Welke verlichting kiezen?

Zanna

Well-known member
Lid geworden
30 april 2020
Berichten
392
Hallo!
Voor de juwel vision 450 zoek ik nog een passende verlichting?
Het word een Zuid-Amerikaans aquarium.
in de kleine bak (Home 80) heb ik de Superfish retro multi verlichting
Nu zag ik van Juwel de LED Colour
Is deze goed?

alvast bedankt.
 
Voorop gesteld, ik heb erg weinig verstand van goede aquarium verlichting :)

Maar als ik jouw vraag zie, Zuid-Amerikaans, is dat niet erg weinig licht?
Heb je al helder welk plantenbestand je wil hebben en welke lichthoeveelheid daar bij past. Weet je al of je daar co2 voor nodig gaat hebben?

Dat zijn dingen die ik me afvraag voor ik denk aan wat voor verlichting het beste past bij mijn bak en situatie.

Veel succes en plezier met je bak. Lijkt me een mooi project :)
 
@GCJ ik heb daar juist ook amper verstand van. Mijn man is daar wat technischer, alleen het planten gedeelde is dan weer niet zo hem zijn ding.
Planten wens lijst Is als volgt
Echinodorus aflame (achter/hol)
Echinodorus Red Devil (midde)
echinodorus red flame (achter)
Hydrocotyle leucocephala – Braziliaanse Waterklimop (hoek achter)
Heteranthera zosterifolia (voren)
Gymnocoronis spilanthoides

voor het begin zou ik het liefst willen uitkomen op geen extra co2. Voor zover ik kon vinden zijn dit nog vrij gemakkelijke planten.
Nu zullen er de Day van juwel in zitten (bak is gisteren gehaald en nog niet gevuld)
 
@GCJ de planten hebben een normale tot veel behoefte aan licht.
 
Ok, wat ik zei, ik heb weinig verstand van licht in technische zin, maar als je dat wil kan ik je proberen uit te leggen hoe ik het zou bekijken om een functioneel geheel te krijgen?
 
@GCJ oh dit zou top zijn!
Bij de kleine bak heeft de led veranderingen heel goed uit gepakt ook al is deze nu veel minder sterk belicht.
 
Het kan goed zijn dat ik dingen uitleg die je al lang weet, sorry daarvoor.

Planten in het water hebben allemaal licht nodig, voeding (micro's en makro's) en co2 om te kunnen groeien.

Een makkelijke plant is een plant die in veel verschillende omstandigheden niet dood gaat. Niet een plant die geen problemen geeft.

Planten hebben verschillende behoeften in licht, voeding en co2, maar in grote lijnen kan je zeggen dat met het de behoefte aan licht, de behoefte aan voeding en co2 meebeweegt. Meer licht jaagt de behoefte tot groei aan. Dat kan alleen met voldoende voeding en co2. Is dat er niet dan voelt de plant zich niet happy.

Er zijn planten die liefst weinig of weinig tot gemiddeld licht hebben. Bij meer zijn ze niet happy, ongeacht of er genoeg voeding of co2 zou zijn. Die planten hebben vaak voldoende (soms gedeeltelijk) aan de voeding die al in kraanwater voor komt, en kunnen ook overleven op de co2 die normaalgesproken in het water zit zonder het toe te voegen.
Er zijn ook planten die graag gemiddeld tot veel licht willen, die zijn niet happy met te weinig licht of met voldoende licht maar onvoldoende voeding en co2.

Planten die niet happy zijn geven/veroorzaken meer organische belasting en/of algen.

Het klinkt ingewikkelder dan het is. Het beste kan je zorgen voor een situatie waarin de planten die je uitzoekt goed matchen met het licht dat je geeft. En vervolgens pas je de voeding en co2 daar op aan.

Ik laat daarbij de kwaliteit van het licht even in het midden, want ja, er is verschil in kwaliteit, nee, ik denk dat dat niet altijd heel belangrijk is, maar bijna iedereen hier op het forum kan je daar meer zinnigs over vertellen dan ik. Ik hou zelf aan, bij laag licht kies ik rustig voor goedkoop licht, bij middel tot hoog licht heb ik zelf verschil gezien qua effect op de planten en kies ik dus nu voor goede verlichting.

Maar je geeft nu aan, ik wil planten kiezen voor gemiddeld tot veel licht. Daar hoort dan dus goede verlichting bij, voldoende verlichting ook, en beslist voldoende en passende voeding EN co2. Met planten met een gemiddeld tot hoge lichtvraag en passend lichtaanbod krijg je beslist minder tot slecht groeiende planten en algen.

Je zegt, nu nog geen co2. Dat matcht dus niet met je plantkeuze, ongeacht welke verlichting je kiest. Er is geen lamp zo goed dat hij veel licht geeft zonder een co2-behoefte.

Dus, als je een goede start wil maken kan je verschillende dingen doen.

Je kiest voor een voorzichtige start zonder co2. Dat betekent dat je voor matige lage verlichting gaat (weinig verlichting of dure lampen met erg goede dimfunctie), en planten die behoefte hebben aan of kunnen omgaan met weinig licht. In dat geval kan je vaak ook toe met weinig voeding.
Dan heb je een rustige start waarbij je bak goed kan indraaien zonder co2. Waarin je de bak vast op orde krijgt bacterie-technisch gezien etc. En dat is goed algvrij te krijgen. Zelfs met een iets minder superfilter.


Dan kan je als je dat wil bijvoorbeeld gaan sparen voor een latere upgrade, waarbij je overgaat op betere/meer verlichting en planten die dat prettig vinden, passende voeding, co2 en een filter met voldoende capaciteit om dat allemaal goed door de bak te verspreiden.

Dan krijg je natuurlijk een aanpassing, maar je bak is al ingedraaid en zal de grootste klap opvangen. De overgang zal gaan met weinig of in elk geval beheersbare alg wanneer alles in evenwicht komt.

Een andere optie is nu gelijk zo beginnen, met alles optimaal.

Waar het om gaat is, het maakt niet uit welke variant je kiest, maar je moet een pakket kiezen wat bij elkaar past om algen te voorkomen of beheersbaar te maken, te ontmoedigen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De meningen zijn er nogal eens over verdeeld maar zelf acht ik de Kelvin lichtwaardes die Juwel aan haar verlichting geeft buitenproportioneel. Juwel, maar er zijn meer producenten die dit doen, geeft kleurwaardes die hoog liggen en het licht witter en daardoor feller doen lijken. Denkelijk is dit een marketing dingetje, je planten hebben er niets aan en zien het licht op een heel andere manier. Zo is rood in het kleurspectrum van belang voor je planten maar dat zit nu juist in mindere mate in hoge Kelvinwaardes. Mijn voorkeur ligt altijd rond de 5000, max. 6000 Kelvin. Dit zou ik dan ook willen aanraden. Verder is het zinvol om, wanneer je toch voor andere verlichting kiest, overwaarde te nemen. Misschien nu niet nodig maar het is altijd mogelijk dat je later nu juist wel die planten wilt die licht, qua sterkte en de juiste waarde, kunnen gebruiken. Boven mijn plantenbak heb ik de hier genoemde keuzes gemaakt en dat zie ik terug in mijn plantenbak.
 
Terug
Bovenaan