Welke vissen in mijn aquarium

Pindakaasx

Well-known member
Lid geworden
22 februari 2021
Berichten
69
Leeftijd
25
Hallo allemaal,

Deze zaterdag ga ik mijn aquarium opstarten, het is een aquarium van 70 liter. Ik ben natuurlijk al aan het bedenken welke vissen ik er over een aantal weken in ga doen. En ik vroeg me af of iemand wat tips/ideeën heeft welke vissen echt een must zijn in je aquarium. P.S er komen sowieso guppie’s in dus daar moeten ze wel mee over weg kunnen! Oja, zijn garnalen makkelijk te houden? Deze spreken me namelijk ook aan.
Groetjes!
 
Wellicht ook handig te vermeldn van het formaat in cm? want inhoud zegt niet zoveel. Daarnaast is ook d einrichting afhankelijk welke bewoners erin kunnen (neem je bijv. grind als bodem kunnen er geen bodembewoners in) dus ook daar graag wat meer info over je plannen
 
Garnalen is een optie maar als je die combineert met vissen dan zullen veel jonge garnalen worden opgegeten dus in zo n geval moet je wel voldoende schuilplekken maken voor ze. Let er ook op dat de bewoners qua waterwaarden bijelkaar passen.
 
Je kunt beter je aquarium laten indraaien en je waterwaarden meten en daar bijpassende vissen bij zoeken / gericht zoeken naar wat nodig is om bepaalde vissen te houden ipv je vast staren op 1 soort en dan erachter komen dat die niet matcht met je waterwaarden en doodgaat bijvoorbeeld.
 
Wellicht ook handig te vermeldn van het formaat in cm? want inhoud zegt niet zoveel. Daarnaast is ook d einrichting afhankelijk welke bewoners erin kunnen (neem je bijv. grind als bodem kunnen er geen bodembewoners in) dus ook daar graag wat meer info over je plannen
Leuk dat je reageert! Het is een Juwel primo 70 led, dus 61x31x44 als ik het goed zeg. Qua inrichting zal het nog passen en meten worden, persoonlijk houd ik wel van een wat dichtere aquarium (veel hout/plantjes/decoratie).
Wellicht ook handig te vermeldn van het formaat in cm? want inhoud zegt niet zoveel. Daarnaast is ook d einrichting afhankelijk welke bewoners erin kunnen (neem je bijv. grind als bodem kunnen er geen bodembewoners in) dus ook daar graag wat meer info over je plannen
Leuk dat je reageert! Het is een Juwel primo 70 led, dus 61x31x44 als ik het goed zeg. Qua inrichting zal het nog passen en meten worden, persoonlijk houd ik wel van een wat dichtere aquarium (veel hout/plantjes/decoratie). Bodem heb ik geen voorkeur aan, daar ben ik me nog over aan het inlezen. Tips over aquarium opstarten zijn welkom!
 
Over het opstarten van het aquarium is veel info te vinden op het forum bij dit topic https://aquaforum.nl/threads/wat-he...ig-voor-het-opstarten-van-een-aquarium.25380/

Qua bodem zou ik een zandbodem doen (neem geen bouwzand oid want dat is ongeschikt voor in je aquarium maar gewoon filterzand, veel vijverspeciaalzaken verkopen dat) want op een zandbodem kun je heel leuk een groepje corydoras houden, in jouw formaat aquarium zou ik dan wel de dwergcorydoras habrosus nemen en groter soortje (soms word de corydoras panda geopperd maar die is door zijn populariteit te ver doorgekweekt en daardoor erg zwak https://aquaforum.nl/threads/corydoras-panda-zwakkeling.164778/ ) een corydoras is een echte scholenvis die zich prettiger voelt een grote groep, zou er dan ook minimaal 10 nemen (meer is beter maar max 15 wegens beperkte ruimte). Guppen zijn leuk maar bedenk wel dat ze de naam miljoenenvisje niet voor niks hebben want kweken als een idioot en zie die jonkies maar eens kwijt te raken. Zelf zou ik dna eerder voor de mooie vuurzalm gaan, of de rasboras galaxy, beide scholenvisjes die je gerust met 15 stuks kunt houden (maar NIET samen, dus of rasboras of vuurzalmpjes), en dan een groepje vuurgarnalen erbij en je hebt een leuk bestand
 
Over het opstarten van het aquarium is veel info te vinden op het forum bij dit topic https://aquaforum.nl/threads/wat-he...ig-voor-het-opstarten-van-een-aquarium.25380/

Qua bodem zou ik een zandbodem doen (neem geen bouwzand oid want dat is ongeschikt voor in je aquarium maar gewoon filterzand, veel vijverspeciaalzaken verkopen dat) want op een zandbodem kun je heel leuk een groepje corydoras houden, in jouw formaat aquarium zou ik dan wel de dwergcorydoras habrosus nemen en groter soortje (soms word de corydoras panda geopperd maar die is door zijn populariteit te ver doorgekweekt en daardoor erg zwak https://aquaforum.nl/threads/corydoras-panda-zwakkeling.164778/ ) een corydoras is een echte scholenvis die zich prettiger voelt een grote groep, zou er dan ook minimaal 10 nemen (meer is beter maar max 15 wegens beperkte ruimte). Guppen zijn leuk maar bedenk wel dat ze de naam miljoenenvisje niet voor niks hebben want kweken als een idioot en zie die jonkies maar eens kwijt te raken. Zelf zou ik dna eerder voor de mooie vuurzalm gaan, of de rasboras galaxy, beide scholenvisjes die je gerust met 15 stuks kunt houden (maar NIET samen, dus of rasboras of vuurzalmpjes), en dan een groepje vuurgarnalen erbij en je hebt een leuk bestand
En neon tetra’s? Passen die ook tussen het rijtje corydora’s, & vuurgarnalen?
 
Kon dus niet wachten met het aquarium opstarten. En dan beginnen de twijfels, heb ik de plantjes wel goed geplant? Elke dag waterwissel of om de dag? Is het goed ingericht(genoeg schuilplekken, genoeg open plek overgelaten). Had ik toch een zandbodem moeten nemen. Hout drijft nog ligt nu een steen op, hoelang zou dat duren? Geduld is denk ik een schone zaak 😂😬
 

Bijlagen

  • 9841CD7A-2B4F-4F72-BD17-7440700B182B.jpeg
    9841CD7A-2B4F-4F72-BD17-7440700B182B.jpeg
    395.2 KB · Weergaven: 126
Wees slim en vervang de steen die op het hout ligt voor een boterhamzakje gevuld met zand/grind (dichtknopen) dat hout hoeft maar te gaan werken en de steen valt en je hebt een gratis waterballet
 
Ik heb nog een vraagje. Mijn oog valt ook op de dwerg/honinggoerami, is mijn stroming hier te sterk voor? Het is de bioflow one filter.
 
Filteruitlaten met zo'n rond uitstroommondje, geven een trechtereffect dus die blazen vlakbij het filter best hard. Voor zo'n grote bak, zou ik ook een groter filter nemen, zoals een Eheim2211 of 2213.
 
Prachtige vis die goed samen gaat met garnalen en corydoras (in mijn eigen ervaring) en in dat formaat aquarium al goed past, is de Microdevario kubutai. Ik heb ze met gele neocaridina garnalen en C. paleatus op een donkere zandbodem. Erg mooi.
 
corydoras (in mijn eigen ervaring)
TS heeft dacht ik een grindbodem. Corydoras zouden in mijn ogen op een zandbodem moeten zodat ze natuurlijk grondegedrag kunnen laten zien, en het bijbehorende zand door hun kieuwen spoelen. Op grind kan op zich wel, mits het grind niet scherp is.
 
Ik heb nog een vraagje. Mijn oog valt ook op de dwerg/honinggoerami, is mijn stroming hier te sterk voor? Het is de bioflow one filter.

Als je goerami’s wilt zou ik ook zeker nog wat drijfplanten toevoegen want ze maken schuimnesten.
De dwerggoerami draagt een virus met zich mee dus die zou ik niet nemen.
 
Als je goerami’s wilt zou ik ook zeker nog wat drijfplanten toevoegen want ze maken schuimnesten.
De dwerggoerami draagt een virus met zich mee dus die zou ik niet nemen.
Je bedoelt het Iridovirus. Slechts (hoewel, dat is nog behoorlijk veel) 22% van de dwerggourami's in Aziatische kwekerijen dragen dit virus. Als je die bij een lokale kweker haalt, is de kans op dit virus miniem. Los daarvan is het door het kweken met besmette exemplaren wel een verzwakte soort geworden die vatbaarder is voor allerlei kwaaltjes.
 
@NicoleE ondertussen ligt er een andere bodem in, iets met achteraf spijt en heel graag corydora’s willen 😂
 
@LalaLaraSophie en als ik zo’n filter aanschaf, is die niet te sterk voor de goerami? Natuurlijk komen er dan drijfplanten etc in.
 
Terug
Bovenaan