Welke vis doet dit?


A

Amber de Beer

Guest
Ik weet niet goed waar ik dit moet plaatsen, hoop dus dat ik het goed heb geplaatst.

Het viel me op dat onder een stuk hout waar vaker vissen onder zitten opeens een kuil is gegraven. Er ligt een hele berg grind tegen het raam en er is letterlijk een kuil onder het hout gegraven. Nu vraag ik me af welke vis(sen) dit doen en voornamelijk waarom? Dit is niet eerder voorgekomen..
Deze vissen zitten erin;
2x zwaarddrager (man+vrouw)
5x gewone rouwtetra
2x sluierstaart rouwtetra
2x rode ancistrus (L144 met rode ogen)
1x shuberti
1x gewone danio
5x sluierstaartdanio
6x neontetra
5x kardinaaltetra
5x roodkopzalm
4x koperzalm
1x bijlzalm
Ik zie vaak de ancistrus eronder zitten, graven die kuilen?
 
Ancistrus graven zeker kuilen, ik weet bijna zeker dat die het is geweest.
 
Ok�, weet je ook waarom ze dit dan doen, opeens? We hebben ze er sinds de zomer inzitten en dit is de eerste keer.
 
Ze zijn waarschijnlijk niet tevreden met je inrichting :)
Ze gebruiken die zelf gegraven holen vooral als schuilplaats en eventueel als broedplek. het is natuurlijk gedrag, dus ook niks om je zorgen over te maken.
 
Ik weet niet zeker of het een mannetje en vrouwtje zijn. Geen van beide heeft een gewei, misschien kan dat nog komen?
Zie ander topic; ziekte? Daarom ben ik erg oplettend en wilde het even vragen ;-)
Bedankt voor de reacties!
 
Den het ook.

Wel een apart visbestand trouwens... Is er een reden dat je bijna alleen maar scholenvisjes hebt, maar geen 1 school?

Ik eet niet hoe groot je bak is, maar onderstaande soorten houdt je normaal gesproken in scholen, dwz 8-12 stuks minimum per soort:
5x gewone rouwtetra
2x sluierstaart rouwtetra
1x shuberti
1x gewone danio
5x sluierstaartdanio
6x neontetra
5x kardinaaltetra
5x roodkopzalm
4x koperzalm
1x bijlzalm
 
De reden dat we geen echte goede scholen hebben van 1 soort bij elkaar is omdat ons vissenbestand behoorlijk was uitgedund door "algeneters" die blijkbaar vissen aten.. We hadden 2 en ze waren beide al 8 cm toen hebben we ze weg gedaan. We wilde niet meer dezelfde soorten als we eerst hadden, maar er zijn dus een paar overgebleven vissen.

De sluierstaart en gewone rouwtetra's pakken zich goed samen als school dat zijn er dus 7. Hetzelfde geld voor de danio's, dat word dus een school van 6. De neons en kardinalen zwemmen ook samen, wat een school van 11 maakt. De bijlzalm was eerst een school maar deze sprongen telkens tijdens het schoonmaken uit het aquarium. Zowel de roodkopzalmen als de koperzalmen zijn langzaam uitgedunt. De shuberti zit al 3 jaar alleen (hadden 9 jaar geleden een schooltje gekocht ervan, deze was samen met nog een andere overgebleven, de andere werd blind er werd dus begeleid door die wat nog over is) We willen geen shuberti's meer, deze is gewoon h��l erg oud.. Hij pakt zich gek genoeg goed samen met de neon en kardinaal tetra's.

Mijn aquarium is 100L
 

Terug
Bovenaan