Welke van de drie co2 systemen?


NoahC

Well-known member
Lid geworden
2 maart 2023
Berichten
137
Leeftijd
23
Locatie
Zuid-Limburg
Aangezien mijn plantenvoeding thread langzaam niet meer over plantenvoeding gaat, maar over mijn co2 plannen, bij deze een nieuwe thread.

Zoals in mijn andere thread te lezen viel blijkt mijn tweedehands co2 installatie niet naar behoren te werken. Deze zal geruild worden en daarom ben ik opzoek naar een nieuwe installatie. Mijn bak is 100 liter en redelijk dicht beplant. Hoe lang kom ik waarschijnlijk uit met een 500grams fles?

Mijn oog is gevallen op 3 co2 sets; die van Azaqua, PlantedBox en DeVisvoerWebwinkel.

Allen zijn qua componenten hetzelfde; 500 gram fles, drukverdeler, ingebouwd magneetventiel of los, slangen, cup diffusor en bellenteller.

Welke raden jullie aan/hebben jullie goede ervaringen mee?
 
Hoe lang kom ik waarschijnlijk uit met een 500grams fles?
dat ligt aan teveel factoren om daar een antwoord op te geven. Ikzelf deed daar 3 maanden mee.
Ik nen zelf erg te spreken over de laatste, maar Ik raad je wel aan om een 2L fles te gebruiken
 
Ik ben zelf erg te spreken over de laatste
Bij die kan ik kiezen voor een drukregelaar met geïntegreerd magneetventiel of met los magneetventiel. Wat is beter? maakt het verschil?
 
Het nadeel van een geïntegreerd magneetventiel is dat bij mankementen je alles uit elkaar moet halen voor eventuele reparatie.
Een los magneetventiel of drukregelaar is gewoon makkelijker te vervangen
 
Aangezien mijn plantenvoeding thread langzaam niet meer over plantenvoeding gaat, maar over mijn co2 plannen, bij deze een nieuwe thread.

Zoals in mijn andere thread te lezen viel blijkt mijn tweedehands co2 installatie niet naar behoren te werken. Deze zal geruild worden en daarom ben ik opzoek naar een nieuwe installatie. Mijn bak is 100 liter en redelijk dicht beplant. Hoe lang kom ik waarschijnlijk uit met een Aangezien mijn plantenvoeding thread langzaam niet meer over plantenvoeding gaat, maar over mijn co2 plannen, bij deze een nieuwe thread.
Zoals in mijn andere thread te lezen viel blijkt mijn tweedehands co2 installatie niet naar behoren te werken. Deze zal geruild worden en daarom ben ik opzoek naar een nieuwe installatie. Mijn bak is 100 liter en redelijk dicht beplant. Hoe lang kom ik waarschijnlijk uit met een 500grams fles?

Mijn oog is gevallen op 3 co2 sets; die van Azaqua, PlantedBox en DeVisvoerWebwinkel.

Allen zijn qua componenten hetzelfde; 500 gram fles, drukverdeler, ingebouwd magneetventiel of los, slangen, cup diffusor en bellenteller.

Welke raden jullie aan/hebben jullie goede ervaringen mee?
Ik zou direct een 2 kg fles erbij kopen, dit gaat vaak via ruilsysteem. Een fles kan echter plots snel leeg lopen en zit je ineens zonder. Daarvoor is een 500 grams voor achter de hand zeker raadzaam.
 
Laatst bewerkt:
Ik zou ook voor een 2 kilo fles gaan en losse componenten nemen en de visvoerwebwinkel is een zaak waar ik goede ervaringen mee heb.
 
Dr is zoveel keuze, er komt vast ook nog een reactie waarin spul van tante Ali langs komt. Ik heb zelf goede ervaringen met de azaqua set.

ik zou ook gaan voor 2kg fles als extra bij de 500gr. Mocht 1 vd 2 leeg zijn en je kan niet even snel laten vullen heb je in elk geval een back up zodat je niet gelijk een drop in de co2 krijgt. en ik zou er gelijk een continutest bij kopen zodat je de co2 gehalte in de gaten kunt houden en goed afstellen.
 
Dan ga ik sowieso voor de 2kg fles, prijsverschil is ook niet enorm. Wat vinden jullie van Ph-Controllers? Doen of niet?
 
Ik zie geen ph controller of bedoel je de drukregelaars?
 
Bij die kan ik kiezen voor een drukregelaar met geïntegreerd magneetventiel of met los magneetventiel. Wat is beter? maakt het verschil?
Het beste is om altijd te kiezen voor aparte én gestandaardiseerde delen. Aparte delen omdat wanneer een deel van een apparaat stuk gaat en de rest nog wel werkt het totale product vaak vervangen moet worden. Gestandaardiseerd omdat je dan zeker weet dat normale producten die je nu of later bijkoopt altijd passen. Merken hebben vaak een gewoonte om eigen aansluitingen te bedenken waardoor je gedwongen wordt om bij hun product te blijven die ook vaak niet het goedkoopst zijn! Bovenstaand dus: Kies voor een los magneet ventiel. Wat betreft de gasflessen: Navul is aanzienlijk goedkoper.

PH controllers gebruik je omdat je het geheel van CO2 toevoegingen wilt automatiseren.

Dit is een prima controller plus sensor die ik ook lang heb gebruikt:

 
Laatst bewerkt:
Ik zie geen ph controller of bedoel je de drukregelaars?
Nee bedoel in het algemeen. Wat is het voordeel van een controller? Beter gewoon 1x met de hand fijnstellen en dan afblijven? of een controller gebruiken?
 
Met een controller heb je altijd een stabiele ph omdat de co2 afslaat als de ingestelde waarde is bereikt.
 
Met een controller heb je altijd een stabiele ph omdat de co2 afslaat als de ingestelde waarde is bereikt.
Zal die anders te veel fluctueren dan? Op je website lees ik dat ik beter de '1 pH drop' methode kan gebruiken om de 30ppm af te stellen, een dropchecker om de CO2 te monitoren en een zichtbare bellenteller op het aantal bellen per minuut te gebruiken voor de fine-tuning.

Als ik de bellen eenmaal heb ingesteld dat de dropchecker in het groen staat. Is het dan niet ook goed? Ik was in de veronderstelling dat het 1x goed afstellen is, mogelijk nog eens bijsturen maar dat het vervolgens vooral vanzelf gaat.
 
Dat is een prima site van @Cornelius en een controller is geen must en ik heb het ook 10 jaar zonder gedaan maar enkel met een magneetventiel op een tijdklok.
 
Zal die anders te veel fluctueren dan?
De meest gebruikt methode bij het afstellen van de CO2 is via de kleur van de dropchecker. Wil je iets nauwkeuriger werken gebruik je de pH en KH tabel,
mits je geen pH verlagende bodem gebuikt zoals aquasoil gebruikt.
CO2 afstellen met een pH drop is vooral bedoeld bij het gebruik van een aquasoil, omdat je met het gebruik van een aquasoil lastig de pH en KH kunt meten en de pH/KH tabel eigenlijk nutteloos is.
 
Ik zou wel een controller gebruiken. Zelf heb ik het ook zonder gedaan toen ik met CO2 begon, maar met een controller heb je een stabielere PH en ook geen gedoe met tijden licht aan/uit en verbruik meer.
 
Zal die anders te veel fluctueren dan? Op je website lees ik dat ik beter de '1 pH drop' methode kan gebruiken om de 30ppm af te stellen, een dropchecker om de CO2 te monitoren en een zichtbare bellenteller op het aantal bellen per minuut te gebruiken voor de fine-tuning.

Als ik de bellen eenmaal heb ingesteld dat de dropchecker in het groen staat. Is het dan niet ook goed? Ik was in de veronderstelling dat het 1x goed afstellen is, mogelijk nog eens bijsturen maar dat het vervolgens vooral vanzelf gaat.
Ik ben ooit begonnen met een PH controller maar ik vond het niet fijn. Ik heb liever meer zelf de controle en tel graag de bellen. Dropchecker is dan wel een must.
 
Ik zou altijd een dropchecker nemen want als je co2 gebruikt kun je ook snel zien als de fles eerder leeg is dan gedacht.
 
Plantedbox levert met een “dual stage” drukregelaar, de andere sets zijn met goedkope chinese (ali baba) drukregelaars en zorg ervoor dat je een co2 melder in huis hebt want als het diafragma stuk gaat loopt de fles leeg!
 
Een controller i.c.m. een dropchecker is betrouwbaar en je verbruikt minder CO2.
 
Ik kwam in een thread uit 2017 onderstaand verhaal tegen. Spreekt mij wel aan:

Een PH controllers lijkt misschien een goede investering, maar in werkelijkheid leiden ze vaak tot meer problemen.

Het eerste probleem is dat de probe alleen de pH van het aquariumwater kan meten. Het is een fundamenteel foute gedachte om de pH van je aquariumwater in verband te
brengen met de juiste CO2-concentratie. De reden hiervoor is te wijten aan het feit dat er veel andere zuren in je bak aanwezig zijn (dus andere dan CO2)
Als je bijvoorbeeld kalium fosfaat toedient (wat je zou moeten doen) worden de fosfaten hiervan omgezet naar fosforzuur. Er kan ook looizuur afgegeven worden door hout,
en zo zijn er tal van andere soorten van organische zuren. Als je de pH van je bak gaat meten om de CO2-concentratie te berekenen is de waarden bijna altijd te hoog.

Het tweede probleem is de manier waarop de pH wordt geregeld. In het begin zal er een grote dosis nodig zijn om de pH naar de ingestelde waarde te sturen.
Als de pH veranderd en boven of onder de ingestelde waarde komt zal de controller reageren op deze schommelingen door het verhogen of verlagen van de aanvoersnelheid. Het
resultaat van deze actie is dat de CO2-concentratie zelden stabiel gaan zijn. Fluctuerende CO2 kan juist het ontstaan van bepaalde algensoorten aktiveren!
Planten produceren een soort enzym wat reageert op de CO2 concentratie in het water.
Dit enzym, is als een soort sensor waarmee de planten alle andere functies, zoals fotosynthese, de groei, de voedselproductie en de opname van voedingsstoffen regelt. Dit is bijna
allemaal gebaseerd op de op basis van de aanwezige (of juist missende) concentraties CO2. Als het CO2niveau stabiel is dan zijn deze andere functies zijn ook stabiel, maar onstabiele
CO2-gehalte heeft een negatieve uitwerking op de plant metabolisme.
Een pH controller veroorzaakt dan ook onstabiele CO2-waardes door het feit dat het zich voortdurend bijsteld. Het is veel beter om een stabiele aanvoer in te stellen voor je bak.
Het liefst op een niveau dat de planten te maken krijgen met minimale schommelingen. Dus houdt je geld maar lekker in je zak en koop gewoon een dropchecker om je CO2 te monitoren
en zoek naar andere manieren om alg te controleren. Een pH controller gaat je daar echt niet bij helpen.
 
Ik kwam in een thread uit 2017 onderstaand verhaal tegen. Spreekt mij wel aan:
Als je hier vertrouwen in hebt, dan moet je het zeker proberen. Ik denk dat de meeste leden hier ook zo begonnen zijn.
Mijn aquarium heeft bijna 2 jaar gedraaid zonder controller, maar functioneerde nooit optimaal. Sinds de controller is aangesloten, functioneerd het aquarium veel beter.
 
Als ik mijn CO2 afstel tot een bepaalde waarde dan heb ik daar verder geen omkijken aan.
Ik zorg dat binnen 2 uur op de gewenste hoeveelheid CO2 zit en een uurtje voordat het licht uitgaat slaat de CO2 weer af (tijdschakelaar)
En hoe controleer ik dat verder? Nou, bijna niet.
Ik geef soms een blik op de kleur van mijn dropchecker. Als ik denk een verandering in kleur te zien controleer ik het aantal bellen per minuut wat er door mijn bellenteller gaat. Want ik weet dat ik een X aantal bellen er doorheen moet laten gaan.
En stel dat zonodig bij mocht het aantal afwijken. Maar in de praktijk gebeurt dat zelden. CO2 loopt dus de gehele dag door in dezelfde hoeveelheid en is voor mij 100% stabiel. Daar heb ik geen pH controler voor nodig.

Maar er zijn mensen die er erg tevreden over zijn. Prima.
Wat jij prettig vind werken
 
Bedankt voor alle reacties.

Denk dat ik eerst eens ga proberen zonder controller. Wanneer ik een vast aantal bellen instel (adhv de dropchecker) en het magneetventiel aan een timer zet zou het denk ik goed moeten komen.
Zie ook een beetje op tegen de extra sensor in de bak en het maandelijks ijken hiervan.
 
Ik heb 10 jaar zonder controller gewerkt en het kan prima hoor zolang de ph maar weer op peil is als het licht aangaat.
 
Bij nader inzien heb ik toch de ph-controller gehouden uit de tweedehands set die ik geruild heb. Was een goede prijs dus dan is de keuze al iets makkelijker.

Heb hem net geijkt op ph7, eenmaal in de bak zegt hij dat de ph aldaar 6,64 is. Iets wat zou kunnen kloppen omdat de teststrip op de ph ijkvloeistof (deze heb ik getest om te kijken of hij nog goed was) meer oranje uitsloeg dan op het aquariumwater.
Aangezien co2 de ph waarde verlaagd, en deze dan dus nog lager dan de 6,6 zou worden, lijkt mij dit niet heel goed voor de vissen. Heb wel 2 dagen geleden nog 50% ververst, weet niet of dat invloed heeft.
Wat kan ik nu het beste doen? moet ik de ph verhogen?


Om later de target ph in te stellen zal ik eerst co2 toedienen totdat de dropcheck lichtgroen is, dan kijken wat de ph van de bak is en dit als target instellen.

EDIT: Vergeet bovenstaande, ik had de sonde niet op de controller aangesloten😂
 
Laatst bewerkt:
Heb vandaag bij de LFS de waterwaardes laten meten met druppeltest;

Ph 7,5
Kh 2-3 (waterhardheid in mijn gemeente is 3,5 dH door waterleidingen vanuit Duitse Eifel)
No2 0
No3 20ml/l
Po4 1,0

Zijn deze oke?

Volgens kh/ph tabel zou ik mijn ph moeten verlagen naar 6,5 voor een co2 van ca. 23 mg/ml. Is dit niet te laag? Voor de vissen (kardinaal en corydora) lijkt alles boven de 6,5 goed, alleen de guppen hebben liever iets hoger volgens mij.
 
Hoeveel co2 je nodig hebt hangt af van je licht en de vraag maar nu zit je heel laag met de co2. Zover ik weet vragen Guppen ook een hogere kh dus die zijn niet ideaal met die waarden.
 
Vandaag de co2 set van PlantedBox in gebruik genomen met de 2kg fles uit de LFS. Zie foto ter info (let niet op de ph controller, nieuwe sensor is nog onderweg).

Ik had een oude diffusor van een mede-aquariaan gekregen, nu valt me op dat deze bij 1 bel p/s erg sist. Hoor een constant (redelijk hard) geluid wanneer de bellen door het membraan geperst worden.
Is dit bij alle diffusors zo? en zo nee, welke diffusor raden jullie aan voor een 100 liter bak?

Verder begin ik voor nu dus met 60 bellen per minuut. Hoeveel dagen kan het duren voordat de checker in het groen raakt? hij staat nu pas een uurtje aan.
 

Bijlagen

  • IMG_8441.JPG
    IMG_8441.JPG
    47.3 KB · Weergaven: 51
  • IMG_8444.JPG
    IMG_8444.JPG
    95.3 KB · Weergaven: 51
Gebruik je een extern filter, dan zou ik iets van een reactor gebruiken. Je kunt eenvoudig een cerges reactor bouwen, zoek op het forum naar de beschrijving van Benvo. Zoiets heb ik ook lang gebruikt, maar nu gebruik ik er eentje van JDaquatec. beide lossen de CO2 goed op.
 
Gebruik je een extern filter, dan zou ik iets van een reactor gebruiken. Je kunt eenvoudig een cerges reactor bouwen, zoek op het forum naar de beschrijving van Benvo. Zoiets heb ik ook lang gebruikt, maar nu gebruik ik er eentje van JDaquatec. beide lossen de CO2 goed op.
Heb een intern Juwel filter, reactor is dus geen optie.
 
Er hoort volgens mij niets te sissen maar is hij goed ingewaterd?
 
Er hoort volgens mij niets te sissen maar is hij goed ingewaterd?
Heb hem twee dagen in een glas water laten liggen van tevoren. Hij maakt een soort fluitketel-geluid.

De belletjes komen ook maar in 2 'stroompjes' uit de steen en niet over de hele steen gelijkwaardig zoals in de promo-filmpjes altijd zo mooi te zien is. Kan dit slijtage/ouderdom aan de steen zijn?

Ik zat te kijken naar de diffusors van Twinstar, zag dat @Cornelius die in een andere thread als beste had beschreven. Twijfel alleen over de maat nu, de bak is 125 liter maar ca. 100 liter netto. De M-maat zou goed zijn tot 120L, de L-maat vanaf 120L. Welke kan ik het beste nemen?
 
Laatst bewerkt:
Heb hem twee dagen in een glas water laten liggen van tevoren. Hij maakt een soort fluitketel-geluid.

De belletjes komen ook maar in 2 'stroompjes' uit de steen en niet over de hele steen gelijkwaardig zoals in de promo-filmpjes altijd zo mooi te zien is. Kan dit slijtage/ouderdom aan de steen zijn?

Ik zat te kijken naar de diffusors van Twinstar, zag dat @Cornelius die in een andere thread als beste had beschreven. Twijfel alleen over de maat nu, de bak is 125 liter maar ca. 100 liter netto. De M-maat zou goed zijn tot 120L, de L-maat vanaf 120L. Welke kan ik het beste nemen?
Zelf zou ik in geval van een diffuser kiezen voor een Intense bazooka. de orginele zijn wat duurder maar bij tante Alie zijn ze aanmerkelijk goedkoper. Ze zijn erg klein en daardoor niet opvallend. Ze geven eigenlijk een soort zeer fijne damp af die goed wordt opgenomen door het water. Op de foto een exemplaar dat ik kocht bij tante Ali.

full-view.jpg


 

Terug
Bovenaan