Welke vis is dit?


Leon L.

Well-known member
Lid geworden
4 februari 2020
Berichten
380
Locatie
Vlaardingen
Gisteren ben ik aan het planten shoppen geweest.
Ik liep toen langs een bak met vissen die ik wel mooi vind.
Het was erg druk, dus ik dacht; ik zoek thuis wel even op wat voor vis dit is.
Maar ik kan hem nergens vinden.

Iemand een idee? (Sorry, foto is geen top kwaliteit)

B24D8D7F-03CB-4759-B9A6-38FE3BC0E943.png
 
Dit lijkt mij de eiland barbeel. Barbus oligolepis. Heb deze ook en zijn super mooi. De mannetjes zijn mooi donker grijs / zwart.
 
Dit lijkt mij de eiland barbeel. Barbus oligolepis. Heb deze ook en zijn super mooi. De mannetjes zijn mooi donker grijs / zwart.
Bedankt voor je antwoord. Dat lijkt er inderdaad wel erg veel op.
Ik denk dat ik hier een schooltje van ga halen.
 
Kunnen deze Eiland Barbelen eigenlijk wel bij mijn Honing Goerami’s?
Ik heb hiervoor kegelvlek barbelen gehad en dat ging prima.
Maar ik heb ook wel gehoord dat barbelen niet altijd de beste combi zijn.
 
.

Erg leuk visje voor het onverwarmde aquarium. En de Colisa chuna kan dat ook prima hebben. Zorg wel dat het niet kouder dan 18 graden wordt)

Barbelen zijn vaak bijterig als ze in een te kleine groep worden gehouden en te warm.
 
Leon, ik ben benieuwd naar je ervaringen met combi honinggoerami en eilandbarbelen. Ik zit aan dezelfde combi te denken.
Bedankt alvast.
 
Leon, ik ben benieuwd naar je ervaringen met combi honinggoerami en eilandbarbelen. Ik zit aan dezelfde combi te denken.
Bedankt alvast.
Ik moet zeggen dat ik eerst ook een beetje aan het twijfelen was.
Maar ik moet zeggen dat het heel goed gaat.
In het begin waren ze echt heel druk en vlogen door de bak heen, maar dat is wel over.
Het zijn leuke eigenwijze visjes die heel leuk tussen alle planten door zwemmen.
Soms schiet een mannetje achter een vrouwtje aan, maar de goerami’s hebben er geen last van.
Ook als ik voer hebben de goerami’s gewoon de kans om rustig te eten.
Ik ben er erg blij mee.

15EDC17F-2789-4E3A-BF80-5F364D15122C.jpeg
 
Bedankt Leon, voor je snelle reactie. De Eilandbarbelen heb ik ook. Leuke visjes!
Ahh, jij wil de honinggoerami toevoegen.
Ook een leuke vis hoor! En gaat goed met de eilandbarbelen.
 
Ik moet zeggen dat ik eerst ook een beetje aan het twijfelen was.
Maar ik moet zeggen dat het heel goed gaat.
In het begin waren ze echt heel druk en vlogen door de bak heen, maar dat is wel over.
Het zijn leuke eigenwijze visjes die heel leuk tussen alle planten door zwemmen.
Soms schiet een mannetje achter een vrouwtje aan, maar de goerami’s hebben er geen last van.
Ook als ik voer hebben de goerami’s gewoon de kans om rustig te eten.
Ik ben er erg blij mee.

Bekijk bijlage 308588
mooi grasperkje ook!!
 
Alleen jammer dat de Kardinalen, een veel warmere temperatuur wensen dan de rest.
 
En voordat iedereen begint dat je eerst moet onderzoeken of iets wel of juist niet kan....!

72C63D8D-744E-46C6-9210-2AA29736AC53.jpeg

Hier mijn excel sheet met alle gevonden waardes!
 
Kardinalen willen juist wat warmer, 25-30 graden. En de andere soorten tussen de 18 en 22 graden (Een tijdelijke zomerse periode is niet erg).
 
Ik denk trouwens dat de kardinaaltetra de meest verkochte vis is voor het gezelschapaquarium. Die zitten dus overal te koud.
Op praktisch alle websites word een temperatuur aangegeven vanaf 23’C.
 
Ik denk trouwens dat de kardinaaltetra de meest verkochte vis is voor het gezelschapaquarium. Die zitten dus overal te koud.
Dit is uiteraard een kulargument, als 5 bestuurders voor u een rood kruis negeren, doe jij het dan ook maar omdat hun het ook doen?

Alles begint met bewustwoording en verantwoordelijkheid nemen
 
Dit is uiteraard een kulargument, als 5 bestuurders voor u een rood kruis negeren, doe jij het dan ook maar omdat hun het ook doen?

Alles begint met bewustwoording en verantwoordelijkheid nemen
Trouwens een geniale optie binnen dit forum om mensen te kunnen negeren.
Dit zal het forum voor mij een stuk leuker maken, om de onzin zulke figuren niet te hoeven lezen!
 
Ook Seriouslyfish spreekt over 23 tot 29 graden voor de Paracheirodon axelrodi..... blijft altijd een lastig verhaal om goede temperatuur ranges af te geven voor de verschillende soorten. In het wild hebben ze wel vaker te maken met temperaturen die nog wat hoger of lager liggen....maar dat is vaak voor kortere periodes.
 
Ik heb inmiddels 3 jaar een kardinaal tussen mijn neons(niet ideaal, was per ongeluk meegekomen tussen de neons...) maar deze zwemt ook nog prima bij 22-23 graden. Ik merk (bijna) geen verschil in gedrag tussen 22 graden en 27 graden..
 
De kardinaaltetra (Paracheirodon axelrodi) heeft een behoorlijk groot verspreidingsgebied en komt daarin onder uiteenlopende omstandigheden voor.
De soort heeft dus een behoorlijke tolerantie voor bijvoorbeeld temperatuur, hardheid en stroming.

Hierdoor is het een vis die in vele aquaria kan (over)leven. Kardinalen worden zowel in onverwarmde aquaria (18 tot 24 graden) als bij discusvissen (26 tot 32 graden) gehouden.

Maar dat een vis overleeft wil nog niet zeggen dat de temperatuur goed voor hem/haar is. Zoals eerder opgemerkt komen de extremere temperaturen in het wild meestal alleen kortdurend voor. Het is dan ook niet aan te raden vissen in het aquarium permanent bij die temperaturen te houden.

In dit geval denk ik dat voor kardinaaltetra's 24 graden weliswaar in het lagere deel van de temperatuurrange ligt, maar niet echt extreem is.
En voor Capoeta oligolepis (eilandbarbeel) en Trichogaster chuna (honinggoerami) is het volgens mij ook niet extreem hoog.

In het "ideale aquarium" zitten vissen die op dezelfde plek voorkomen, onder precies de omstandigheden zoals die op die plek gelden. En dan ook nog met de seizoensfluctuaties die daar voorkomen. Een optimaal biotoopaquarium, dus, en daar zijn er maar weinig van.

Maar in een gezelschapsaquarium, waarin per definitie vissen zwemmen die in het wild niet in hetzelfde gebied en dus ook niet onder dezelfde omstandigheden leven, is het altijd schipperen om de omstandigheden te creëren die voor elke soort passend zijn.
En mijn persoonlijke mening is dat TS daarin in dit geval aardig geslaagd is.
 

Terug
Bovenaan