Wat is er nieuw

Welke verlichting voor nieuw aquarium?

Deesje

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
31 mei 2011
Leeftijd
40
Goedemiddag!

Ik ben aan het rondkijken voor een nieuw aquarium. Twijfelend tussen de Oase Highline 300 en de Eheim Proxima 325.
Omdat de ene zonder verlichting komt en de andere alleen 'flits'-aan en 'flits'-uit heeft ben ik aan het oriënteren voor nieuwe instelbare ledverlichting.
Ik heb nu Juwel Helialux Spectrum 1200 op mijn Rio350 waar ik erg enthousiast over ben, maar wat ik natuurlijk niet kan gebruiken op de nieuwe bakken. (toch?)
Nu heb ik rondgekeken en ben ik de Chihiros Universal WRGB Led maar ook de Eheim Powerled+ tegen gekomen.
Wat zijn jullie ervaringen en meningen over deze twee?
Zijn er andere opties die ik zou moeten overwegen?

Het wordt een gezelschapsaquarium zonder veeleisende planten. Denk aan Crypto's, Hygrophila, Sterrenkruid, Belgisch groen, Anubia's dat soort planten.
Geen grote planten bak, maar wel gezellig bezet met planten. Geen eisen voor dieprode planten en/of zwaar Co2 gebruik.

Nieuwe aquaria zonder verlichting? Ik heb op twee aquaria een Fluval Plant Spectrum lamp. Werkt met een app. Ik weet niet of die in bovengenoemde aquaria kunnen.

Ik ben fan van de chihiros universal wrgb, ik had er één op mijn proxima 250 en heb nu de grote 1500 op mijn 160cm aquarium. Enige nadeel is enkel in te stellen via bluetooth dus niet via wifi. Maar wel gemakkelijk in te stellen en te programmeren en veel opties zoals zonsopkomst en ondergang en de tijd die de lamp er b.v. over mag doen. Bij mij draait de nieuwe 1500 zelfs maar op 60% vermogen op een 160x60x70cm bak en alles groeit prima.

En dat ik gisteravond even de app moest openen want de verlichting liep 1 uur voor op de ingestelde tijd 😉 Ik heb dit ook ooit gehad met een stroomuitval, hij gaat dan verder waar die was gebleven, je moet ook dan de app weer even openen zodat ie weer de juiste tijd heeft.

Goedemiddag!

Ik ben aan het rondkijken voor een nieuw aquarium. Twijfelend tussen de Oase Highline 300 en de Eheim Proxima 325.
Omdat de ene zonder verlichting komt en de andere alleen 'flits'-aan en 'flits'-uit heeft ben ik aan het oriënteren voor nieuwe instelbare ledverlichting.
Ik heb nu Juwel Helialux Spectrum 1200 op mijn Rio350 waar ik erg enthousiast over ben, maar wat ik natuurlijk niet kan gebruiken op de nieuwe bakken. (toch?)
Nu heb ik rondgekeken en ben ik de Chihiros Universal WRGB Led maar ook de Eheim Powerled+ tegen gekomen.
Wat zijn jullie ervaringen en meningen over deze twee?
Zijn er andere opties die ik zou moeten overwegen?

Het wordt een gezelschapsaquarium zonder veeleisende planten. Denk aan Crypto's, Hygrophila, Sterrenkruid, Belgisch groen, Anubia's dat soort planten.
Geen grote planten bak, maar wel gezellig bezet met planten. Geen eisen voor dieprode planten en/of zwaar Co2 gebruik.
Wanneer je een bak wilt met veeleisende planten zou ik je aan willenraden om je eerst op de hoogte te stellen wat deze planten vragen om goed te kunnen groeien. De eerste vraag is de belichting. De lichtduur, die zo gemiddeld op zo'n 8 uur ligt exclusief eventuele dimtijden. Daarnaast de lichtsterkte die per plantensoort kan verschillen. Ook belangrijk voor een plantenbak is de Kelvinwaarde. Deze zou zo ongeveer op 4500 tot maximaal 5000 Kelvin moeten liggen. Voor je nieuwe verlichting zou ik overwaarde aan bevelen. Dat voorkomt dat je later bij wijzigingen in je bak weer voor kosten komt te staan. Wanneer dit juist is ingesteld gaan je planten groeien en vragen om voeding waaronder trouwens ook CO2 hoort. Veel succes gewenst!

Nieuwe aquaria zonder verlichting? Ik heb op twee aquaria een Fluval Plant Spectrum lamp. Werkt met een app. Ik weet niet of die in bovengenoemde aquaria kunnen.
De Oase Highline komt zonder verlichting.
Fluval ziet er ook goed uit.
Nog meer keuzes...
En dat ik gisteravond even de app moest openen want de verlichting liep 1 uur voor op de ingestelde tijd 😉 Ik heb dit ook ooit gehad met een stroomuitval, hij gaat dan verder waar die was gebleven, je moet ook dan de app weer even openen zodat ie weer de juiste tijd heeft.
Bij mijn Helialux Spectrum moet ik ook regelmatig naar dat ipadres om de tijd weer juist in te stellen.
Op een of andere manier kunnen die lampen de tijd niet bij houden denk ik. ;-)
Wanneer je een bak wilt met veeleisende planten zou ik je aan willenraden om je eerst op de hoogte te stellen wat deze planten vragen om goed te kunnen groeien. De eerste vraag is de belichting. De lichtduur, die zo gemiddeld op zo'n 8 uur ligt exclusief eventuele dimtijden. Daarnaast de lichtsterkte die per plantensoort kan verschillen. Ook belangrijk voor een plantenbak is de Kelvinwaarde. Deze zou zo ongeveer op 4500 tot maximaal 5000 Kelvin moeten liggen. Voor je nieuwe verlichting zou ik overwaarde aan bevelen. Dat voorkomt dat je later bij wijzigingen in je bak weer voor kosten komt te staan. Wanneer dit juist is ingesteld gaan je planten groeien en vragen om voeding waaronder trouwens ook CO2 hoort. Veel succes gewenst!
De planten die ik tot op heden (in al die jaren) gebruik zijn naar mijn idee niet veeleisend. Op dit moment gebruik ik de Helialux Spectrum 1200 en ik wil eigenlijk niet minder dan dat.

De keuze is reuze en ik heb geen idee waar te beginnen met uitselecteren.
HPV, Fluval, Eheim, Chihiros.... 🤔

Keuzestress 😂 De FluvalSmart lampen zijn misschien niet de goedkoopste maar hebben wel veel mogelijkheden. Kleuren instellen, zonsopgang en -ondergang kun je ook nabootsen, etc. Ik ben digibeet, maar volgens mij kan er nog veel meer mee. Met de andere lampen heb ik geen ervaring.

Keuzestress 😂
Ja echt hoor!
Bij mijn vorige bak was het easy. Bij een Juwel bak hoorde Juwel Helialux Spectrum.

Maar op dit moment is het zo uitgebreid en de ene beter en makkelijker dan de ander. :stom:

Kleine toevoeging:
Die overwaarde moet dan in de lichtsterkte zitten, niet in de kelvinwaarde.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan