Welke vis is dit?


LarsN

Well-known member
Lid geworden
13 september 2016
Berichten
91
Leeftijd
32
20210108_121211.jpg


Kan iemand mij helpen bij het identificeren van de bovenstaande vissoort?
 
ohjee.... zal ik het voor deze keer vragen? Hoe groot is je bak?
 
ohjee.... zal ik het voor deze keer vragen? Hoe groot is je bak?

Schatting*

Breedte = 3xZK**
Hoogte = 1xZK
Diepte = 1,2xZK

Legende:
* = schatting gebaseerd op de avatar dus onder het nodige voorbehoud want misschien gaat het om een andere bak natuurlijk.
**= Zittende Kat (ZK)
 
mmm... als dat zo is, is die bak niet groot genoeg....
 
mmm... als dat zo is, is die bak niet groot genoeg....
Ik heb zelf geen kat dus kan het niet nameten. Ik moet het dus een beetje inskatten (!).
Maar als het effectief om deze bak zou gaan vrees ik dat je gelijk hebt. Maar nogmaals: het is niet meer dan een gok natuurlijk, het gaat misschien helemaal niet om deze bak.
 
Dat wordt dus weer een gibbiceps die een thuis zoekt....Nou ja ook voor deze staat mijn aanbod: hij is welkom in mijn vijver als het water een beetje warmer is.
Zolang ik plaats heb en er zelf nog bij in pas, mogen ze komen.
 
Jullie kennen het verhaal niet.

Ik heb hem gekregen maar ik ben ervan op de hoogte dat mijn bak van 80cm groot niet genoeg is (niet die op de foto). Ik wil weten welk soort het is, zodat die weg zal gaan naar iemand met wel een grote bak.

Jammer dat hier zulke aannames worden gedaan, het komt in ieder geval over als "hier gaan we weer" verhaal.

In ieder geval bedankt voor het identificeren van de vis, dan weet ik waar ik op moet letten bij de nieuwe eigenaar. Dat was mijn hele insteek van mijn vraag.
 
"Hier gaan we weer" slaat overigens niet op de eigenaar van de vis, maar op de zoveelste dierenwinkel die mensen verkeerde informatie geeft...:(
 
Jullie kennen het verhaal niet.

Ik heb hem gekregen maar ik ben ervan op de hoogte dat mijn bak van 80cm groot niet genoeg is (niet die op de foto). Ik wil weten welk soort het is, zodat die weg zal gaan naar iemand met wel een grote bak.

Jammer dat hier zulke aannames worden gedaan, het komt in ieder geval over als "hier gaan we weer" verhaal.

In ieder geval bedankt voor het identificeren van de vis, dan weet ik waar ik op moet letten bij de nieuwe eigenaar. Dat was mijn hele insteek van mijn vraag.
Beste Lars,

Helaas kennen wij het verhaal maar al te goed!

Het gaat hier namelijk om een soort die enorm groot wordt en daarom in bijna alle gangbare aquaria niet past, maar die helaas desondanks door dierenwinkels vrij vaak wordt aangeboden. Het gaat dan meestal om jonge visjes van 3 tot 8 cm. die op zich nog in elk gezelschapsbakje gehouden kunnen worden, maar als ze genoeg te eten krijgen halen ze makkelijk de 40 cm. en dat past in de meeste bakken niet meer.

De kritiek die je hier leest geldt dan ook meer voor de handel dan voor de liefhebber, dus voor jou in dit geval.
Dergelijke soorten, die eigenlijk niet in een gangbaar aquarium gehouden kunnen worden, zouden wat mij betreft niet - of hooguit bij uitzondering - verkocht mogen worden, en dan alléén wanneer de toekomstige huisvesting is onderzocht en akkoord bevonden.

Maar helaas is dat niet de werkelijkheid.
Heel vaak wordt nog iemand, door de LFS of op Marktplaats als "bijvangst" bij een goedkoop aquarium, met een dergelijke vis opgezadeld.
Hier horen we dat veel vaker dan we willen, en daarom ziet menigeen zoiets inderdaad als een "hier gaan we weer" verhaal.

Maar die kritiek gaat dus niet over jou!
 
Hier ben ik het met jullie absoluut mee eens, sorry ik dacht echt dat het even over mij persoonlijk ging, mijn fout.

Ik had namelijk 2 aquariums via via kunnen krijgen gratis met daar wel de vissen bij. Ik kreeg deze dus eigenlijk soort van cadeau maar ik wist dat dit niet zou passen in de bakken die ik kreeg of al had. Daarom wilde ik graag het soort weten en dan kon ik ze wegdoen. Ik heb er 2 kunnen doneren aan de dierenambulance in Maastricht die zelf een aquarium hebben op locatie.
De andere zoekt nog een huisje, maar die is op dit moment zo'n 10 centimeter. Dat hoeft niet met haast.

Bedankt voor jullie reactie!
 

Terug
Bovenaan