Wat is er nieuw

Welke visjes bij apistogramma baenschi?

matalg

Member
Lid geworden
21 oktober 2022
Berichten
14
Leeftijd
29
Ik denk eraan om een nieuw aquarium op te starten met onder andere een koppeltje apistogramma baenschi. Welke leuke visjes kunnen daarbij?
Ik zou een juwel primo 110 kopen.
Is dit ruim genoeg voor een koppel apistogramma baenschi en bijvoorbeeld een leuk schooltje tetra's of niet?
Welke visjes lijken jullie leuk als bijvissen bij deze apistogramma's?
 
Ik heb even gespiekt bij AquaInfo, en zij benadrukken het belang om de bodem vrij te houden voor de apisto's.
Verder willen ze een vrij lage pH.

Dan moet je dus op zoek naar een vissoort die meer in de midden of bovenlaag zwemt en van een lagere pH houdt. En dan is de keuze reuze.....
 
de link naar het zoekfilter van AquaInfo:
https://aquainfo.nl/zoekfilter/
ik adviseer om bijv bij sociaal gedrag 'school' te kiezen en de pH ( die je dan ruim neemt) en dan eens te kijken wat er voor suggesties boven komen. Daar zul je wel wat van weg kunnen strepen, maar het brengt je vaak wel op ideeën.
 
Ik heb ondertussen eens gekeken op Aquainfo in de zoekfilter.
Ik vind die rode fantoomzalmpjes wel leuk. Hoeveel kunnen daarvan in een juwel primo 110?
Samen met een koppeltje apistogramma baenschi lijkt me dat wel leuk.
 
Ik zou beginnen met een stuk of 12, dan kijken hoe je bak (met name de waterwaarden) zich aanpassen, en dan kun je later altijd nog besluiten om er nog wat bij te doen.
 
Komt goed. Ik ga beginnen met de aankoop van een aquarium en dan kan ik denken aan de inrichting ervan...
Ik vraag me echter nog af hoe ik de PH en de hardheid laag genoeg ga krijgen. Mijn leidingwater is best hard en heeft een PH van om en bij de 7,5.
Ik moet ergens tussen de 4-6,5 geraken. Dit zal niet lukken met alleen wat catappa bladeren denk ik.
Ik las op internet iets van omgekeerd osmosewater maar hoe dat juist werkt weet ik niet?
 
Daar kan ik je geen antwoord op geven, ik maak het mezelf makkelijk door vissen uit te zoeken die geen problemen hebben met het leidingwater.
Maar begrijp ik nu dat je nog geen ervaring hebt met aquariumhouden? Als dat zo is, vind ik het behoorlijk ambitieus om met een veeleisende vis als de apistogramma te beginnen. Je kunt overwegen om met wat makkelijke vissen te beginnen, om het een en ander wat erbij komt kijken in de vingers te krijgen en dan na een paar jaar alsnog over te schakelen op de apisto's. Een aquarium in balans en gezond houden is behoorlijk lastig, denk daar niet te licht over. Ik wil je niet ontmoedigen, maar het is jammer als je er vol enthousiasme induikt en het uitdraait op dode visjes in een algenbak....
 
Ik heb vroeger reeds vissen gehad, maar dan enkel vissen op leidingwater. Het aanzuren van water is vrij nieuw voor mij. Ik weet dat er zoiets als PH minus bestaat, maar zou liever een natuurlijker aquarium willen. Ik weet dat er verschillende methoden zijn om de zuurgraad en de hardheid te verlagen , maar ik heb ze nog niet gebruikt. Je kunt filteren over turf, wat extra hout en bladeren in het aquarium doen, eventueel regenwater opvangen en gebruiken bij de waterwisseling. Dat osmosewater kan ook...
Ik weet echter niet wat de beste manier(en) voor mij zijn om de PH en kh goed te krijgen?
Dat deeltje is nieuw voor mij.
 
Om de pH te verlagen gebruik ik eikenbladextract, te koop in de aquariumwinkel. Even uittesten hoeveel ml je nodig hebt om de juiste pH te krijgen. Ik heb niet de indruk dat de werking ervan snel uitgewerkt is.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan