Welke verlichting


Cankreeft

Active member
Lid geworden
28 januari 2022
Berichten
30
Leeftijd
23
Hallo, weet iemand toevallig wat het beste/rustgevende aquarium licht is voor inheemse vis soorten in je aquarium?
 
Een gloeilamp....... ? Wat bedoel je met het beste? Hoe groot is het aquarium? Ik heb mooie resultaten gezien met eenvoudige led spots.
 
Een gloeilamp....... ? Wat bedoel je met het beste? Hoe groot is het aquarium? Ik heb mooie resultaten gezien met eenvoudige led spots.
Ik heb namelijk Wilde voorntjes in een juwel 240 liter aquarium met LED verlichting, en elke keer als ik het licht aanzet worden ze helemaal gek en blijven ze maar verstoppen, vandaar dat ik vroeg wat het meest natuurlijke en het beste licht is voor ze, zodat ze niet meer verstoppen en op hun gemak kunnen rondzwemmen in het aquarium!
 
Ik heb namelijk Wilde voorntjes in een juwel 240 liter aquarium met LED verlichting, en elke keer als ik het licht aanzet worden ze helemaal gek en blijven ze maar verstoppen, vandaar dat ik vroeg wat het meest natuurlijke en het beste licht is voor ze, zodat ze niet meer verstoppen en op hun gemak kunnen rondzwemmen in het aquarium!
Kan je het licht niet dempen. Dat kan je gemakkelijk doen met drijfplanten of door bijvoorbeeld bakpapier om je lampen heen te wikkelen (krult vanzelf en kost nog geen euro).
 
Kun je een van de lampen uitschakelen? En anders een plaatje plastic er tussen wat het licht dempt? Ze moeten ook wennen aan de overgang. Als je de lampen op een tijdklok zet, dus altijd om dezelfde tijd aan en uit, wennen ze wellicht sneller.
 
Kan je het licht niet dempen. Dat kan je gemakkelijk doen met drijfplanten of door bijvoorbeeld bakpapier om je lampen heen te wikkelen (krult vanzelf en kost nog geen euro).
Bakpapier lijkt me oprecht een goed idee! Heb je het zelf ooit geprobeerd?
 
Zit de originele kap nog op de Rio 240? Zo ja dan is de netste optie om dimbare lampen van juwel te gebruiken + juwel-controller. Alleen dat is niet goedkoop.

Als je bereid bent je kap te verbouwen of te verwijderen, heb je evt meer opties. Ik heb zelf bijv. geen kap meer op mijn Rio 240 maar losse glasplaten, met daarboven twee dimbare lampjes van superfish, met superfish-controller. Mijn Rio 300 (vergelijkbare bak) heeft wel nog een kap maar die heb ik in het midden opengemaakt, met een fluval aquasky 2.0 erop.

Het is jammer dat juwel bij de lampfittingen eigen maten aanhoudt. Veel plug-and-play lampen passen daar niet in.
 
Of een led balkje van Ali Express met een TC-420 of TC-421 controller. Kan je hem heel langzaam laten aan- en uitgaan. Totaal nog géén 50 Euro
 

Terug
Bovenaan