Wat is er nieuw

Welke verlichting

quando

Active member
Lid geworden
18 februari 2009
Hallo, ik wil graag nieuwe verlichting boven mijn cicliden aquarium, maar nu weet ik niet wat het beste is, nl de 1 zegt dat je alleen aan wit en blauw licht genoeg hebt (en zijn deze te koop), en weer een ander zegt dat je het volledige spectrum moet gebruiken. En hoelang moeten de leds branden ?
Heb al diverse pagina's op het internet bekeken maar ook daar kom ik eigenlijk niet goed uit. Dus graag wat advies van jullie . Heb een bak van 1 meter.

Hier op 1m bak de twinstar 120G + de orginele verlichting.
10u per dag op 100% maar dat is op elk aquarium anders natuurlijk.
In de ochtend 2u op 5% en in de avond ook 2u op 5%
De twinstar 120G laat de kleuren van de vissen er echt heel mooi uitkomen.

De reden om RGB / full spectrum te gebruiken is omdat de kleuren veel mooier uit komen dan en dat vinden wij leuk; voor de vissen verder maakt t niet veel uit, bij mijn weten zien die toch zwart-wit.
Hoe lang is van veel factoren afhankelijk, maar gemiddeld genomen rond de 8 uur per dag.

Voor de vissen zelf maakt het niet zoveel uit wat je doet, binnen het redelijke.

Het ligt er verder een beetje aan wat je wilt met je bak. Belangrijkste vraag is of je planten hebt. Zo niet, dan is het makkelijk want dan kun je gewoon iets kiezen wat je mooi vindt i.p.v. precies bezig te zijn met lichtschema's, plantenvoeding etc.

En wil je een simpele aan/uitlamp of een lamp met effecten, zoals een programmeerbare zonsopgang en -ondergang? Zulke lampen geven vaak ook opties om het witte gedeelte en de losse kleuren apart in te stellen.

Veel mogelijkheden...

ik wil graag nieuwe verlichting boven mijn cicliden aquarium

JMB Cichlids​

https://www.jmbwebshop.nl/a-3591607...ng/jmb-aqua-led-african-cichlids/#description

https://www.aquaplantsonline.nl/jmb-led-african-cichlids-high-power-12000k.html

Zelf heb ik voor een plantenbak de High-Power Community’s (w/r en w/b) gehad en vindt JMB het betere merk, qua armatuur zeer degelijk (wel voor de High-Power), verschillende verloopstukken beschikbaar voor montage zoals draadstalen in- en uitschuifbare opzet "bracket"

Ik zou als hoofdverlichting altijd voor de High-Power-serie gaan (met 1 watt power-LED’s), niet voor de SMD-serie i.v.m. beperkte lumen

Als mijn (meegeleverd met bak) huidige Aquatlantis Easyled 2.0 verlichting (2 x 44W) kapot zou gaan zou ik weer voor de JMB gaan en niet voor een WRGB

Laatst bewerkt:
Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan