Wat is er nieuw

Welke van de twee is makkelijker te houden/verzorgen? Ervaringen met deze planten?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Fishy303
  • Startdatum Startdatum
F

Fishy303

Guest
Ik twijfel tussen twee plantjes, namelijk:

De Ceratopteris siliquosa ( Eikenbladvaren, de fijnbladige variant), of de Hygrophila difformis ( Vaantjesplant).

Over de Ceratopteris siliquosa lees ik eigenlijk geen nadelen, het zou een heel gemakkelijke plant zijn.

Klopt dat, of heb ik wat over het hoofd gezien?

Van de Hygrophila difformis heb ik gelezen dat deze de neiging heeft om naar het licht toe te groeien en dat de plant dus soms niet recht tegen de achterkant groeit, indien je hem daar wilt plaatsen ( achtergrondplant).

Ook las ik dat de Hygrophila difformis, soms erg bevattelijk is voor algen, en dus vaak als eerste last van de algen heeft.

Beide planten vind ik erg mooi, maar ik kan maar ��n soort houden, omdat er maar ruimte is voor nog ��n plantje.

Ik zoek een gemakkelijke achtergrond plant, fijnbladig.
Moet wel een beetje een achtergrondplant zijn en moet hoog worden.
Ik heb in het aquarium 1x T8 van Sylvania, dus niet super veel verlichting.
Wel zit er standaard een reflector ingebouwd, in de kap.

Verder vind ik het mooi als de plant enigszins recht groeit, dus niet naar het licht toe.
Dan groeit de plant dus eigenlijk scheef en dat vind ik niet zo mooi staan.

Welke plant kan ik beter kiezen?

De Ceratopteris siliquosa, of de Hygrophila difformis?

Wat is jullie ervaring met bovengenoemde planten?

Ik heb vroeger de Limnophila sessiliflora gehad.
Een heel leuk plantje.
Maar ook deze had bij mij de neiging om naar het licht toe te groeien, waardoor de plant dus scheef groeide.
Dat leek erg raar.

Niemand die mij kan vertellen welke plant ik het beste kan nemen?
En waarom dan juist die plant?

Ervaringen met deze twee planten zijn ook zeer welkom.

Ik twijfel tussen de Ceratopteris siliquosa ( Eikenbladvaren, de fijnbladige variant), of de Hygrophila difformis ( Vaantjesplant).

Zie voor meer informatie hier boven, het eerste bericht.

Ik heb beide planten gehad en persoonlijk zou ik voor de siliquosa gaan.
De vaantjesplant groeit echt enorm naar het licht toe. Ik heb alleen een lamp in het midden van de bak dus de plant was totaal scheef gegroeid. Ook moet je voor deze plant echt veel licht hebben, anders worden ze kaal van onder. De siliquosa groeit wat minder naar het licht toe en meer naar het oppervlak.
De vaantjesplant was ook wel een speciaal soort algenmagneet. Ik heb hem uiteindelijk weggedaan omdat het een grote bal draadalg was geworden. Plant uit de bak gehaald en heb nu veel minder last van alg. Op de siliquosa heb ik nooit alg gehad.

Daar was ik al bang voor, want had dat zelf ook al gelezen op internet.

Dan ga ik voor de Ceratopteris thalictroides, want de C. siliquosa is momenteel niet te verkrijgen hier bij de winkels.

Het enigste verschil is dacht ik dat deze variant wat breder is, toch?

Verder geen extreme neiging om naar het licht toe te groeien?

Ik heb ook maar ��n TL buis in het midden van de kap namelijk.

Heb enkel ervaring met de siliquosa. Groeide bij mij niet (te veel) naar het licht. Overigens online nog wel te vinden (bv aquaplantsonline).

De plantjes die nog in de winkel stonden vond ik niet mooi, ze zagen er wat treurig uit.

Heb gekozen voor de Limnophila sessiliflora, wat ik achteraf ook nog leuker vind staan eigenlijk dan het Eikenbladvaren.

Nu even afwachten hoe deze plant groeit, i.v.m. het groeien naar het licht toe.
Maar denk dat het wel mee zal vallen, aangezien hij vrij recht onder de lamp staat.

Ik heb de Sessiliflora in een nano van 30 liter met Sakuras en het is een makkelijke plant die vrij snel zal groeien.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan