Wat is er nieuw

Welke vis is dit? Tetra soort?

• Onderwerp starter Onderwerp starter DaChanny
  • Startdatum Startdatum
D

DaChanny

Guest
Hallo forumleden,

Kan iemand mij vertellen wat de naam van mijn 1 oogige vriend is😀
Vind het een erg mooi rustig visje die wat meer rood in de bak brengt.. Lijkt een beetje of forel?

qdhPxytXFuj-xsdgSaipGE-g3PUifzy2.jpeg

qdhPxytXFuj-xsdgSaipGE-g3PUifzy2.jpeg

Chinese danio, Tanichthys albonubes.

Thx! Even gegoogled en zag dat het een schoolvisje is.. Nu zwemt hij moederziels alleen.. Kan het goed vinden met de neon terra's maar toch kijken of ik niet wat vriendjes van hem kan krijgen!

Ligt er natuurlijk maar net aan hoe groot je aquarium is en wat er nog meer in rond zwemt

aquarium is 60x30x30, qua liters gaat er nog vanaf ivm de achterwand. verder zijn de bewoners: 1 chinese danio, 2 volwassen en 3 kleine guppen (man), 6 blue neons, 8 neontetra's, 2 algeneters, 2 (denk) grondels, vuurgarnalen, 2 cpo kreeftjes, torenslakken en tot slot helena slakken.

grondel staat op de bovenste foto, ligt daar tussen het grind

Dat zijn zo te zien corydoras. denk de "aeneus albino" uit m'n hoofd. corydoras zijn vissen die graag met meer dan 2 leven.

Corydoras is naar mijn mening ook een corydoras albino. Afhankelijk van je algeneter, zit de twijfel tussen houden en wegdoen. Is het een siamese algeneter, kun je hem beter wegdoen. Deze wordt te groot. Een otocinclus kun je wel houden. Afhankelijk van je filtrr zou ik je corys aanvullen tot een stuk of 5. Gaat de combi cpo-cory goed? Ik wil ze zelf ook graag maar hoor dat dit link is.

corydora voelen zich prettiger in een zandbodem dan in grint wat in jou aquarium zit, ook voelen ze zich prettiger in een groepje.

danio's zijn zeer drukke zwemmers ik zou er niet meer bij halen omdat je aquarium te klein daar voor is.

guppen krijgen jongen bij de vleet,als je niet oppast zit je aquarium zo vol.

dit klinkt een beetje negatief maar is gewoon bedoeld als hulplijn 🙂

kaylee_D zei:
Dat zijn zo te zien corydoras. denk de "aeneus albino" uit m'n hoofd. corydoras zijn vissen die graag met meer dan 2 leven.
Ik denk eerder C. paleatus albino.

Heb me laten adviseren door de aquariumwinkel.. Die willen natuurlijk verkopen! Advies was minimaal 2.. De cory's zemmen vrij snel en eten lekker van de bodem.. Ze zijn te snel voor de cpo's altans nog wel! Is even afwachten.. Dit visbestand is pas sinds 3 dagen..

Wat betreft de guppen.. Die kweken inderdaad als een gek.. Heb 2 bakken.. Deze zitten alleen de mannetjes in en in de andere vrouwtjes en de kleintjes.. Zodra de kleine mannetjes wat groter zijn kunnen ze eventueel over naar het aquarium met de andere mannetjes.

Algeneter: volgens mij is 1 inderdaad een siamese.. Die is voorals nog redelijk klein (6 a 7 cm) als deze te groot zou worden gaat die inderdaad weg.. De ander is een dwerg vorm dus blijft klein!

Ik ben redelijk nieuw in de aquarium wereld.. Lees me graag in en ontvang heel graag feedback! Kan ik alleen maar it leren.

Heb wel gezien dat 1 van de mooie mannengup een flink stuk van zijn staart af heeft... Cpo heeft ook al een garnaal gepakt. ..
Ben van mening dat je je best moet doen voor je beestjes maar als je een stukje natuur in huis wilt halen moet je ook de voedselketen, eten of gegeten worden en survival of the fittest accepteren (alle 3 hetzelfde maargoed hahaha!)

In tegenstelling tot de natuur kan je in je bak zelf bepalen wie er eet of gegeten wordt natuurlijk 😉
In de natuur hebben dieren ook meer ruimte om te vluchten als dat nodig is maar in je bak gaat dat wat lastiger voor de vissen om bv een grijpgrage kreeft te ontlopen.

Klopt.. Maar als ik dan de natuur in huis neem wil ik soms ook wel wat actie zien😀

Ieder z'n ding natuurlijk,kan je binnenkort zelf in actie komen met medicijnen om de vissen te behandelen die door de kreeftjes te grazen zijn gekomen bv 😉

Hmm dat zou inderdaad minder zijn..

Heb in ieder geval jullie advies opgevolgt en stukje zandbodem geplaatst voor de cory's

6hfLOgnVSsHfWoRncUR0cO7UYcErVih2.jpeg

Als je spektakel in je bak wilt kun je natuurlijk ook ervoor zorgen dat je soortjes met een leuk onderling gedrag uitkiest. Hoeven er voor jouw vermaak geen gewonden of erger te vallen.

Verder wel leuk ingericht 🙂

~ Ivo

Bakje ziet er leuk uit, ben het eens met ivo

Lichtelijk het idee dat jullie me als een sadist zien 😱

In ieder geval bedankt voor het compliment.. Als er te veel stress ontstaat zal ik sws het visbestand aanpassen!

Je bak ziet er goed uit.
Denk dat niemand je als sadist ziet hoor,enkel nog gebrek aan ervaring maar komt vanzelf Davy!

Tis absoluut niet bedoeld van mij uit. Ik heb gewoon meerdere mensen gehoord en op meerdere sites gelezen dat kreeftjes icm met zowel garnalen als 'slapende' vissen niet goed samengaan. Dit om de simpele reden dat de kreeftjes de garnalen of vissen vroeg of laat te pakken nemen. Dit is natuurlijk wel afhankelijk van het karakter van de kreeft. Zoals je al aangeeft heb je de combinatie nog niet heel lang. Ik lees me nu ook altijd in voordat ik vissen oid haal, mocht ik niet zeker zijn stel ik de vraag hier. Zelf helemaal verkeerd begonnen door een 2tal maanvissen in een aqua 40 te houden. :stom: :stom: Dit kon wel volgens de LFS. Sinds een aantal jaar me in gaan lezen en overgestapt op LFS. Degene welke ik nu heb geeft goed advies. Hij geeft aan of iets wel of niet kan, waarbij hij niet de winst op 1 zet. Het ligt vaak niet aan degene welke het aquarium eeft, het ligt aan de verkoper met verkeerd advies. Iedereen maakt vroeg of later een fout, zeker als je net begonnen bent

Goed om te horen.. Ben nu vooral bezig met expirimenteren met de inrichting, zelf spullen maken zoals de achterwand, ornamenten enz.. Ben begonnen met een tweedehands aquarium die al was ingericht.. Kiezel.. Nepplanten en een kasteeltje.. Na wat lezen expirimenteren enz heb ik zelf een aquarium ingericht.. Achterwand zelf gemaakt..
Echte planten gebruikt en het eindresultaat (voor zo ver je een eindresultaat kunt hebben bij een aquarium) is het bovenstaande.. Probleem bij mij is, is dat als ik iets leuk vind of interessant ik het ook wil hebben.. Zoals bijv. De kreeftjes.. Dan ga je kijken en zie je op internet wisselde informatie.. Dan maak je gebuik van conformation bias.. (Uitkomst van je onderzoek is de uitkomst die jou het meeste aanspreek) dat in combinatie met advies van LFS heb ik de keuze gemaakt.. Trots op
Men bak en men leuk visbestand informeer ik op het forum en krijg ik toch weer andere informatie.. Moet zeggen da ik het erg moeilijk vind! Hoop dat men bestandje het goed zal doen..

Jullie in ieder geval Bedankt voor de eerlijkheid en adviezen..

Oh nee zo is het inderdaad niet bedoeld.
Laat ik het dan anders zeggen: je hebt nu neontetra's en dat vinden veel mensen een fraai visje, maar qua gedrag zijn ze wat saai. In plaats daarvan zou in jouw bakje ook heel goed een groepje Nannostomus marginatus kunnen. Die is misschien wat saai gekleurd, maar de mannen zijn de hele dag bezig met elkaar en de vrouwtjes imponeren met schijngevechten. Raak je niet zo snel op uitgekeken, tenminste wij niet.

Confirmation bias makes sense en je kunt gerust ervanuit gaan dat je niet de eerste en niet de laatste bent die 'in hindsight' tot hernieuwde inzichten komt: in de achteruitkijkspiegel zie je het beste vooruit 😉

~ Ivo

Ivo, ook een psychologische achtergrond 🙂 ^^

Doe wetenschappelijke opleiding dus daar komt logischerwijs ook het nodige aan argumentatieopbouw etc. voorbij.
Verder is als je weet wat een 'bias' is het soms ook gewoon kwestie is van 1 + 1 optellen en zorgen dat je bij 2 uitkomt 😉

Ook weer zo haha.. Zeg ivo die Nannostomus marginatus.. In plaats van de neons of toevoegen?
Weet dat het niet helemaal hier thuis hoort maar wat vinden jullie van de grote van het visbestand? Niet te groot?

1 chinese danio, 2 volwassen en 3 kleine guppen (man), 6 blue neons, 8 neontetra's, 2 algeneters, 2 (denk) grondels, vuurgarnalen, 2 cpo kreeftjes, torenslakken en tot slot helena slakken.

Ik denk ipv, aangezien dit ook een schoolvisje is. Qua bestand:
1+6+8 scholenvisjes is mss een beetje veel. Evt allemaal wegdoen en vervangen door de nanno..
De siamese algeneter zou ik nu al wegdoen, vis kan last krijgen van vergroeiingen als hij te lang te klein gehouden wordt.
Guppen kan wel, zou er niet heel veel eer toevoegen. Ik zou de vrouwtjes en jongen proberen te verkopen, ze blijven jongen.
Evt corys uitbreiden naar een stuk of 5
slakjes kun je gewoon laten
Ik zou de cpotjes ook wegdoen, of je vrouwtjesguppen verkopen en een speciaalbakje maken voor de kreeftjes. Dit is volgens mij hoe je ze het best houd.
De vuurtjes kun je gewoon houden.

Bestandje kan volgens mij dan worden:
9x nannostomus marginatus
5x cory albino
5x gup man
torenslakjes
anatome Helena's
vuurtjes

De cpotjes kun je dan een speciaalbak voor maken of verkopen, zo ook de siamese algeneter(verkopen)

Ik zou even afwachten op reactie van andere leden, mocht ik iets vergeten zijn of er toch iets niet kloppen

2 algeneters zijn beide overigens ancistrus
1 is dwerg variant.. De ander niet?

0rVkwbJp9KpT2_s5WhhgaYAhb8HVEA_z.jpeg

0rVkwbJp9KpT2_s5WhhgaYAhb8HVEA_z.jpeg

Op de foto zie ik volgens mij ook een appelslak. Die in combinatie met de Helena's schijnt ook niet echt een topper te zijn. Heb er zelf geen ervaring mee, maar het schijnt dat de Helena's ook appelslakken aan vallen.

Klopt, van wat ik heb begrepen zal een helena slak nooit alleen een appelslak aanvallen omdat ze deze simpelweg niet aankunnen.. Soms kunnen ze in "groepen" aanvallen.. Heb 5 helenaslakken in de hele bak zitten.. Betekend dat de kans bestaat maar zitten ook best veel torenslakken en poelslakken in.. Overvloed aan makkelijkere prooien en voldoende aan prooi dus denk en hoop dat dit wel goed komt

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan