Wat is er nieuw

Welke vis is dit?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Evanlyn
  • Startdatum Startdatum
E

Evanlyn

Guest
Hallo,

ik heb vier vis van ongeveer 3 centimeter lang. Ze hebben horizontale strepen over hun lichaam, zijn extreem druk en hebben lange (bijna vliegvis-achtige) vinnen.

Ik kan geen foto maken omdat ze gewoonweg veel te snel zijn, weet iemand wat voor soort dit zou kunnen zijn?

Brachydanio rerio, Zebravisje - AquaVISie

Snelzwemmende scholenvis die veel vrije ruimte nodig heeft. Aan de zij- en
achterkanten matige beplanting en een grove bodem. De vis is een alleseter.

Danio rerio � Zebra Danio (Brachydanio frankei ... - Seriously Fish

Danio: from Dhani, a Bengalese vernacular term for small, minnow-like cyprinids.
rerio: appears to be derived from a local vernacular name for the species.
www.seriouslyfish.com/species/danio-rerio/

Ja, het zijn de Brachydanio rerio's! super bedankt!

Danio rerio is de nieuwe naam. Dat ze heel druk zijn komt omdat ze ws te warm zitten.. 16-22 graden, sterke stroming en een bak van minimaal 1 meter lang zijn de wensen.

Het zijn ook scholenvissen.
Vier stuks is niets, acht stuks is zo'n beetje het minimum, en vanaf twaalf stuks gaan ze het �cht leuk vinden .....

Al is een vis soort die al krap behuisd is (ander topic: 40 liter) uitbreiden naar een groter aantal ook niet echt wenselijk, maar dat bedoelt Paddy niet te zeggen vermoed ik.

~ Ivo

Botia zei:
... , sterke stroming en... zijn de wensen.

Waarom sterke stroming? in de natuur komen ze met name in stilstaand en langzaam stromend water voor. Samen met bijv. de Dario dario waarover altijd gezegd wordt dat je ze niet met teveel stroming moet houden.

Dus is het de wens van de eigenaar of de vissen zelf?

Dargine zei:
in de natuur komen ze met name in stilstaand en langzaam stromend water voor. Samen met bijv. de Dario dario waarover altijd gezegd wordt dat je ze niet met teveel stroming moet houden.
Waar kan ik daarover lezen? Vind ik wel interessant namelijk voor een biotoop idee 🙂

~ Ivo

Mascha&Ivo zei:
Waar kan ik daarover lezen? Vind ik wel interessant namelijk voor een biotoop idee 🙂

Op de tweede pagina van het beroemde vang-verslag uit West Bengaal:

http://www.kolumbus.fi/vuorela.antti/indexenglish.htm

quote:

We had an other species that Julian and me were very happy to catch. We got our first zebra danio! We had forgotten about this famous aquarium fish already and it was truly a joy to find it for the first time in its natural habitat. The biotope with almost standing water was probably not the most typical, but it shows it�s a hardy and adaptable species. No wonder it is one of the oldest and most common aquarium fishes. Later we found it in small streams, but we did find out that it was not a hill stream species since we never found it at the altitude of the foothills.

Overigens zou ik ze ook weer niet aanraden samen in een aquarium, omdat je een erg snelle eter bij een erg langzame eter samen zet in een relatief kleine ruimte. Of je moet een aquarium van een meter of 4 hebben met weinig bewoners.

Toch merk je dat ze stromend water erg fijn vinden. Iemand van dit forum heeft hier zelfs eens een lange smalle ondiepe bak voor gemaakt met sterke stroming.

Ook is de bouw helemaal van die van een vis welke van stroming houdt.

Botia zei:
Toch merk je dat ze stromend water erg fijn vinden. Iemand van dit forum heeft hier zelfs eens een lange smalle ondiepe bak voor gemaakt met sterke stroming.

Ook is de bouw helemaal van die van een vis welke van stroming houdt.

Ik ben het met je eens dat het erop lijkt dat ze het erg goed doen. Maar het blijft een feit dat ze er in de natuur niet of nauwelijks in voorkomen, terwijl ze wel de mogelijkheid hebben om in snelstromend water te leven omdat dit te bereiken is voor ze. Waarom zouden ze dit dan niet doen? Voorkeur van de vissen zelf is dus duidelijk. Wat wij hier als mensen van vinden/over denken heeft dus niks met de vissen te maken, ze kunnen immers niet praten.

Al zou ik ook niet beweren dat het slecht voor ze is. Ik blijf van mening dat vissen in de natuur gaan waar ze het makkelijkst aan eten kunnen komen, niet per se waar ze zich het "fijnst" voelen. Hillstream vissen leven in hillstream omdat ze daar weinig concurrentie hebben, is hetzelfde.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan