Welke verlichting boven nanocube 20L


Val

Member
Lid geworden
14 februari 2018
Berichten
16
Hallo allemaal,

Graag zou ik jullie advies horen over het volgende:
Ik ben van plan een 20L nanocube (25x25x30h) in te gaan richten als scape/garnalenbak.
Er komen in ieder geval verschillende soorten mossen, micranthenum monte carlo, staurogyne reptens, anubias en bucephalandra in, misschien ook nog een kleinblijvende rode plant. Verder ben ik van plan gebruik te gaan maken van CO2.
Ik kom echter niet wijs uit de verlichting; ik kan in de buurt een sera nano led krijgen. dat is 2x2W en (volgens hun site) 278 lumen. Dat zou neerkomen op +/- 14 lumen/liter. Voor mijn gevoel is dat te weinig?

Verder kon in online ook de aquel leddy smart plant vinden, volgens de specificaties 6W, 490 lumen (dus +/- 24lm/l)
https://www.aquasabi.com/sale/aquael-leddy-smart-plant

verder lees ik hier op het forum ook over deze: https://www.aquaterraleds.nl/a-42436088/a-serie-led/a251/
Dat is bijna 100 lm/L (welisbaar dimbaar), maar is dat niet veel te veel?

Hebben jullie ervaringen met deze verlichting of hebben jullie nog andere aanraders?
 
Ik gebruik slechts 3,5 watt erboven maar heb makkelijke planten en scape dus ook niet. Kijk eens in de topics van Cornelius want die scaped ook bij nano s.
 
Lastig, aan de hand van de maat van je cube kom je dus altijd uit op een cliplight en die zijn in de regel niet dimbaar.
De aquale leddy is een goede optie maar wel duur. Of een Dennerle Nano Light 9W (600 lumen) omdat je bakje 30cm hoog is
 
  • Leuk
Waarderingen: Val
Lastig, aan de hand van de maat van je cube kom je dus altijd uit op een cliplight en die zijn in de regel niet dimbaar.
De aquale leddy is een goede optie maar wel duur. Of een Dennerle Nano Light 9W (600 lumen) omdat je bakje 30cm hoog is


Daar was ik ook achter ja, er zitten wat beperkingen aan deze maat (helaas geen ruimte voor een grotere cube;)). Weet je toevallig waar die 9W te krijgen is? ik vind overal 8W namelijk.
 
Daar was ik ook achter ja, er zitten wat beperkingen aan deze maat (helaas geen ruimte voor een grotere cube;)). Weet je toevallig waar die 9W te krijgen is? ik vind overal 8W namelijk.

Ah, ik moet voor nieuwe bril zie ik, heb 'm gevonden:) Die 9W van Dennerle, is die ook nog geschikt als ik ooit zou besluiten planten erin te zetten die meer licht verlangen?
 
Dat is denk ik niet de kwaliteit die je wil om te kunnen scapen Bertus. Aliexpres is ook een optie maar vaak is alle waar naar zn geld zoals ze zeggen.
 
Die 9W van Dennerle, is die ook nog geschikt als ik ooit zou besluiten planten erin te zetten die meer licht verlangen?
Ja hoor, deze lamp volstaat prima. Het valt ik de categorie medium en daarmee kan je alles laten groeien.
Ook Micranthenum monte carlo wat je graag wilt.


Heb je al goed nagedacht over je bodem en de manier waarop je de voeding gaat geven?
 
Ja hoor, deze lamp volstaat prima. Het valt ik de categorie medium en daarmee kan je alles laten groeien.
Ook Micranthenum monte carlo wat je graag wilt.


Heb je al goed nagedacht over je bodem en de manier waarop je de voeding gaat geven?

Fijn, dan ga ik deze denk ik bestellen:) Bedankt!
Wat betreft de rest ben ik het forum en online nog druk na aan het sporen. Ik heb in m'n gezelschapsbak het zwarte zand van hornbach, met kleibollen in de bodem en dat vind ik heel mooi. Ik wil in ieder geval voor zo'n uiterlijk gaan, maar weet niet of dit geschikt is? Voeding wordt ook nog een studie, het moet namelijk ook garnalenveilig zijn en het liefst min of meer alles in een (vriendlief ziet me komen met nog meer potjes etc).
Mocht je aanbevelingen hebben hoor ik het uiteraard heel graag:)
 

Terug
Bovenaan