler licht.
Zie daarvoor bijvoorbeeld de Kelvin temperatuurkaart. Je ziet dan dat 840 koel-wit ook in het witte vakje staat. 830 warm-wit dus staat in het gele vakje. Ik vond het belangrijk om even te zeggen omdat er anders gemakkelijk misverstanden kunnen ontstaan.


http://www.led-evolution.com/images/Kel ... _Chart.jpg


Groet,
Ben.

:thumbs:
 
om op de TS te antwoorden:

Alles tussen de 3000 en 6000 kelvin is prima voor planten.
Al gaat de voorkeur wel naar 3000-4000 kelvin.

Maar een combinatie kan ook.
Zo geeft een 865 en een 830 gemiddeld 4750 kelvin samen.
Ook prima dus. :)

Vissen zelfs maakt het geen zier uit welk licht ze krijgen.
Doorgaans hebben ze het liefst schemerlicht.
Dus als je het puur voor de beestjes doet zeker niet te fel belichten.
 
Is het dan ook nog zo dat "wit" sneller algen veroorzaakt zoals bv een buis van 6500K??
 
Nu wordt misschien ook duidelijk waarom ik in een ander topic iets zei over de combinatie bruinalg en te weinig licht....


Groet,
Ben.
 
En ik zuurstofplanten,en kroos en limnobium. in mijn bakken. geen alg.

In Malawi WEL bruinalg op de witte stenen.

Geen zuurstofplanten, Limnobium groeit slecht.
 
Ben,
Ik begrijp je opmerking gelet op die tekst maar bruinalg zie je ook regelmatig in bakken met veel licht. Ik heb hier 5 bakjes met alleen een 15W tl en veel drijvers maar geen bruinalg te bekennen hoor.
In een topic van vandaag gaat het ook om een bak met vrij veel licht (ook zonder de reflectoren).
Wellicht dat bruinalgen, of enkele soorten van de vele diatomen, graag weinig licht hebben maar dat is niet direct de oorzaak denk ik.
Zoals ik al eerder aangaf zijn er heeeeeeeeeeeeeeeel veel soorten diatomen met vaak ieder hun eigen wensen/eigenschappen.
Ik blijf toch eerder geloven in de uitleg van Backplay over de verhouding vervuiling en bacterien.
Waarom zou je anders ook in bakken met veel licht die net zijn opgestart bruinalg zien??

Het is niet voor niks dat men aanraad om snelgroeiers te gebruiken om de stoffen/vervuiling uit het water te trekken zoals bertus ook aanhaalt ;) .
Maar dit even ter zijde allemaal.
 
Ah, komen we weer bij bact�rien... :)
 
Is osram dag licht t8 lampen goed of niet goed
 
JurgenD zei:
om op de TS te antwoorden:

Alles tussen de 3000 en 6000 kelvin is prima voor planten.
Al gaat de voorkeur wel naar 3000-4000 kelvin.

Die je nu noemt is 865 en zou is dus volgens bovenstaand advies niet helemaal ideaal guppie.
 
is er een merk die niet te duur is maar wel heel goed is voor planten
 
Bij de bouwmarkt hebben ze buizen van Philips en zijn niet duur.
Neem je met kleurnummer 840,let wel op de juiste maat/wattage.
 
Ik moet zeggen dat onze oude EI gids HVA ook bij zn bakken zo n 6000K gebruikte en dat ging heel goed want hij won er diverse wedstrijden mee. Volgens hem was ook 6000K prima dus of 6500K dan niet goed is weet ik niet. Maar als je zeker wil zijn van de goede kleur dan kun je beter voor de 840 gaan die John al noemt. Persoonlijk vind ik dit ook mooier hoor ;).
 
oke ik heb een site gevonden waar je lampen kan kopen ga even kijken hoe duur ze zijn op de webshop
 
mijn lamp is t8 865 en nu heb ik dag licht weet jullie daar een goed lampje voor
 
Lees je wel de reacties die worden gegeven?
 
Maar hij heeft T8 865,weet je daar een goede lamp voor?
 
[color:#3333FF]SORRY MAAR IK LEES DE OPMERKINGEN WEL MAAR IK HAD GEKEKEN MAAR WAS NIET DE JUISTE MAAT [/color]
 
Je hoeft niet te schreeuwen! ;)
Als het goed is gaat er een buis van 18 watt in je kap,op uitzonderingen na hebben de meeste buizen van dezelfde wattage ook dezelfde maat.
 
Terug
Bovenaan