Wat is er nieuw

Welke vis samen met Rasbora.

Bobsky

Member
Lid geworden
2 november 2024
Leeftijd
67
Goedemorgen.
Ik stap over van een 50cm naar een 80cm aquarium nu heb ik op het ogenblik een groepje Rasbora Galaxy 12stuks en 6 Corydoras.
Nu vraag ik me af welke vis soort er het beste bijpast, dacht zelf aan zwaarddragers. Wil wel graag een kleurrijke vis.
Ik hoor graag de suggesties.
Gr. Bob

Zou kijken naar een oppervlakte visje zoals ringbandsnoekje, halfsnavelbekje en als je een dichte kap hebt zijn bijlzalmpjes ook erg leuk.
Honinggoeramies als je een paartje of trio wilt ook leuk.

Ik heb mijn zwaardedragers (Xyphoporus helleri) van een 1.2 bak naar een 2m bak gedaan. Er zit zo'n wereld van verschil in hun gedrag, dat ik ze nooit meer in een 1.2m bak zou doen. Laat staan in een 80 cm.
Het zijn zéér actieve zwemmers, waarbij de mannen hun eigen territorium hebben.
Al zullen er best websites te vinden zijn waarin staat dat je ze in een 80cm bak kunt houden. Aan de andere kant werd dat ook van goudvissen gezegd.....

Zou kijken naar een oppervlakte visje zoals ringbandsnoekje, halfsnavelbekje en als je een dichte kap hebt zijn bijlzalmpjes ook erg leuk.
Honinggoeramies als je een paartje of trio wilt ook leuk.
Ringbandsnoekjes/ halfsnavelbekjes hebben voor zover ik weet ook een dichte kap nodig.

Ringbandsnoekjes/ halfsnavelbekjes hebben voor zover ik weet ook een dichte kap nodig.
Heb nog nooit een ringbandsnoekje of halfsnavelbekje gehad welke uit mn aquarium is geprongen. 12 ringbandsnoekjes in een 1m bak en die doen het perfect als groep. Overgebleven halfsnavelbekje is hier zelfs bijna tam en springt niet. Beiden al aardig wat jaren als soort gehouden.
Bijlzalmen daarentegen zijn compleet het omgekeerde, paar cm gat hebben ze voldoende aan om eruit te jumpen en ze zullen het doen ook.

Ok, prima, ervaring gaat voor internetwijsheid.
Al heb ik ook oppervlaktezwemmers (vlindervis en Aplocheilus) en ik heb beide al een keer uit het (open) binnenfilter moeten vissen....

Bedankt voor jullie adviezen.
Zwaarddragers gaan het dan dus zeker niet worden. Zal eens kijken naar de genoemde soorten.
Gr. Bob

Ben ik weer.
Na gelezen te hebben dat de voorgestelde soorten graag uit de bak springen en ik geen kap gebruik, worden deze het niet. Zijn er nog andere soorten voor de bovenlaag maar die niet er uitspringen. En kunnen kegelvlekjes samen met rasboras of zitten die elkaar in de weg.
Alvast bedankt voor meedenken.

Bijna alle oppervlaktevissen (ik kan geen uitzonderingen bedenken, maar wie weet iemand anders wel) hebben zowel als jachttactiek als noodmethode 'springen' in hun repertoire. Ik denk dat zonder kap en een flink hoge rand alle oppervlaktevissen afvallen.

Lysia bedankt voor het antwoord, en daar was ik vang voor.

Jouw schuld niet. 🙂

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan