Wat is er nieuw

Welke visbestand in mijn 180 liter aquarium

Lariss

Well-known member
Lid geworden
16 oktober 2025
Leeftijd
24
Hoi iedereen!

Ik heb een vraagje, zondag haal ik mijn nieuwe aquarium op (juwel vision 180) ik vind het heel lastig om een keuze te maken welke visjes ik er uit eindelijk in wil gaan houden. Misschien met behulp van jullie, of hebben jullie ideeën?

Op het moment heb ik een 40 liter aquarium met Neo garnaaltjes, die zou ik ook graag mee willen verhuizen naar het nieuwe aquarium. Ook lijkt het mij leuk om rasbora's te houden. Maar wat zou er nog meer bij passen?

Hallo! Er zijn zoveel mogelijkheden.
Hieronder vind je een voorbeeld bestand.
Die kun je vinden bij visbestand per bakmaat.
Ipv de Amanogarnalen zou je dan je eigen garnalen doen.

6x Aplocheilus panchax
20x Trigonostigma espei
20x Caridina multidentata
5x Anatome helena
Dichte beplanting, drijfplanten, 22 graden

Hallo! Er zijn zoveel mogelijkheden.
Hieronder vind je een voorbeeld bestand.
Die kun je vinden bij visbestand per bakmaat.
Ipv de Amanogarnalen zou je dan je eigen garnalen doen.

6x Aplocheilus panchax
20x Trigonostigma espei
20x Caridina multidentata
5x Anatome helena
Dichte beplanting, drijfplanten, 22 graden
Ah bedankt voor de reactie!

Zou ik ook de Indische moddervis hier nog aan toe kunnen voegen? Inplaatsvan bijvoorbeeld de Anatome helena?

Dat is een vraag voor de Azië kenners, ik durf dat niet te zeggen.

Ja, moet wel lukken. Espei kan wel naar de 30 in dit geval. Misschien een mooie wilde betta (imbellis) erbij?

Ja, moet wel lukken. Espei kan wel naar de 30 in dit geval. Misschien een mooie wilde betta (imbellis) erbij?
Imbellis echt heel mooi! Een paartje of alleen een paar vrouwtjes? Zullen zei niet de garnalen aanvallen?

De aplocheilussen gaan zeker de garnalen aanvallen. ik heb de A. lineatus (die leeft midden/ boven in de bak) en die zorgt dat mijn zwaarddragersbevolking niet explodeert. De A. panchax is iets kleiner, dus kan iets minder grote prooien aan, maar gaat zijn best doen om de grenzen op te zoeken.....

De aplocheilussen gaan zeker de garnalen aanvallen. ik heb de A. lineatus (die leeft midden/ boven in de bak) en die zorgt dat mijn zwaarddragersbevolking niet explodeert. De A. panchax is iets kleiner, dus kan iets minder grote prooien aan, maar gaat zijn best doen om de grenzen op te zoeken.....
Ah bedankt voor de reactie!! Nog best wel lastig dus om de juiste combinatie te vinden met garnalen en vissen🙈

Ja dat klopt. Garnalen staan op het menu van heel veel vissoorten, als een garnaal in de bek past van een vis, wordt ie opgegeten. Alleen echt verstokte groenvoereters zullen ze met rust laten. En dat zijn er niet zoveel.

Aan de andere kant moeten de vissen de garnalen wel te pakken kunnen krijgen en daar zitten wel wat mogelijkheden. Door heel veel schuilplaatsen te maken waar de garnalen zich kunnen verstoppen en de vissen niet bij kunnen, kun je tóch garnalen met veel vissen houden. Maar dat is dus wel iets om op te letten bij de inrichting van je bak.

Imbellis echt heel mooi! Een paartje of alleen een paar vrouwtjes? Zullen zei niet de garnalen aanvallen?
De Imbelllis moet wel als paartje, harem te houden zijn. Niet zo aggressif als de splendens 🙂. Ze zullen weleens een garnaaltje eten, denk dat als je een stukje javamos op de bodem organiseert en schuiplaatsen, er meer dan voldoende garnalen over blijven.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan