Welke verlichting?

T

Tamara1988

Guest
Hallo,

Ik heb een aquarium van 180 x 60 x 60. Hier hangen vier t5's boven van 80watt.

De standaard buizen die erin zaten waren Cool Day. Ikheb hier twee vervangen door Dennerle special Plant.

De aquariummedewerker vertelde mij dat de Cool Day niet zo goed was, klopt dit?

Indien dat klopt zou ik de overige twee lampen willen vervangen.

Zelf zat ik te denken aan:

- Dennerle Amazon Day

Of

- Dennerle Color Plus.

Uiteraard heb ik geen zin in algen, dus ik zou graag jullie mening willen welke lamp bete is.

Ik hoor het graag.

Gr Tamara
 
Bijna elke lamp is goed voor planten, laat je dus niet teveel wijsmaken door verkopers.
Alleen een grow lux trekt op niet veel qua groeirendement.
Kies lampen waarvan jij vind dat de kleuren goed uitkomen.
 
Ik wilde het even zeker weten :)

Als de Cool day geen kwaad kunnen, dan laat ik deze liever nog even hangen.

Heeft er hier iemand de Dennerle Color Plus boven de bak en toevallig hier ook een foto van? ik zou graag eens willen weten welke kleur deze lamp geeft.

Ik hoor het graag.
 
Ik heb in m'n vision een special plant en de color plus van Dennerle.
Is alleen lastig te zien want het water is wat bruinig van hout wat tot voor kort in de bak stond.
Geeft een wat paars blauwig licht de color en de kleuren in de bak komen heel mooi uit,vooral blauw en rood wordt versterkt.
 
backplay zei:
Bijna elke lamp is goed voor planten, laat je dus niet teveel wijsmaken door verkopers.
Alleen een grow lux trekt op niet veel qua groeirendement.
Kies lampen waarvan jij vind dat de kleuren goed uitkomen.

Ik denk dat de verkopers hier een punt hebben, maar ben bang dat we weer verzanden in een enorme discussie als ik aangeef dat lampen tussen 3000 Kelvin (Special Plant volgens mij) tot zo'n 6500 Kelvin (en liever de combinatie) het beste is voor planten. Daarnaast zijn er nog een aantal full spectrumlampen die voldoen.

Als we "lightman" JurgenD moeten geloven (en dat doe ik) heeft JBL de beste lampen in deze range (Tropic + Color).

En jaaaaa er zijn allerlei mensen die prima resultaten hebben met lampen boven de 6500K, maar deel alleen mijn idee / kennis op dat gebeid.


Groet,
Aad
 
V.w.b de Grolux heb je overigens volkomen gelijk @Backplay!
 
Seabait zei:
Ik heb in m'n vision een special plant en de color plus van Dennerle.
Is alleen lastig te zien want het water is wat bruinig van hout wat tot voor kort in de bak stond.
Geeft een wat paars blauwig licht de color en de kleuren in de bak komen heel mooi uit,vooral blauw en rood wordt versterkt.

En de combinatie van deze twee is ook mooi? Ik heb namelijk de special plant al van Dennerle en wil de twee cool day's vervangen.
 
Ik vind zelf de combinatie mooi inderdaad en de planten doen het goed wat ook best belangrijk is natuurlijk.
 
Dankje!

Zou het volgende kunnen of wordt het dan teveel verschil?

Achter: special plant;
Dan daarvoor: amazon day;
daarvoor: special plant;
Daarvoor (de voorste): color plus.

waar de amazon day en de color plus komen hangen nu de cool day's buizen.

ik hoor het graag!
 
Elke Dennerle lamp die je koopt is eigenlijk weg gegooid geld.
Pak gewoon een standaard 840 of 865 lamp van philips.
 
@Tom zei:
Elke Dennerle lamp die je koopt is eigenlijk weg gegooid geld.
Pak gewoon een standaard 840 of 865 lamp van philips.

T5 is in negen van de tien gevallen een afwijkende maat @tom
 
Ik denk zomaar dat dit die 1 uit 10 is. Volgens mij zijn ze beiden in dit geval 144,9 cm.
kortom : Tom's advies volgen zou ik zeggen !!!
 
Terug
Bovenaan