Wat is er nieuw

Welke tl buizen in de Juwel Rio 125?

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Susanne
  • Startdatum Startdatum
S

Susanne

Guest
De standaard tl buizen van mijn Juwel wil ik vervangen omdat ik het licht te wit en fel vind.

Welke tl buizen zou jij kiezen? En hebben jullie een foto dan hoe dat licht er uit ziet in het aquarium?

Het licht moet in ieder geval goed zijn voor mijn planten en vissen/garnalen.
 
led stripje(s) met e.v.t met dimmer ? (scheelt je energie kosten en gaan langer mee en wat betreft de aanschafkosten valt het meestal ook nog wel mee (zeker vergeleken met dennerle tl buizen )
 
Daglicht zit er nu in?
Dat is rond 6500 Kelvin en wit. Rond 4000Kelvin is een stuk geler.
 
Meen me te herinneren dat ik van Juwel de colour en nature had in een eerder aquarium, kan dit kloppen?

@BlupGup: led verlichting wil ik sowieso niet, dat wordt me te ingewikkeld, heb geen idee hoe dat werkt en de tl buizen op zich bevallen me goed.

@Mondeo: welke tl buizen zouden dat zijn dan?

@iedereen: hoorde van de combinatie JBL colour en tropic, is dit inderdaad een goede combinatie? Deze persoon hier op dit forum was er laaiend enthousiast over.
 
Juwel nature is vrij wit.
4000K zijn Dennerle special plant
 
Die Dennerle kan ik niet vinden in de goede lengte (590 mm) in 28 watt...

Welke combinatie zou het beste zijn voor de planten en vissen en het uitkomen daarvan?
 
Heb 3 opties en vraag me af wat de beste combinatie is:

JBL colour + JBL tropic

Juwel nature + Juwel colour

Dennerle colour plus + Dennerle special plant

Deze laatste werd aangeraden door Romberg, waar ik het aquarium verkocht heb.

Ik hoor graag voor welke combinatie jullie zouden gaan en waarom.
 
Gamma of Karwei.

Daar haal ik mijn lampen.
 
Maar daar haal je geen T5 van 28 Watt van 59 cm...
 
Susanne zei:
Ik hoor graag voor welke combinatie jullie zouden gaan en waarom.
Drie vergelijkbare samenstellingen (de special plant is nog wat geler want 3.000 K en niet 4.000/4.100 K). Kan alledrie goed werken, dus ook niet te veel over peinzen 😉
 
Mascha&Ivo zei:
Maar daar haal je geen T5 van 28 Watt van 59 cm...

Inderdaad, niet. Hier ook niet.

TL Buizen - Budgetlight

14W - 37 cm � 15W - 44 cm � 16W - 72 cm � 18W - 59 cm ... De buis heeft diameter van 28 mm ... T5-lampen zijn zuiniger en wat smaller en korter dan T-D lampen en de T5 ... Deze kan vari�ren van 2cm/W tot 4cm/W. Elk wattage buis heeft zijn eigen lengte (een TL buis van 14 cm zal altijd een wattage van 4 watt hebben).
https://www.budgetlight.nl/tl-buizen/
 
Dan maakt het dus tussen de 3 combinaties die ik noemde niet uit? Alleen de special plant valt dan misschien af omdat die wat geler is, dat het water dan te geel lijkt?
 
Te geel of niet is een kwestie van smaak.
 
Vind het moeilijk om daar een oordeel te geven omdat ik van tevoren natuurlijk niet weet hoe het er uit ziet.
 
Persoonlijk ben ik wel fan van een lamp met 4000 K (ietwat gelig, bijv de 840 van Philips) gecombineerd met een van 6500K (witter, bijv de 865 van philips).
Met gewone maten to is dit eenvoudig te realiseren.
Probleem is alleen dat juwel afwijkende T5 maten heeft. Daarom is het goed om de kleurtemperatuur (in kelvin) te vergelijken. Kijken we baar de juwel buisjes dan:
- nature: 4100K
- colour: 6400K
- day: 8000K

Dus de combinatie colour met nature moet qua kleur wel goed zijn 🙂
Levensduur en effici�ntie (lumen) weet ik niet (geen ervaring met dit specifiek merk).
 
Maakt het dan nog wat uit welke je in je aquarium voor en welke je achter doet?

Ik ben ook van het wat zachtere licht, vind de standaard lampen van Juwel echt veel te fel, doet zeer aan mijn ogen en het doet ook niks voor de planten en vissen.
 
MarcelK zei:
Persoonlijk ben ik wel fan van een lamp met 4000 K (ietwat gelig, bijv de 840 van Philips) gecombineerd met een van 6500K (witter, bijv de 865 van philips).
Met gewone maten to is dit eenvoudig te realiseren.
Probleem is alleen dat juwel afwijkende T5 maten heeft. Daarom is het goed om de kleurtemperatuur (in kelvin) te vergelijken. Kijken we baar de juwel buisjes dan:
- nature: 4100K
- colour: 6400K
- day: 8000K

Dus de combinatie colour met nature moet qua kleur wel goed zijn 🙂
Levensduur en effici�ntie (lumen) weet ik niet (geen ervaring met dit specifiek merk).

Mee eens! De nature achterin en de colour voorin. Als je vissen dan voor langs de ruit zwemmen kleuren ze mooi in het paars/roze achtige licht 🙂. Ik heb, toen ik nog TL had, altijd deze twee kleuren erin.
 
AquaCafe
Help Users
      Ice78: Avond
      Terug
      Bovenaan