Wat is er nieuw

Welke verlichting op een bak van 200x80x70

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Sonny Speelman
  • Startdatum Startdatum
S

Sonny Speelman

Guest
Welke verlichting adviseren jullie op een aquarium van 200x80x70

Buiten de vissen wil ik graag een plantenbak cre�ren. Een amano bak zeg maar.

Nu heb je natuurlijk tl,hqi en led. Al deze verlichting heeft zijn voordelen en nadelen. Misschien maakt het daarom zo lastig. Er wordt zoveel beschreven op internet en tegen gesproken. Dat ik het soms helemaal niet meer weet :stom:

De aquarium word tot het plafon gesloten. Inbouw zeg maar, dus ik kan alle kanten op

Is tl een optie? Hoeveel? Gaat maar tot 50cm heb ik begrepen
Hqi? Hoeveel?
Led? Hoeveel? Je hebt ook led schijnwerpers die op een hqi lijken.

Of misschien een combi van deze 3?

Hqi is flink een nadeel van de energie kosten . Maar scheelt dat veel van tl?

Ik ben er ook voor in om co2 te gebruiken waardoor je ook minder licht kan gebruiken en de zelfde effect kan bereiken heb ik vernomen

Wat zouden jullie erboven hangen? Hebben er misschien een paar ervaring mee met een bepaalde verlichting en de formaat van de aquarium

Misschien dat ik het overweeg om de aquarium wat minder hoog te maken, om voor de juiste licht te kiezen. Waardoor ik ook met bodembedekkers kan werken. Of minder liters, dit ook natuurlijk voor minder stroomverbruik

Ik ben van bewust dat het natuurlijk wat kost, en het mag ook wel wat kosten maar het moet natuurlijk ook leuk blijven 😀

Alvast bedankt,
Sonny
 
als je planten gebruikt die veel licht verlangen zou je voor 6(of8)rijen t5lampen moeten gaan.
 
Als ik zie welke planten Amano vaak in zij scapes gebruikt - Microsoum soorten, Anubias soorten, mossoorten - zal het qua lichtvereisten best meevallen, vergeleken met sommige erg lastige plantjes.

Ter illustratie: in de database van tropica wordt een - redelijk grof - onderscheid gemaakt qua lichtvereisten: 0.25 Watt/liter, 0.50 Watt/liter en 1 Watt/liter. Natuurlijk ontbreekt daar de nuance, maar het illustreert goed de invloed van de plantkeuze of de vereiste verlichting (of andersom: de verlichtingskeuze op de beperking qua planten).

~ Ivo
 
triple zei:
als je planten gebruikt die veel licht verlangen zou je voor 6(of8)rijen t5lampen moeten gaan.

maar haalt t5 ook 70 cm diep?
 
Mascha&Ivo zei:
Als ik zie welke planten Amano vaak in zij scapes gebruikt - Microsoum soorten, Anubias soorten, mossoorten - zal het qua lichtvereisten best meevallen, vergeleken met sommige erg lastige plantjes.

Ter illustratie: in de database van tropica wordt een - redelijk grof - onderscheid gemaakt qua lichtvereisten: 0.25 Watt/liter, 0.50 Watt/liter en 1 Watt/liter. Natuurlijk ontbreekt daar de nuance, maar het illustreert goed de invloed van de plantkeuze of de vereiste verlichting (of andersom: de verlichtingskeuze op de beperking qua planten).

~ Ivo

misschien moet ik daar ook eens goed naar kijken. Dus 1 wat per liter geld dus niet altijd
 
Sonny Speelman zei:
misschien moet ik daar ook eens goed naar kijken. Dus 1 wat per liter geld dus niet altijd

Watt per liter zegt echt niets, houd geen rekening met de soort lamp (T8, T5, LED, HQI,...) en de hoogte van het aquarium.
Je kan hetzelfde aantal watt per liter hebben maar toch compleet andere waardes meten met een PAR meter.
Alleen PAR/PUR metingen zijn bruikbaar.
 
Sonny Speelman zei:
triple zei:
als je planten gebruikt die veel licht verlangen zou je voor 6(of8)rijen t5lampen moeten gaan.

maar haalt t5 ook 70 cm diep?


in een aquarium van 70cm hoog zal je +- 60cm hebben van oppervlakte tot aan de bodem ,dit is geen probleem .
ik weet een bak van 100cm hoog op t5 lampen en het lukt ook om de planten te laten groeien.
 
Maakt de kleur licht nog uit? Ik herinner me berichten van mensen die ik behoorlijk waardeer dat bijvoorbeeld 6500K licht dieper in de bak komt - of er meer van dat licht dieper in de bak komt - dan bij een 4000K.

~ Ivo
 
een plant zal groeien en dus het meeste licht een centimter of 20 boven de grond nodig zijn. Dit haal je makkelijk met T5. Heb zelf 6x54W op 250cm (50x50) en een co2 fles en de boel groeid als kool!
 
Mascha&Ivo zei:
Maakt de kleur licht nog uit? Ik herinner me berichten van mensen die ik behoorlijk waardeer dat bijvoorbeeld 6500K licht dieper in de bak komt - of er meer van dat licht dieper in de bak komt - dan bij een 4000K.

~ Ivo

onder deze beide lampen voorgestelde lampen zal je weinig tot geen verschil merken in de plantengroei.
 
triple zei:
Sonny Speelman zei:
triple zei:
als je planten gebruikt die veel licht verlangen zou je voor 6(of8)rijen t5lampen moeten gaan.

maar haalt t5 ook 70 cm diep?


in een aquarium van 70cm hoog zal je +- 60cm hebben van oppervlakte tot aan de bodem ,dit is geen probleem .
ik weet een bak van 100cm hoog op t5 lampen en het lukt ook om de planten te laten groeien.

Nou jij bewijst het ook dat het makkelijk met t5 kan. Mooie bak wat jij hebt zeg!
 
Ik moet wel zeggen dat hqi mooier licht geeft in het aquarium. Maar dat is mijn mening

Bedankt voor jullie reacties
 
AquaCafe
Help Users
  • No one is chatting at the moment.
      Ed Tensen: 8 Acro's rijker
      Terug
      Bovenaan