Botia zei:
Een hele bleke (ws heb je geen drijfplanten en/of een lichte bodem) Hyphessobrycon bentosi "Whitefin".Het is een vrouwtje.
Gelukkig heeft de TS deze vis in een winkel gezien, en niet in zijn eigen aquarium. Hij vraagt zichzelf (en ons) nog af of de vis een optie voor zijn bak is. Gelukkig dus dit keer de juiste volgorde .....
Ik heb trouwens zelf een school Hyphessobrycon sweglesi (rode fantoomzalm), daar zou het wat mij betreft ook wel een slecht op kleur zijnd exemplaar van zijn.
Maar even terug naar de vraag: is dit een goed idee in het aquarium van TS?
De combinatie met een school neontetra's vind ik op zichzelf zo gek nog niet; een lancetvormige en een ruitvormige middenlaagbewoner.
En op het totaalvolume van ruim 300 liter lijken de aantallen mij ook nog niet zo verkeerd.
Wel denk ik dat de middenlaag met deze vissen erbij behoorlijk druk wordt, vooral vergeleken met de bovenlaag. Maar misschien zou dat met een oppervlakte-gerichte soort erbij wel weer in evenwicht kunnen komen.
Als ik de rekenregel 1 gram vis per 3 liter water er even bij haal kom ik bij de huidige bezetting op pakweg 25 gram (ik reken dan 1 neontetra als 3/4 gram en een Cory als 1 gram) op 300 liter.
Daar kan nog aardig wat bij.
Een school van 20 Hyphessobrycon bentosi (die ik ook even op 1 gram reken) zou daar 35 gram van maken.
Dat laat ruim voldoende ruimte over voor een leuke school aan de oppervlakte. Ik denk dan bijvoorbeeld aan 20 Carnegiella strigata (marmerbijlzalm) of 20 Nannostomus eques (penseelvis).
Ik denk dan ook dat een school van deze vis voor TS een hele goede keuze zou kunnen zijn, vooral als hij ook voor een mooie school aan de oppervlakte zorgt, een heel goed idee zou kunnen zijn.