Wat is er nieuw

Welke verlichting onder een Volga 180

Mousy65

New member
Lid geworden
24 december 2023
Leeftijd
35
Ik heb sinds kort een volga 180 draaien met de orginele verlichting. Dit valt qua kleurcontrast tegen en ben op zoek naar vervanging, een lamp wat qua warmte (onder de kap) veilig en bediening eenvoudig is.
Bekijk momenteel de Chihiros Unversal WRGB 1000 en de Skylight Entriq FXL3.105 en ben benieuwd of deze lampen zouden passen. Iemand die hier ervaring mee heeft danwel andere ideeën suggesties?

Jouw huidige (EASY LED 2.0 ≈36W) maximale lichtsterkte op 100% is 5483lm / 180L = 30lm/L en geschikt tot planten in de medium klasse

Voor een nieuw te kopen lamp moet je vooral rekening houden met de behoefte van jouw planten.

IMG_0613.jpeg

Je kan ook overwegen om een eenvoudige RGB(W) lamp bij te plaatsen om naar jouw smaak aan te passen

Bijvoorbeeld deze 95cm RGB die je onder een bestaande afdek klep kan monteren (schroeven/lijmen zonder moeilijke aanpassingen)
https://www.aquaplantsonline.nl/jmb-aqua-light-led-verlichting-rgb.html?id=257348945&quantity=1
Je hebt dan wel een extra extra controller en een eenvoudige adapter (12V ~minimaal 20W) nodig.

In mijn vorige aquarium heb ik voor een soortgelijke oplossing gekozen.

Laatst bewerkt:
Ik heb zelf 3 led strips geplakt in de bak waarin de lamp normaal zit. Je moet dan wel een beetje verstand van elektronica hebben en opletten dat je een goede kwaliteit LED strips kiest. Ik heb er destijds op gemikt om minimaal evenveel licht te hebben als met de originele lamp. Dat werden twee witte strips en een RGB. Uiteindelijk draai ik ze op maximaal 60% om te voorkomen dat het een grote algen fabriek wordt. Als je 40lm/l wilt hebben gaat het sowieso wat lastiger worden om de boel koel te houden.

Er is trouwens ook een easyLED RGBW. Daarmee kun je waarschijnlijk ook wat spelen met de kleuren.

Dank voor de reacties, ik ben niet echt handig met elektra dus wil het liefst een kant en klare oplossing gaan. Huidige planten in de bak wat richting een hillstream (met plant) inrichting gaat, enige alg op de stenen die er ook inzitten is nodig voor de bewoners (goby's en loaches):

• Crinum calamistratum
  • Hemianthus callitrichoides (HC Cuba)
  • Mayaca fluviatilis
  • Microsorum pteropus (Java varen)
  • Cryptocoryne Wendtii ‘Flamingo’

Hoe kijken jullie hiernaar?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan