Wat is er nieuw

Welke vissen in 125L

xlizj

Member
Lid geworden
10 januari 2025
Leeftijd
21
Hallo! Ik heb sinds kort een aquarium van 125 liter ongeveer 80cm lang 35 breed en 40 hoog. Ik wil er graag een donkere ondergrond in materiaal maakt niet echt uit en graag een zo natuurlijk mogelijk aquarium. Nu weet ik echt niet welke vissen ik daar in wil hebben en wat daar in mogelijk is. Ik zat in eerste instantie te denken aan 2 misschien 3 sluierstaarten maar aangezien daar niks bij kan vind ik dat toch een beetje zonde. Ik wil graag een gezellig aquarium met boven midden en onder visjes. Graag 1 schooltje en “algeneters” en nog wat erbij niet al te drukke vissen maar wel wat gewoon lekker rond zwemt. Heeft iemand hierin misschien wat advies? Uiteraard wacht ik nog een paar weken tot het aquarium even gedraaid heeft.
alvast bedankt!

Jouw bak is met maximaal 112 liter slechts geschikt voor 2 sluierstaarten, en dan krap aan. Ik denk dus dat het een verstandig besluit is, om dat idee te droppen.

Weet je toevallig de waarden van je water? Het is wel handig om te kijken wat die zijn (pH, gH/KH) en welke temperatuur je in gedachten hebt.
Wat voor visjes vind je mooi? Veel kleuren of juist maar 1 of 2 hoofdkleuren, wat voor lichaamsvorm?
Misschien is het een idee om eens naar een aquariumwinkel te gaan en daar te kijken wat je aanspreekt (NIETS KOPEN!!!!), dan kunnen wij wat gerichter zoeken....

Sluiers moet je niet willen in een bak van 80cm want die zwemmen best veel.

• Leuk
Waarderingen: F.
De waarden weet ik zo niet ik heb een druppel test kit besteld die komt volgende week binnen maar ik wil graag rond een ph van 6,5 - 7,5 blijven. Een paar vissen die me aanspreken zijn de steenkruiper, corydoras, goerami, boraras. En bijtje vind ik ook erg leuk maar die hebben wat harder water nodig had ik begrepen. Niet te veel kleur 1 of 2 hoofdkleuren is goed. Ik begin pas net aan aquariums dus het liefst wel beginners vissen

Tip: Begin een cichlidenaquarium, mbunas welteverstaan. Simpel te onderhouden, mooie kleuren slsof je een zeeaquarium hebt. Kunnen er veel bij elkaar! Lees je goed in. Zandbakzand op de grond, veel stenen (schuilplaatsen), nepplanten (niet van echt te onderscheiden) anders slopen de cichlides je bak. 25graden, flinke filter erop en dan is 1x per 2weken 1/3e water verversen voldoende. Algeneters erbij. Iets overbevolken met de mbunas en je gaat genieten.

@Hercules105 die zijn inderdaad ook erg mooi! Maar is het aquarium wat ik nu heb daar niet te klein voor? Ik heb nu de eheim pickup 200 filter

Daar zal altijd commentaar op zijn van andere aquarianen. Ik begon met mbunas in een 80 bak. Ging prima! Zaten er 15 in. Zorg dat je filter 4x je bakinhoud filtert per uur. Dus heb je 100liter inhoud zorg dat je minimaal een pomp van 400l/uur hebt.
Nb: inmiddels een 150cm bak met frontosas.

De waarden weet ik zo niet ik heb een druppel test kit besteld die komt volgende week binnen maar ik wil graag rond een ph van 6,5 - 7,5 blijven. Een paar vissen die me aanspreken zijn de steenkruiper, corydoras, goerami, boraras. En bijtje vind ik ook erg leuk maar die hebben wat harder water nodig had ik begrepen. Niet te veel kleur 1 of 2 hoofdkleuren is goed. Ik begin pas net aan aquariums dus het liefst wel beginners vissen
De steenkruiper heeft stromend/ zuurstofrijk water nodig. Dat kan als je de rest van de bak daar op inricht. Goerami's willen juist geen of nauwelijks stroming, dus daar zul je een keus moeten maken.
Corydoras zijn er in veel maten en kleuren, gezien je bakmaat zul je de wat kleinere soorten moeten hebben.
Boraras weet ik niets van, kijk eens bij AquaInfo voor betrouwbare info. Dat geldt ook voor het bijtje, ik meen me te herinneren dat je die beter op brak water houdt??

De rasbora Espei school mooi en is kleurrijk.

Behalve het verhaal van de vissen zou ik je ook aanraden om eens te kijken naar een buitenfilter. Die neemt geen ruimte in in je bak en het filtervolume is groter met meer opties qua media.

• Leuk
Waarderingen: F.
Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan