Wat is er nieuw

Welke vis is dit?

• Onderwerp starter Onderwerp starter LindaNa
  • Startdatum Startdatum
L

LindaNa

Guest
Bij het schoonmaken van de vijver naast ons nieuwe huis, kwam ik onderstaande vis tegen. Hij is ongeveer 4 cm lang. Krijg de foto helaas niet scherper. Weet iemand welke vis dit is?

XvHEag.jpg

Een jonge wildkleur winde.

fBoPVMXSIPA4ymLP6TuwCNT2W_hnY6WL.jpeg

x0c_DySOsWvnVa9D4EV1yutfCRz-51-v.jpeg

Blankvoorn toch??? windes krijg je niet zomaar in je vijver

Op de foto van TS zie ik duidelijk een rode onderkant vin, die zie k bij de voorn niet nekoneko...

@nekoneko: De vis op jou foto is naar mijn mening ook een Winde.

Een Blankvoorn heeft donker oranje ogen en een winde heeft dat niet. Ook zijn de vinnen roder

Blankvoorn.
DaFAUIopyNtFKVyF1iG8A1fjWoZejPmz.jpeg

De Wilde vorm van de Winde wordt als Zilverwinde verkocht in tuincentra als vijvervis

Vandaar dat ik zilverwinde aangaf, Bart.

En die vis van nekoneko lijkt idd ook een winde 😉

Rode vinnen is niet altijd zo bij een jonge voorn.

Ts heb je windes gekocht voor in de vijver??

Dat snapte ik Peter.

@nekoneko: De ts woont er net.

aha dan waarschijnlijk inderdaad winde. Gewoon terug stoppen in de vijver tenzij de vijver kleiner is dan 1mx1m dan gewoon uitzetten ergens.(mag niet maar wel beste voor vis)

Bedankt allemaal! Ik heb hem inderdaad weer teruggezet in de vijver. Ik zal er binnenkort een aantal bijkopen, want hij is nu wel erg eenzaam. Het zijn scholenvissen toch?

Een winde wordt 50cm.

Ik ken iemand met een vijver van 12 meter lang 140cm breed en 1 meter diep. Wat ongeveer het minimale is voor deze snelle zwemmer.

LindaNa zei:
Bedankt allemaal! Ik heb hem inderdaad weer teruggezet in de vijver. Ik zal er binnenkort een aantal bijkopen, want hij is nu wel erg eenzaam. Het zijn scholenvissen toch?

Het zijn scholenvissen maar ik zou er niet meer instoppen als ik jouw was. Ze zwemmen als school in de rivier maar een vijver is nogal klein vergeleken.

LindaNa zei:

Ja, karperachtige en leven in scholen.
Hoe groot is je vijver?

nekoneko zei:
LindaNa zei:

Het zijn scholenvissen maar ik zou er niet meer instoppen als ik jouw was. Ze zwemmen als school in de rivier maar een vijver is nogal klein vergeleken.

Ligt eraan hoe groot de vijver is.
Weet jij die maat ?

laten we zeggen niet zo groot als een rivier :thumbs:

Als ik mij niet vergis is hij 6 x 4 m en 1,5m diep.

Volgens mij is het niet de wildvorm, maar de "gouden" vorm (alleen nog erg jong), gezien de roze-achtige kleur. Al ben ik daar niet zeker van.

Botia zei:
@nekoneko: De vis op jou foto is naar mijn mening ook een Winde.

Een Blankvoorn heeft donker oranje ogen en een winde heeft dat niet. Ook zijn de vinnen roder

Volgens mij is het wel gewoon een slecht gekleurde blankvoorn, kijk maar goed naar het oog, de bovenste helft is roder dat de onderste helft, bij windes is dat niet zo en bij blankvoorn juist wel.

je weet dat dit een topic is van 2 maanden geleden dus het is niet heel belangrijk of nuttig meer.

Nou Neko, laat die mening maar gewoon aan de TS over. Wellicht vind Linda het wel nog interessant.

Nekko zei:
je weet dat dit een topic is van 2 maanden geleden dus het is niet heel belangrijk of nuttig meer.

Als de TS hier nog iets mee kan leren, kan het wel nuttig zijn 😉.

2 maanden is ten slotte ook nog niet zo heel oud.

Lijkt mij ook een winde hoor. Ik vang ze hier regelmatig, opvallend is dat ze een erg grote bek hebben. lijk ik hier ook te herkennen. Blankvoorns hebben echt een ander oog en ook de vinnen zijn anders gekleurd. De blankvoorns die ik hier vnag op +/- 5 cm zien er tenminste anders uit. Lijkt mij een bleke winde!

Voor de duidelijkheid; het 2e gedeelte van mijn post (de reactie op Botia) gaat over de vis die Nekko heeft geplaatst en dus niet die van de topicstarter, daar gaat het 1e gedeelte van mijn post over.

@Dargine, dankje voor de duidelijkheid, snap hem nu haha.
Mij lijkt ook dat het visje dat nekko postte gewoon een blankvoorn is, gezien de blauwe gloed aan de bovenkant en het ook. Het visje van de topicstarter lijkt mij een winde(wildkleur). 😉

Het is een blankvoorn. Staat ook onder de foto

Dit vind ik een hele rare opmerking.
Informatie die het verschil duidelijk aangeeft tussen een winde en een blankvoorn is altijd nuttig. Ook al is het 5 jaar na dato. 🙂

Persoonlijk kijk ik niet graag naar kleurtjes van vinnen en iris omdat die soms wat kunnen vervagen of ingekweekt kunnen zijn (wanneer het gaat om nakweek exemplaren)

Een duidelijk verschil tussen een winde en een blankvoorn kun je zien aan de stand van de rugvin ten opzichte van de buikvinnen.
Bij de blankvoorn staat de rugvin recht boven de buikvinnen; bij de winde staat de rugvin er duideijk achter.

Kajsa12 zei:
Een duidelijk verschil tussen een winde en een blankvoorn kun je zien aan de stand van de rugvin ten opzichte van de buikvinnen.
Bij de blankvoorn staat de rugvin recht boven de buikvinnen; bij de winde staat de rugvin er duideijk achter.

De jonge winde van de foto van Botia lijkt opeens ook een blankvoorn...

Kajsa12 zei:

Dit vind ik een hele rare opmerking.
Informatie die het verschil duidelijk aangeeft tussen een winde en een blankvoorn is altijd nuttig. Ook al is het 5 jaar na dato. 🙂

Helemaal mee eens, het is immers verre van ondenkbaar dat later andere liefhebbers naar dezelfde informatie op zoek zijn.
Elke aanvulling is dan welkom.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan