Welke vis samenstelling leuk op mee te beginnen?


YaviOttenheim

New member
Lid geworden
20 maart 2023
Berichten
2
Leeftijd
32
Voor mijn zoontje zijn verjaardag heb ik een 60 liter aquarium gekocht (zie foto). Omdat wij het welzijn van de dieren belangrijk vinden wilde ik jullie vragen welke soort vissen en hoeveel er in dit aquarium zou mogen.

Wie helpt ons hier een handje bij?
Wellicht ook wat advies over wat we nog allemaal in het aquarium zelf kunnen kopen?
Hij wil sowieso wat ornamenten van Spongebob. Maar wat nog meer qua planten en welke?
 

Bijlagen

  • 20230320_095316.jpg
    20230320_095316.jpg
    174.4 KB · Weergaven: 47
Planten: zeker in het begin een aantal snelgroeiers. (Hoornblad, waterpest, limnobium bijv sessiflora)
Houd je rekening met de indraaitijd van een nieuw qaurium?

Wat vissen betreft: Ik vermoed een voorkeur voor felle kleurtjes en activiteit?
Dan zit ik te denken aan een groep kleinere corydorassen op de bodem of een killivis zoals aphysomionsoorten.
Middenlaag: rasbora galaxy bijvoorbeeld (guppen en platy's hebben nogal de neiging erg veel jonkies te krijgen en ik kan me voorstellen dat het teveel afmaken op enige weerstand van je zoontje kan stuiten), kardinaaltetra, rijstvisjes, lichtoogjes.
 
Dankjewel Lydia voor je reactie. Hoelang moet die ongeveer draaien? Is 2 weken genoeg?
 
Ongeveer 4 weken, tot je geen NH3/4 en NO2 meer meet, maar wel NO3. Dan weet je dat je filterbacteriën aan het werk gegaan zijn. Dan moet je nog steeds niet alle vissen tegelijk toevoegen, maar beetje bij beetje (denk in dagen/ weken) en ondertussen NH3 en NO2 blijven meten. (Als je het goed wilt doen).

Het risico is dat als je te vroeg of te snel te veel vissen toevoegt, er ammoniak (NH3) en/ of nitriet (NO2) gevormd wordt. Dit is giftig voor je vissen en ls je dat niet op tijd in de gaten hebt, zijn je vissen dood.
(Zoek maar eens in dit forum op 'stikstofcyclus', dan vindt je hier heel veel informatie over.
 

Terug
Bovenaan