Welke verlichting voor plantenbakje

J

JelleG

Guest
Hallo allemaal,
Ik heb een vraag: Welke kleur led is het beste voor goede plantengroei? Ik wil namelijk een 40cm bakje starten met oa hc, en die heeft veel licht nodig? Nu kijk ik even en ik zie verschillende kleuren; rood, blauw, warm wit, helder wit, RGB enz. Welke kleur(en) raden jullie aan?
 
Hallo allemaal,
Ik heb een vraag: Welke kleur led is het beste voor goede plantengroei? Ik wil namelijk een 40cm bakje starten met oa hc, en die heeft veel licht nodig? Nu kijk ik even en ik zie verschillende kleuren; rood, blauw, warm wit, helder wit, RGB enz. Welke kleur(en) raden jullie aan?

In dit geval zou ik kiezen voor een Kelvin waarde van rond de 4800 - 5000. Dat is een warm-witte kleur.
 
Kijk eens in mijn fotoalbum; Ik heb op al mijn bakjes een goedkope Chinese LED (Chihiros RGB) en daarmee kan je elke plant laten groeien die je wil. Dus ook Hemianthus callitrichoides.
En de kleur van LED is niet belangrijk omdat elk 'wit 'gekleurd licht planten laat groeien.
 
En de kleur van LED is niet belangrijk omdat elk 'wit 'gekleurd licht planten laat groeien.
Het nut van extra rode en blauwe Led's blijkt idd overbodig. naarmate ik er meer op google.
 
De kleuren is idd meer om het licht “op smaak” te brengen dan dat het gigantisch verschil maakt in je PAR output

Althans de meeste gekleurde leds niet...
of je moet speciaal gaan voor diep rood of diep blauw/violet.
Maar dat vind je niet veel in “standaard” lampen en zeker niet in een rgb stripje
 
De kleuren is idd meer om het licht “op smaak” te brengen
Je moet wel houden van het witte 6000K licht, iets warmer is wat sfeervoller, maar dat is een persoonlijke keuze.
 
Terug
Bovenaan