Wat is er nieuw

Welke vissen in 40l aquarium?

Mannus

Well-known member
Lid geworden
11 augustus 2020
Leeftijd
23
Hoi, ik wil graag een superfish home 40 (40L) gaan opstarten. Ik wil er graag een betta splendens in nemen. Welke visjes kunnen hier nog bij? Een groepje rasbora’s misschien? Vuurzalmpjes? Ik hoef geen garnalen. Die heb ik in mijn andere bakken al🙂

Persoonlijk zou ik de Betta alleen houden, je weet nooit of het goed gaat in combinatie met andere vissen en 40 liter is niet overdreven veel

Er zijn zat verhalen dat bettas rasbora soorten uitmoorden, het is natuurlijk ook een smakelijk hapje voor ze..

Dat is het lastige, je weet nooit het karakter van je betta. Daarnaast, wat zijn de afmetingen? De ene 40l is de andere 40l niet. Rasboras moeten zwemruimte hebben

Er zijn zat verhalen dat bettas rasbora soorten uitmoorden, het is natuurlijk ook een smakelijk hapje voor ze..

Dat is het lastige, je weet nooit het karakter van je betta. Daarnaast, wat zijn de afmetingen? De ene 40l is de andere 40l niet. Rasboras moeten zwemruimte hebben
Afmetingen zijn 47 x 25 x 42.5. Best hoog dus, maar niet echt breed. Als ik dan geen rasbora soort zou nemen. Kan hier dan echt geen enkel klein visje bij? Ik vind zelf 1 betta voor een 40L aquarium best weinig. Of ligt dit aan mij?

Ik kan de Heterandria formosa aanraden! Super leuke vis, wel in een speciaalaquarium.

Ik kan de Heterandria formosa aanraden! Super leuke vis, wel in een speciaalaquarium.
Kan dus niet met de betta samen? Jammer, want ik wil toch echt een visje dat bij mijn betta kan. Zelf lees ik veel dat de vuurzalm er goed bij kan. En deze vis is echter ook zeer klein. Is dit mogelijk in mijn 40L bak?

Kan dus niet met de betta samen? Jammer, want ik wil toch echt een visje dat bij mijn betta kan. Zelf lees ik veel dat de vuurzalm er goed bij kan. En deze vis is echter ook zeer klein. Is dit mogelijk in mijn 40L bak?
Ookal zijn ze klein, wil niet zeggen dat ze in een klein aquarium kunnen, ook kleine visjes hebben behoefte aan zwemlengte/

Wat er wel bij kan is de dwergcorydoras pygmaeus, zwemt als enige corydorassoort in de middenzone, hebben wel een zandbodem nodig

Ik heb verschillende betta's gehad en in mijn ervaring gaan die gewoon niet samen met andere vis. Soms gaat het een tijdje goed maar vaak (bij mij in ieder geval altijd) komt er een moment dat het fout gaat. Er zijn best verhalen van mensen die bettas samen houden en het goed gaat maar vaak lees je een paar maanden later dat het toch fout is gegaan. Betta's zijn in mijn optiek vissen die je alleen in een aquarium houd. Enige wat er bij mij bij komt is een zebraslak.

Ja ik ben het met @DanielHoogland eens en ik zou er ook niks bijplaatsen hoor. Het zou jammer zijn als dit na verloop van tijd alsnog misgaat.

Bedankt voor jullie reacties. Ik denk dat ik dan geen betta ga nemen. Maar kan ik hier nu wel een leuk schoolvisje in plaatsen? Of een ander visje?

Bedankt voor jullie reacties. Ik denk dat ik dan geen betta ga nemen. Maar kan ik hier nu wel een leuk schoolvisje in plaatsen? Of een ander visje?
Nee, in 40l zijn je opties echt beperkt tot een betta OF een groepje Heterandria formosa zoals eerder genoemd. Tetra's, rasboras en andere scholenvissen zijn hier niet voor geschikt.

Voor een 40L bakje is een betta wel erg leuk hoor. Het is een vis met karakter en hij zal ook met jou 'spelen'. Zodra ik bij de bak komt zet Bertus (zo heet mijn betta) eerst zijn kieuwen open en probeert mij uit zijn territorium te jagen. Als ik dan een stap achteruit doet denk hij shit, nu krijg ik geen eten en gaat sierlijk rondjes draaien en 'lief' doen om toch eten te krijgen. Als ik met mijn hand in het aquarium ga om plantjes te snoeien zwemt hij rustig naar mijn hand toe en is super nieuwsgierig. Als ik mijn hand open kan ik hem zo uit het water optillen. Ook het voeren van diepvries voer doe ik uit mijn hand.

Het is veel meer een huisdier zoals een hond of kat dan een normale vis en dat trekt veel mensen aan denk ik. Dat zelfde gedrag zie je vaak bij gousvissen of grotere cichlides. Normale scholenvisjes reageren veel meer instinctief. Ook leuk maar toch anders.

Voor een 40L bakje is een betta wel erg leuk hoor. Het is een vis met karakter en hij zal ook met jou 'spelen'. Zodra ik bij de bak komt zet Bertus (zo heet mijn betta) eerst zijn kieuwen open en probeert mij uit zijn territorium te jagen. Als ik dan een stap achteruit doet denk hij shit, nu krijg ik geen eten en gaat sierlijk rondjes draaien en 'lief' doen om toch eten te krijgen. Als ik met mijn hand in het aquarium ga om plantjes te snoeien zwemt hij rustig naar mijn hand toe en is super nieuwsgierig. Als ik mijn hand open kan ik hem zo uit het water optillen. Ook het voeren van diepvries voer doe ik uit mijn hand.

Het is veel meer een huisdier zoals een hond of kat dan een normale vis en dat trekt veel mensen aan denk ik. Dat zelfde gedrag zie je vaak bij gousvissen of grotere cichlides. Normale scholenvisjes reageren veel meer instinctief. Ook leuk maar toch anders.
Dat wist ik nog niet, klinkt erg leuk!

De Formosa is inderdaad een optie maar dit is een kleurloos visje en ik vindt ze saai. Maar goed smeken verschillen.

De Formosa is inderdaad een optie maar dit is een kleurloos visje en ik vindt ze saai. Maar goed smeken verschillen.
vind ik ook, niet echt mijn ding.

Ik heb ze ook gehad in een 30 ltr maar ze waren erg schigtig en je zag ze niet veel en daarbij was er qua kleur en tekenng niet echt veel aan dus ik kan me vinden in je mening.

De Heterandria is dan wel kleurlozer dan gemiddeld, maar qua gedrag een enorm leuk visje. Smaken verschillen natuurlijk, ik vind ze geweldig! Niet samen met de betta inderdaad, dat kan alleen maar mis gaan... al vind ik 40 liter sowieso niet heel praktisch/handig met de wens van een gezelschapsbak

Bij mijn weten kunnen sommige soorten killi vissen hier ook wel in. @Vis&versa had hier eens een bericht over meende ik..

De betta zal de kleinere visjes (zoals de Heterandria formosa) als voer aan gaan zien. Zeker niet doen!

Bij mijn weten kunnen sommige soorten killi vissen hier ook wel in. @Vis&versa had hier eens een bericht over meende ik..
Ja voor zo goed als alle killivisse is 40l meer dan voldoende.
Enkel de grotere soorten zoals de fundalopanchax soorten kunnen hier niet in.

Voor zo'n bakje is een bosje Tulpen, een prima optie. 😉

Laatst bewerkt:
Zet er eens een paar buiten in een kuip in de zomermaanden. Je weet niet wat je ziet. Een bruin lichaam, met olijfgroene tinten, en een scherp afgetekende donkere tekening.

U.V licht, en deels natuurlijke voeding, laat deze vissen een fraaier uiterlijk aannemen.

@Botia hoe heb jij dat gedaan qua filtratie in de zomermaanden? Ben benieuwd, misschien leuk om volgend jaar eens te gaan proberen. Wel onder de juiste condities natuurlijk 🙂

@Botia hoe heb jij dat gedaan qua filtratie in de zomermaanden? Ben benieuwd, misschien leuk om volgend jaar eens te gaan proberen. Wel onder de juiste condities natuurlijk 🙂
Ik weet niet hoe Botia het doet maar we hebben hier een heel topic over. Kleinere bakjes als vijver buiten in de zomer maanden. Zelf heb ik een 250L vijverbak staan met twee sponsfilters op lucht. Dit voorjaar begonnen en hij doet het echt prima!

https://aquaforum.nl/threads/levendbarenden-en-andere-vissen-buiten-2020.166834/#post-2130047

Ik gebruik geen filtratie. Maar ik heb wel veel filterende waterplanten zoals Hoornblad en waterpest en ik houd de visbezetting klein. En af en toe hevel ik de bodem even.

Over het algemeen is het water glashelder.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan