Wat is er nieuw

Welke vis is dit?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Fishy303
  • Startdatum Startdatum
F

Fishy303

Guest
Vanmiddag toen ik plantjes haalde bij de LFS, kwam ik er thuis achter dat er een visje bij in zat.
Wat uiteraard niet de bedoeling was.

Ik kan alleen niet vinden welke soort het is.

Hij is vrij klein, ik schat zo'n 4 cm.

Wie weet welke vis het is?

757438_0_82_sam_8199.jpg

677315_0_82_sam_8200.jpg

628166_0_82_sam_8201.jpg

Een Hara hara of Hara jerdoni lijkt het mij op het eerste gezicht.

Ok, bedankt allemaal 🙂

Ik hou hem overigens niet, hoe leuk hij mij ook lijkt.
Ga hem weggeven aan iemand anders die hem heel graag wil hebben.

Anders gaat het misschien te druk worden voor het totale visbestand wat ik voor ogen heb voor mijn aquarium.
De Hara jerdoni is ook een groepsvisje las ik, dus gaat echt te druk worden dan.

Ik wil namelijk o.a. al heel graag Corydorassen en Oto's.

Ook zie je de vis nauwelijks heb ik begrepen van teksten op internet.
Ik hou juist van vissen die ik wel regelmatig voorbij kan zien zwemmen.

Als je Hara jerdoni opzoekt, krijg je inderdaad dezelfde vis als Fishy303 heeft.

_dasQjMKWdW7me4aHjskNKRop2OIwpHY.jpeg

Beschrijving

De Hara jerdoni heeft ook een Nederlandse naam: Dwergvleugelmeerval. Ze zijn onderdeel van de familie Erethistidae wat 40 soorten bevat, onderverdeeld in 7 geslachten. In het verleden is deze soort ook tijdelijk de Erethistes jerdoni wat nu een synoniem is.

Dit leuke kleine visje kan uitstekend in een gezelschaps aquarium worden gehouden. Omdat ze zo klein zijn (tot 3 centimeter) kunnnen ze ook gemakkelijk in de standaard aangeboden 60 centimeter bakjes gehouden worden. Het is weer eens iets anders dan de Corydoras. Ze zijn heel verdraagzaam. De vis kan herkend worden doordat ze ech heel lange borstvinnen hebben. Deze zijn ech opvallend groot en komen tot achter de aanzet van de rugvin (zie de foto's). Het is een bruinachtige vis, maar al gelang de gemoedsstemming met lichtere vlekken (zie foto's).

Water

Temperatuur: 18 - 25�C
Hardheid: 6 - 15 (GH)
pH: 5.6 - 7.6

In de natuur hebben vissen te maken met schommelende temperaturen. Gedurende lange tijd vissen op de minimum of maximum temperatuur houden is niet altijd gewenst en kan de gemiddelde levensduur van de dieren bekorten.

Verspreiding

India en Bangladesh. Onder andere de Ganges en de Brahmaputra Rivier.

Verzorging

Als u een biotoop bakje wil maken kunt u deze Hara jerdoni prima samen zetten met Dario dario. Het is zowiezo verstandig om geen andere bodemvissen erbij te zetten omdat deze jongens erg klein en verlegen zijn. Wel kunnen ze prima samen met garnalen gehouden worden. Zorg voor een dichte beplanting op een paar plekken, daartussen schuilen ze het liefst. Natuurlijk zoals de meeste bodembewoners stellen ze zand erg op prijs, daar kunnen ze dan lekker in woelen.

Voortplanting

Deze soort heeft zich in het aquarium al voortgeplant, maar dat waren voor zover mij bekend, eigenlijk altijd toevals kweken. De jongen kun je voeren met microwormen en fijngewreven tabletten voor boedembewoners. Hoewel ze graag artemia eten lijkt het erop dat ze die niet goed kunnen verteren wat resulteert in grote sterfte.

Voeding

Eet eigelijk alle levend en diepvriesvoer als het meer niet te groot is. Met een grote muggelarf kunnen ze al aardig stoeien. Ze schijnen ook droogvoer te eten, maar dat heb ik nooit mogen waarnemen, ik geef ze eigelijk altijd diepvries/levend voer.

Opmerking

Deze vis is helaas niet vaak in de handel verkrijgbaar, want voor kleine bakken is deze net zo geschikt als de kleinere corydoras soorten.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan