Wat is er nieuw

Welke vissen in een nano blackwater aquarium?

Noran

Member
Lid geworden
12 februari 2023
Leeftijd
18
Goeie avond allemaal. Ik heb een aquarium van 60x30x30 cm en wil er graag een blackwater aquarium van gaan maken. Ik zou er graag een school vissen in willen houden. Mijn vraag is welke soort die niet teveel eisen stelt en hoeveel van deze soort past het beste in dit formaat aquarium?

Voor een makkelijk te houden schooltje in blackwater kom je al snel op een schooltje karperzalmen uit. Bijvoorbeeld een klein schooltje kardinalen, neons of als je iets minder voorkomend wil, een schooltje groene neons, de Hemigrammus hyanuary. Ik zou er 10 a 12 nemen. Dan kan je, afhankelijk van je filtering, er later altijd nog een paartje apistogramma's toevoegen als je het idee heb dat je nog iets mis.

Voor een makkelijk te houden schooltje in blackwater kom je al snel op een schooltje karperzalmen uit. Bijvoorbeeld een klein schooltje kardinalen, neons of als je iets minder voorkomend wil, een schooltje groene neons, de Hemigrammus hyanuary. Ik zou er 10 a 12 nemen. Dan kan je, afhankelijk van je filtering, er later altijd nog een paartje apistogramma's toevoegen als je het idee heb dat je nog iets mis.
Geldt dat advies nog steeds als je naar het formaat van de bak kijkt?
60 x30 x30 is erg klein!

Ik heb erin kardinalen, diamantzalmpjes, corydoras, guppen en garnalen.
Klein,,misschien,, 1734434804973703069670.jpgmaar het leeft wel in 60x30.
Op de bodem legt inderdaad een afgekloven spareribje, mja daar doen ze wel 2weken over, ruiten schoonmaken doe ik practies nooit.

Nee hoor, ik doe het ook. Je moet ze natuurlijk wel goed afkluiven van te voren.
Maar wat er dan nog aan fliebertjes aan zit, knagen vissen en slakken er met veel animo af. En voor slakken is het meteen een bron van calcium.

Nee hoor, ik doe het ook. Je moet ze natuurlijk wel goed afkluiven van te voren.
Maar wat er dan nog aan fliebertjes aan zit, knagen vissen en slakken er met veel animo af. En voor slakken is het meteen een bron van calcium.
Ja ok als er amper nog vlees opzit dan zal dat snel op zijn maar ik begreep van Edwin dat ze er 14 dagen mee doen. Of ik heb het verkeerd begrepen van hem :DD

Hoeveel vlees hij eraan laat zitten, weet ik natuurlijk niet.
Maar bij mijn schoongekloven botjes (waar dus stiekem altijd toch nog wel wat aan zit) hebben ze er inderdaad een week of 2 interesse in. Daarna zijn kennelijk ook de laatste smaakstoffen eraf.

Kunnen niet-blackwater vissen ook in een blackwaterbak?

Als dat zo is, dan is er meer keus.

Dat legd er natuurlijk aan John hoeveel erop het botje nog zit en natuurlijk ook aan wat voor wezens eraan kunnen knabbelen.

Zal oa van Ph afhangen, echte blackwaterbak kan zeer lage Ph hebben.

Dat legd er natuurlijk aan John hoeveel erop het botje nog zit en natuurlijk ook aan wat voor wezens eraan kunnen knabbelen.

Oef er zijn zoveel vissen die black water gehouden worden.

Rasbora soorten (sommige hebben specifieke waarden nodig)
PARACHEIRODON SIMULANS (gelijkaardig als een neon tetra maar leuker van kleur)
Wilde betta's (specifieke waarden)
Bepaalde soorten goerami (bv dwerg knorgoerami.
Corydoras ( kleine soorten hastatus, habrosus, pygmaeus. Maar ook zoals panda, paleatus etc die 5cm worden max)
Killi vissen
Dwerg bijlzalmen.
Genoeg keuze 😅

Mooi bestandje is daar zeker mee te maken.
15 Boraras birgittae
5 Pangio kuhli
5 Trichopsis pumila

Bodemfilter er in, veel hout en bladeren, drijfplantjes met lange wortels en je hebt een prachtig zwartwaterbakje.

Dankjewel voor de info allemaal.
Ik had een grotere bak leuker gevonden, maar ik heb ook al andere dieren en die kleine bak had ik toevallig nog over. Ik ga me nog effe iets meer erin verdiepen, maar ik denk dat ik voor een kleine tetra of boraras soort ga.

Fijne avond nog.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan