Wat is er nieuw

Welke verlichting?

F.

Well-known member
Lid geworden
11 november 2022
Leeftijd
33
Hallo allemaal,
ik ben op zoek naar een lichtsysteem voor mijn aquarium, maar ik merk dat ik niet goed weet wat een geschikte lamp voor mijn bak zou kunnen zijn. Ik heb er 2 gevonden die qua lengte op mijn bak passen:

De superfish slim led 93, met de volgende specificaties:
Wattage: 59 watt, 24 volt DC,
Kleur temperatuur (K): 7300 Kelvin (K).
Lumen (lm): 3770 (lm),
PAR: 230 Isolatieklasse: IP 67 waterdicht,
CRI (volledig spectrum): 86,
Branduren: 30.000 uren,
LED stralingshoek: 120 graden

en aquariumverlichting van Hygger, met de volgende specificaties:
6000-10000K
lumen: 2100
40 watt
420-660 nm

Ik heb een bak van 100 cm, ongeveer 180L, met simpele planten zoals waterpest, cryptocoryne, vallisneria en anubias. Ik heb niet de intentie om er een echte plantenbak van te maken.

Kan iemand me advies geven?

Voor een bak van 100cm, met een eenvoudig plantenbestand zou je kunnen kiezen voor een Chihiros WRGB2 SLIM90
dan zou je ongeveer 20 lumen per liter hebben.

Voor een bak van 100cm, met een eenvoudig plantenbestand zou je kunnen kiezen voor een Chihiros WRGB2 SLIM90
dan zou je ongeveer 20 lumen per liter hebben.
dankjewel voor je reactie! ik heb de lamp even gegoogled. In de toekomst zou ik een grotere aquarium willen, waardoor ik twijfel of ik een lamp voor deze prijs voor mijn huidige bak wil kopen. Ik zie dat deze lamp 3600 lumen levert. Die van superfish levert 3770 lumen, is dat te veel voor een bak met makkelijke planten die niet te veel licht vragen?

Ik denk niet dat 3600 of 3770 veel verschil zal maken qua intensiteit.

Hallo allemaal,
ik ben op zoek naar een lichtsysteem voor mijn aquarium, maar ik merk dat ik niet goed weet wat een geschikte lamp voor mijn bak zou kunnen zijn. Ik heb er 2 gevonden die qua lengte op mijn bak passen:

De superfish slim led 93, met de volgende specificaties:
Wattage: 59 watt, 24 volt DC,
Kleur temperatuur (K): 7300 Kelvin (K).
Lumen (lm): 3770 (lm),
PAR: 230 Isolatieklasse: IP 67 waterdicht,
CRI (volledig spectrum): 86,
Branduren: 30.000 uren,
LED stralingshoek: 120 graden

en aquariumverlichting van Hygger, met de volgende specificaties:
6000-10000K
lumen: 2100
40 watt
420-660 nm

Ik heb een bak van 100 cm, ongeveer 180L, met simpele planten zoals waterpest, cryptocoryne, vallisneria en anubias. Ik heb niet de intentie om er een echte plantenbak van te maken.

Kan iemand me advies geven?
SuperFish is een Budgetmerk en eigenlijk niet aanbevelingswaardig. Verder is een Kelvinwaarde voor een plantenbak van maximaal 5000 Kelvin, niet hoger, het beste, dit is een lichtkleur overeenkomend met het middag licht. Over de vraag aangaande Lumen is alleen een goed antwoordt te geven wanneer we weten welke planten er in de bak komen en al staan.

Als je een led met meer vermogen wilt hebben, mocht je later willen upgraden, dan zou je kunnen kiezen voor de Chihiros WRGB2 9.
of een Chihiros WRGB2 PRO 90.
Het is toch al een beter om een LED met (veel) oververmogen te kiezen, omdat een LED op vol vermogen te laten draaien ten koste gaat van de levensduur

Bijna alles van Superfish moet je vandaan blijven. Het is niet voor niets een budgetmerk.
De scapersled zijn opgebouwd met de allergoedkoopste witte leds met veel zoveel mogelijk vermogen. Op zich prima als je dat wilt,
maar het geeft een enorme piek in het blauwe spectrum. En dat moet je nu net niet hebben.

Met een dergelijk plantenbestand kun je nog lager dan 20 lumen per liter gaan zitten. Ik heb eenzelfde bestand en zit op 17 lumen per liter en daar gaat nog vanaf door de slierten van de vallisneria en de drijvers. Aan de andere kant krijgen ze overdag extra zon van de zijkant, dus daardoor sprokkelen ze wel weer een beetje bij.

SuperFish is een Budgetmerk en eigenlijk niet aanbevelingswaardig. Verder is een Kelvinwaarde voor een plantenbak van maximaal 5000 Kelvin, niet hoger, het beste, dit is een lichtkleur overeenkomend met het middag licht. Over de vraag aangaande Lumen is alleen een goed antwoordt te geven wanneer we weten welke planten er in de bak komen en al staan.

ik wil het bij makkelijke planten houden, dus huidige plantsoorten en zoiets als hydrocotyle vind ik ook mooi. Ik wil het simpel houden en geen co2 hoeven te gebruiken of extra voeding.
Iets dat overeenkomt met het middag licht lijkt me ook mooier

Als je een led met meer vermogen wilt hebben, mocht je later willen upgraden, dan zou je kunnen kiezen voor de Chihiros WRGB2 9.
of een Chihiros WRGB2 PRO 90.
Het is toch al een beter om een LED met (veel) oververmogen te kiezen, omdat een LED op vol vermogen te laten draaien ten koste gaat van de levensduur

Bijna alles van Superfish moet je vandaan blijven. Het is niet voor niets een budgetmerk.
De scapersled zijn opgebouwd met de allergoedkoopste witte leds met veel zoveel mogelijk vermogen. Op zich prima als je dat wilt,
maar het geeft een enorme piek in het blauwe spectrum. En dat moet je nu net niet hebben.

oke, ik zie inderdaad dat die van superfish veel blauw licht geeft

Met een dergelijk plantenbestand kun je nog lager dan 20 lumen per liter gaan zitten. Ik heb eenzelfde bestand en zit op 17 lumen per liter en daar gaat nog vanaf door de slierten van de vallisneria en de drijvers. Aan de andere kant krijgen ze overdag extra zon van de zijkant, dus daardoor sprokkelen ze wel weer een beetje bij.
mag ik vragen welke lamp jij hebt?

3x Sera, als je wilt kijk ik morgen welke precies. (ik had er 4,, maar met de verhuizing is een driver gesneuveld en met 3 lampen blijkt het ook prima te gaan).
Ik denk dat ik 2x de daylight en 1x de nature heb, maar dat is uit mijn hoofd.

3x Sera, als je wilt kijk ik morgen welke precies. (ik had er 4,, maar met de verhuizing is een driver gesneuveld en met 3 lampen blijkt het ook prima te gaan).
dit zijn alleen de lichtbuizen toch? het systeem om de buizen in te doen moet apart aangeschaft worden toch?

Bedoel je dan niet juwel? Die gebruiken iig die namen. Sera volgens mij niet

@benvo : ik zag in je fotoalbum dat je echt een prachtig aquarium hebt, erg mooie planten! mag ik vragen welke verlichting jij gebruikt? gebruik je de standaard juwel verlichting?
aan @Cornelius dezelfde vraag, de forrest aquascapes zijn echt heel mooi!

Bedoel je dan niet juwel? Die gebruiken iig die namen. Sera volgens mij niet
Ik zal morgen even kijken naar de namen.
En inderdaad: het zijn de buizen en de driver + stekker die ik heb. En verder heb ik de buizen in van die korfjes met zuignappen op mijn dwarsbalken liggen. Ik heb een zelfmaakbak en daar lukt dat goed mee.

N.B. benvo en cornelius zijn echt de plantenmannen met vele jaren ervaring. Het is prima om daar uiteindelijk naar te streven, maar het is misschien slim om met wat lagere verwachtingen te beginnen...

• Leuk
Waarderingen: F.
Ik zal morgen even kijken naar de namen.
En inderdaad: het zijn de buizen en de driver + stekker die ik heb. En verder heb ik de buizen in van die korfjes met zuignappen op mijn dwarsbalken liggen. Ik heb een zelfmaakbak en daar lukt dat goed mee.

N.B. benvo en cornelius zijn echt de plantenmannen met vele jaren ervaring. Het is prima om daar uiteindelijk naar te streven, maar het is misschien slim om met wat lagere verwachtingen te beginnen...
Een mooi planten aquarium begint met de juiste verlichting!
pssssst...... de verlichting van Benvo is van JMB

• Leuk

haha zeker!! ik leer nu pas wat over verlichting en dat is ook een reden waarom ik niet nu al een heel dure lamp wil aanschaffen. Met sluierstaarten heb ik ook nog geen mogelijkheid gehad om ook maar iets op gebied van aquascapen te doen 🤣 dus dat is mijn intentie op dit moment ook niet, want ik heb nog 1 sluier. Op dit moment wil ik gewoon en lamp die mijn planten (sneller) doet groeien. Mijn vallisneria groeit nu bijvoorbeeld niet zonder een lamp en als mijn waterpest sneller groeit dan mijn sluier ze opeet, hoef ik ook niet steeds planten bij te kopen. In de toekomst is aquascapen wel iets wat ik leuk zou vinden om te doen 😀

Met sluierstaarten heb ik ook nog geen mogelijkheid gehad om ook maar iets op gebied van aquascapen te doen 🤣
Haha nee die grazen vaak alles kaal als je pech hebt.

• Leuk
Ik gebruik alleen rimless bakken, dus het merendeel van de aquariumverlichting valt al af.

Daarbij laat ik merken vanuit de aquariumbelichting bewust links leggen. Omdat ik geen liefhebber ben van de spectrale verdeling van het licht. (teveel blauw en te weinig rood) en de lampen die dat wel hebben zijn gewoon veels te duur.

Ik ben nog wat over verlichting aan het lezen en ik kom een topic tegen waar ook advies wordt gevraagd voor aquariumverlichting (https://aquaforum.nl/threads/advies-gevraagd.182621/). Er wordt gezegd dat een led lamp van de action ook een prima optie is. Dus eigenlijk hoeft het niet perse een lamp te zijn die speciaal voor aquaria gemaakt zijn? (als je voor makkelijke planten gaat)

Het zijn over het algemeen goedkope lampen, je kunt ermee beginnen en als blijkt dat je planten het toch niet goed doen, kun je altijd alsnog een duurdere lamp aanschaffen, maar de kans is groot, dat het gewoon werkt. Zeker met weinig eisende planten.

En als ie onvoldoende licht geeft, kun je 'm altijd nog gebruiken voor een supersimpel kweekbakje om de groei van het jongspul in de gaten te houden.

• Leuk
Spaar liever wat langer door om bruikbare verlichting aan te schaffen is mijn advies.

• Leuk
ik heb nu een lichtbalk van juwel op marktplaats gevonden, eens kijken wat deze doet 😀 voor de toekomst hou ik de Chihiros in gedachte

Het kan zijn dat je de lichtbalk van Juwel een eindje moet zien te dimmen (ik heb er voor ongeveer de helft bakpapier omheen gewikkeld.)

• Leuk
Ik ben nog wat over verlichting aan het lezen en ik kom een topic tegen waar ook advies wordt gevraagd voor aquariumverlichting (https://aquaforum.nl/threads/advies-gevraagd.182621/). Er wordt gezegd dat een led lamp van de action ook een prima optie is. Dus eigenlijk hoeft het niet perse een lamp te zijn die speciaal voor aquaria gemaakt zijn? (als je voor makkelijke planten gaat)
Bij mij werkt het prima. Dit is wel een open bak, dus de lampen worden niet te vochtig.

• Leuk
Vocht is natuurlijk wel een dingetje om op te letten....Anders zou het weleens spannend kunnen worden.

• Leuk
Het kan zijn dat je de lichtbalk van Juwel een eindje moet zien te dimmen (ik heb er voor ongeveer de helft bakpapier omheen gewikkeld.)

de verkoper zei ook al dat ik er wat omheen zou kunnen wikkelen om de lampen te dimmen, er zit geen dimmer op. Het is best fel licht inderdaad, is dat schadelijk voor de vissen? En als je er bakpapier omheen wikkelt, neemt de opname van kleuren die de lamp afgeeft (rood, blauw enz) door de planten dan niet af?
ik heb een open bak, misschien valt het met de vocht mee, maar zal erop letten

Bij mij werkt het prima. Dit is wel een open bak, dus de lampen worden niet te vochtig.
Mag ik vragen hoeveel liter jouw bak is en hoeveel van dat soort lampen je op de bak hebt?

@benvo : ik zag in je fotoalbum dat je echt een prachtig aquarium hebt, erg mooie planten! mag ik vragen welke verlichting jij gebruikt? gebruik je de standaard juwel verlichting?
aan @Cornelius dezelfde vraag, de forrest aquascapes zijn echt heel mooi!
JMB waren mijn ledbalken. Mijn lumenwaarde per liter water zat zo rond de 49,5 lumen per liter. Kies voor een kleurwaarde van gemiddeld rond de 5000 Kelvin. Dat is qua lumen best redelijk hoog maar maakt alle plantensoorten mogelijk in je bak. Wel is er bij die lumen waarde extra CO 2 toevoeging nodig. Ik heb al begrepen dat je dit nog niet wilt maar mijn advies is desalniettemin om toch te gaan voor verlichting met die waardes. Vooreerst kan je gewoon dimmen en eventueel later de mogelijkheid tot extra CO2 toevoegingen erbij aanschaffen. Want vaak komt later de spijt dat je bepaalde planten niet kan houden en wordt het extra duur omdat verlichting vervanging dan nodig blijkt.

• Leuk
Licht maakt voor vissen niet veel uit, al zijn er wel een aantal soorten die wel graag wat beschutte plekken willen. De kwaliteit ed is vooral voor je planten van belang.

• Leuk
ik heb nu een lichtbalk van juwel op marktplaats gevonden, eens kijken wat deze doet 😀 voor de toekomst hou ik de Chihiros in gedachte
Ja, marktplaats kan heel handig zijn. Er is altijd wel iemand die net wat je zoekt niet meer nodig heeft.

de verkoper zei ook al dat ik er wat omheen zou kunnen wikkelen om de lampen te dimmen, er zit geen dimmer op. Het is best fel licht inderdaad, is dat schadelijk voor de vissen? En als je er bakpapier omheen wikkelt, neemt de opname van kleuren die de lamp afgeeft (rood, blauw enz) door de planten dan niet af?
ik heb een open bak, misschien valt het met de vocht mee, maar zal erop letten

Echt schadelijke zal het niet zijn. Maar sommige vissen voelen zich niet op hun gemak bij teveel licht. Dat zie je meestal wel als ze zich tussen de planten gaan verstoppen.

Ja, het bakpapier zal wat kleuren filteren, maar vooral over de hele linie dimmen.

Eventueel kun je ook wat planten zo hoog laten groeien dat ze het wateroppervlak een beetje afdekken.

• Leuk
Ja, marktplaats kan heel handig zijn. Er is altijd wel iemand die net wat je zoekt niet meer nodig heeft.

Echt schadelijke zal het niet zijn. Maar sommige vissen voelen zich niet op hun gemak bij teveel licht. Dat zie je meestal wel als ze zich tussen de planten gaan verstoppen.

Ja, het bakpapier zal wat kleuren filteren, maar vooral over de hele linie dimmen.

Eventueel kun je ook wat planten zo hoog laten groeien dat ze het wateroppervlak een beetje afdekken.

ik heb drijfplanten besteld, dat vinden de guppy's misschien fijn. Zal ook bakpapier om de lampen wikkelen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan